Grensretailers
Over de grens inkopen doen of recreëren is in het Nederlands-Duitse grensland heel gebruikelijk. Prijsverschillen, productaanbod en traditie spelen hierin een belangrijke rol. Veel ondernemers in de retail en hospitality hebben de nabijheid van twee markten als kans gezien en gegrepen. Maar hoe levensvatbaar is deze grensoverstijgende consumentenstroom in tijden dat de aandacht voor het buurland op school lijkt te verzwakken, de e-commerce in opkomst is en covid-19 de grensoverstijgende mobiliteit een klap heeft toebedeeld? Binnen dit project voert projectleider Carla Arts samen met Fontys studenten onderzoek uit naar welke bijdrage lerende netwerken kunnen hebben voor de levensvatbaarheid van de cross-border retail en hospitality.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
De retail en hospitality sector in Limburg en Niederrhein zijn beiden sterk afhankelijk van consumenten uit het buurland. Het koopstromenonderzoek in opdracht van de Provincie Limburg laat zien dat 40 tot zelfs 70% van de omzet in het grensgebied van consumenten uit het buurland afkomstig is. Geen vuiltje aan de lucht dus! Ware het niet dat de gemiddelde leeftijd van deze doelgroep relatief hoog is. De meeste mensen die winkels en horecagelegenheden over de grens bezoeken, zijn 45-plus. Jongeren vinden steeds moeilijker hun weg over de grens. Wat betekent dat voor de toekomst van de grensondernemers?
De volgende vragen staan centraal binnen dit onderzoeksproject:
- Hoe ziet het huidige retail- en hospitality landschap in het Nederlands-Duitse grensland eruit en voor welke opgaven staat deze niche vanuit grensoverstijgend perspectief?
- In hoeverre vindt er uitwisseling plaats tussen grensondernemers binnen (grensoverstijgende lerende) netwerken?
- Welk potentieel bieden lerende netwerken op het vlak van toekomstgericht grensoverstijgend ondernemen in de retail- en hospitality sector en hoe kan dit potentieel verzilverd worden?
Projectdoelstelling
De eerste fase van het project wordt gebruikt om in meer detail te verkennen tegen welke opgaven ondernemers aanlopen. Op basis van deze verkenningsronde zal concreter worden benoemd welke doelen worden nagestreefd in de resterende projectlooptijd. Wat in ieder geval qua focus centraal staat is de intensiteit, de kwaliteit en het potentieel van de interorganisationele samenwerking. Daarmee draagt het project bij aan de robuustheid van de retail- en hospitality-sector in het Duits-Nederlandse grensland
Periode
2023-2027
Resultaten
Tijdens het eerste deel van het onderzoek zal de opgave gespecifieerd worden: op welk vlak kunnen lerende netwerken bijdragen aan de robuustheid en toekomstbestendigheid van deze branche en wat is daarvoor nodig? Uit deze verkenning zal blijken welk leven lang ontwikkelaanbod ontwikkeld kan worden voor specifiek deze sector.
Vervolgens zal praktijkgericht in nauwe samenwerking met de partners gewerkt worden aan de totstandkoming van een grensoverstijgend netwerk bestaande uit tenminste ondernemers uit de retail en hospitality. Daarbij zal actief gebruik gemaakt worden van bestaande inzichten op het vlak van lerende netwerken. De opbouw van dit netwerk wordt tevens gebruikt om te verkennen wat het nu betekent om in een andere context zo’n netwerk op te bouwen, namelijk de grensoverstijgende context.
Binnen dit project project hebben studenten een belangrijk aandeel. Met name studenten van de Fontys International Business School (maar ook daarbuiten), gaan actief meewerken aan het onderzoek. De onderzoeksresultaten zullen bovendien in het onderwijs terugkomen, zowel in kennisdeling als in projecten.
Betrokken lectoraten
Cross-Border Business Development
Betrokken werkveldpartners
Ondernemers binnen de retail- en hospitality sector die gevestigd zijn aan de Nederlands-Duitse landsgrens.
Projectleider
Carla Arts
c