Sprint naar content

Niet-pluisgevoel van anesthesiemedewerkers tijdens de dagelijkse beroepsuitoefening

Het is bekend dat het onderbuikgevoel en intuïtie een belangrijke rol spelen tijdens de beroepsuitoefening door verschillende zorgprofessionals. Dit geldt ook voor de beroepspraktijk van de anesthesiemedewerker, op basis waarvan – naast de actieve meting van vitale parameters – deze de anesthesiologische zorgverlening afstemt. Met dit onderzoek wordt geprobeerd te achterhalen welke factoren bepalend zijn bij het ontstaan van het niet-pluisgevoel en wordt getracht inzicht te krijgen in de mate waarin het niet-pluisgevoel bepalend is tijdens de routinematige beroepsuitoefening.

Doel

Het doel van het onderzoeksproject is het niet-pluisgevoel dat anesthesiemedewerkers ervaren tijdens de beroepsuitoefening te kwantificeren.

Opbrengst

Op basis van de verkregen resultaten kan het niet-pluisgevoel beter worden meegenomen in de opleiding tot anesthesiemedewerker, waarbij meer stil wordt gestaan de toepassing ervan tijdens de dagelijkse beroepsuitoefening. Met het niet-pluisgevoel kan in een later stadium ook een koppeling worden gemaakt met de vitale parameters die actief gemeten worden, waarbij de voorspellende waarde ervan mogelijk bepalend kan zijn in het voorkomen van complicaties.

Aanpak

Het huidige onderzoek betreft een inventariserend onderzoek (pilotstudie). Factoren die bepalend zijn voor het ontstaan van een niet-pluisgevoel onder anesthesiemedewerkers worden achterhaald met een survey die landelijk is uitgezet onder de beroepsgroep. Op basis van deze eerste uitkomsten worden focusgroep bijeenkomsten georganiseerd om de uitkomsten te valideren. Op basis van de vaststelling van het concept niet-pluisgevoel kan vervolgonderzoek worden geïnitieerd naar de klinische toepassing ervan.

Consortium

Studenten van de opleiding verpleegkunde technische stroom (uitstroomrichting anesthesiemedewerker) participeren in samenwerking met de beroepspraktijk van het Catharina Ziekenhuis. Het verdere consortium wordt ingericht op basis van de resultaten uit het inventariserend onderzoek.
Foto van persoon

R. (Rick) van Loon

Docent-onderzoeker