De Euregionale Consument van Morgen

Euregionale Consument van Morgen

Wat houdt het project in?

De relatie van jongeren met het buurland Duitsland lijkt steeds verder af te zwakken. Een zorgwekkende ontwikkeling voor een grensprovincie als Limburg. Daarom heeft dit project als doel jongeren bewust te maken van de kansen van het leven in een grensregio. Hiermee dient de betrokkenheid bij en verbondenheid van jongeren met de grensregio versterkt te worden.

Daarom grijpt dit project het thema ‘euregionaal consumentengedrag’ aan als gespreks- en onderzoeksthema. We gaan samen met jongeren, als consumenten van de toekomst, op zoek naar identiteitskenmerken van ‘Ballungsraum Venlo’. Duitse en Nederlandse leerlingen en studenten gaan hiervoor aan de slag met ontwerpend onderzoek. Stapsgewijs worden ze zich bewust van hun eigen én elkaars voorkeuren en gedrag, leren ze kansen in de regio kennen en komen mogelijke obstakels (mentaal, communicatief, fysiek) aan het licht. Opbrengsten worden samengebracht in een intuïtieve atlas van de Euregio.

Projectpartners Provincie Limburg, Valuascollege, Europaschule Rheinberg, Fontys Venlo, VenloPartners en Museum van Bommel van Dam hebben kunstenaar en ontwerper Karin Bartels, bekend van de Venlolezing 2019, gevraagd werkmethodes en workshops te ontwikkelen waarmee leerlingen van het Valuascollege, de Europaschule Rheinberg en de internationale studenten van Fontys Venlo aan de slag gaan.

Carla Arts, c.arts@fontys.nl, +31 8850 755 01.