Sprint naar content
Project

De operatiekamer van de toekomst

de operatiekamer van de toekomst als een innovatieve leerwerkomgeving voor doelmatige zorgverlening met voldoende toekomstbestendige en breed inzetbare perioperatieve zorgprofessionals.

De operatiekamer kenmerkt zich als een hoogcomplexe en hoogtechnologische omgeving, waarin de ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen. Denk aan robots, computers, automatisering en kunstmatige intelligentie (AI). Niet alleen moeten de operatiekamers anders worden ingericht vanwege deze veranderingen, maar ook de manier waarop mensen werken moet veranderen. Zorgprofessionals moeten deze nieuwe technologieën leren kennen en kunnen gebruiken in hun werk. Dit vraagt om verschillende skills. Aan het onderwijs de taak toekomstige zorgprofessionals hierop voor te bereiden. Helaas brengt de schaarste aan gespecialiseerde zorgprofessionals een uitdaging met zich mee wat betreft de wijze waarop de operatieve zorg toekomstbestendig en duurzaam kan worden ingericht, los van de toegenomen zorgvraag als gevolg van een vergrijzende populatie.

Resultaten

Door met toegepast en praktijkgericht onderzoek de brug te slaan tussen onderwijs en de beroepspraktijk, hopen we de problemen in de operatieve zorg beter aan te kunnen pakken met de inzet van technologie.

Aanpak

Het onderzoeksproject kent meerdere werkpakketten die los van elkaar, maar ook in samenhang met elkaar, worden uitgewerkt:

  • Werkstroom (thema) 1: het opleiden van toekomstbestendige zorgprofessionals
  • Werkstroom (thema) 2: het ontwikkelen van een innovatieve leerwerkomgeving
  • Werkstroom (thema) 3: de toepassing van technologie voor doelmatige zorgverlening


Hiermee richt het onderzoek zich niet alleen op het opleiden van het aanstormend talent van zorgprofessionals, maar ook op het behoud van zorgprofessionals in de beroepspraktijk. Toekomstbestendigheid en duurzame inzetbaarheid zijn het uitgangspunt bij het ontwikkelen van de leerwerkomgeving van de toekomst.

Fundament

De onderzoekslijn wordt vormgegeven aan de hand van meerdere kernwaarden. Er wordt (praktijkgericht) onderzoek uitgevoerd waarmee impact wordt gemaakt, zodat de uitkomsten bijdragen aan de maatschappelijke vraagstukken ten aanzien van de perioperatieve zorgverlening. Door de ontwikkeling van vernieuwd onderwijs wordt een curriculum samengesteld dat aansluit bij deze maatschappelijke vraagstukken, waarmee toekomstige zorgprofessionals worden opgeleid. De samenwerking in een breed consortium van praktijkpartners en MedTech-ontwikkelaars resulteert in een platform voor valorisatie van kennis. Hierdoor neemt de onderzoekslijn een prominente positie in de uitdagingen waar de perioperatieve zorgverlening voor staat.

Partners

Het onderzoek is gepositioneerd in de Brainport regio. Door participatie binnen het Eindhoven MedTech Innovation Centre (e/MTIC) ontstaat een sterke samenwerking tussen het Maxima MC, het Catharina Ziekenhuis, Philips en de Technische Universiteit Eindhoven. Door deze samenwerking ontstaat er een automatische verbinding tussen ontwikkelaars van technologie en de eindgebruiker, opdat alle partijen hiervan profiteren. Binnen Fontys is er een sterke verbinding met onderzoekers van de Centra of Expertise AI for Society en High Tech Materials and Systems (HTSM).

Betrokken onderzoekers

Rick van Loon (senior-onderzoeker en projectleider)
Joost Habraken (junior-onderzoeker)
Marie-Anne Vermeulen (junior-onderzoeker)


Contact

Foto van persoon

Dr. F.H.J. (Rick) van Loon

Docent-onderzoeker