Minor Embrace the Border

Embrace the Border: levenslange ontwikkeling in het grensland

Wat houdt het project in?

Fontys Venlo neemt een unieke positie in: met een groot Duits achterland, en een groot percentage Duitstalige studenten, beschikt deze locatie over een campus met een inter-regionale cultuur. Het grootste gedeelte van de afstudeerders start hun carriere in de regio. Daarbij blijven de studenten dan wel aan “hun” kant van de grens. Twijfels over het eigen taalniveau ( ‘moet ik dan niet vloeiend Nederlands/Duits spreken?”), onzekerheid over de mores aan de andere kant van de grens en het ontbreken van een netwerk blijken echter onoverkomelijke hordes te zijn

Tegelijkertijd is het bedrijfsleven vragende partij als het gaat om werknemers die in staat zijn om aan beide kanten van de grens te opereren. Alumni van Fontys Venlo geven vaak aan hoe belangrijk talenkennis (en dan Duits/Nederlands, Engels is niet relevant) en culturele competenties zijn voor hun werkgevers.

Het lectoraat Cross Border Development samen met Circle, het talencentrum binnen Fontys Venlo, gaven daarom de voorzet voor deze minor. Gedurende 1 semester worden de studenten ondergedompeld in de taal van het buurland en leren deze in een zakelijke context te gebruiken. Ze werken aan een grensoverschrijdend project, doen onderzoek en volgen diverse (gast)colleges. Uitsluitend in het Nederlands én Duits. De nadruk ligt op het zakendoen over de grens en het verwerven van de skills en mindset om dit goed te doen.

Na afronding van de minor is de student in staat om te switchen tussen de Nederlandse en Duitse zakencultuur, met de taalkennis en economische kennis die hierbij hoort. Het geeft studenten ook een basis om zich verder te bekwamen gedurende hun carrière in het grensgebied tussen Nederland en Duitsland.

Martine Simonis, m.simonis@fontys.nl, +31 8850 728 87.