Sprint naar content

ORM3B Sfeer personeel onderling

Werknemers zijn de belangrijkste factor van een onderneming. Een goede sfeer onderling bepaald de mate van succes van een onderneming. Een goede sfeer op de werkvloer heeft een positief effect op de gehele bedrijfsvoering. Enthousiaste medewerkers zorgen voor een goede klantbeleving en Klanttevredenheid. Welke invloed zou u kunnen uitoefenen om de sfeer onder uw personeel te verbeteren?

Vijf factoren voor een goede werksfeer:

Een goede werksfeer heeft invloed op de kwaliteit van de bedrijfsvoering, de motivatie en het humeur van de medewerkers. De werksfeer draagt bij aan het beeld dat klanten van de onderneming hebben; het is niet fijn voor klanten om in een negatieve sfeer te komen.

Betrouwbaarheid en transparantie
Communicatie tussen de werkgever en werknemers om een vertrouwd gevoel te creëren. Het is belangrijk dat je oprecht geïnteresseerd bent in wat medewerkers vertellen. Met een open en transparante houding zullen werknemers eerder naar je toekomen met problemen die zich afspelen zowel op de werkvloer als in het privéleven.

Zelfstandigheid
Laat de medewerkers meedenken en geef ze de ruimte om hun eigen stem te laten horen. Medewerkers die de mogelijkheid krijgen om zelfstandig te werken zullen zich meer op hun gemak voelen en zullen zelf met ideeën komen. Werknemers houden plezier in hun werk als zij zich verbonden voelen met het bedrijf en zelf beslissingen mogen nemen.

Communicatie
Het is belangrijk dat elke medewerker op de hoogte is van elke beslissing, probeer geen medewerkers buiten te sluiten. Daarnaast is het belangrijk om iedereen op dezelfde manier te behandelen. Als iemand iets goed doet, laat diegene dat dan weten, hetzelfde geldt voor als iemand iets fout doet. Hierdoor voorkom je onduidelijkheid en weet elke medewerkers waar hij of zij aan toe is.

Respect en groei
Waardering komt in verschillende vormen, van nieuwe kennis opdoen tot complimenten en salaris. Het is belangrijk om medewerkers de mogelijkheid te geven om te groeien binnen het bedrijf. Bij deze ontwikkeling komen bijvoorbeeld opleidingen, trainingen en promotiekansen kijken.

Samenwerking
Een duidelijk hiërarchie hoeft niet slecht te zijn, zolang er goed wordt samengewerkt en elke medewerker het eens is met de manier van leidinggeven. Zorg hierbij wel voor duidelijkheid over wie de leidinggevenden zijn binnen het bedrijf, maar laat dit niet overheersen. Samenwerking versterkt de band tussen werkgever en werknemer, zo kun je elkaar aanvullen.