

Sterker met Feedback
In een wereld die continu verandert, verandert ook de manier waarop wij (samen) werken. Daarom is het belangrijk om van en met elkaar te blijven leren en groeien. Feedback draagt daaraan bij: het helpt teams en individuen zich te ontwikkelen en sterker te staan als team. Een open cultuur waarin medewerkers zich comfortabel voelen om zich uit te spreken is daarbij een randvoorwaarde.
Onderdeel van:
Feedback als element van sterk werkgeverschap
Wat houdt het project in?
In Midden-Brabant blijft de arbeidsmarkt onder druk staan door aanhoudende personeelstekorten, wat de groei van bedrijven belemmert. Het creëren van een permanente leercultuur is daarom essentieel voor sterk werkgeverschap en het behoud van talent. Proactief feedback zoeken is hierin een belangrijke factor. Veel mkb-organisaties missen echter de juiste kennis en concrete hulpmiddelen om dit gedrag te stimuleren en te ontwikkelen.
Om hier verandering in te brengen, bundelen het lectoraat Dynamische Talentinterventies van Fontys Hogeschool, het Leerwerkloket Midden-Brabant van Midpoint Brabant en VPT Versteeg hun krachten. Samen ontwikkelen zij een programma dat zich specifiek richt op het versterken van gedrag waarbij feedback wordt gezocht als essentieel onderdeel van een lerende organisatie.
Projectdoelstelling
Het project ‘Sterker met Feedback’ is een samenwerking tussen VPT Versteeg en Fontys
lectoraat Dynamische Talentinterventies en Leerwerkloket Midden-Brabant en heeft als doel een open werkcultuur te stimuleren waarin feedback een centrale rol speelt. Binnen het project is een onderzoek uitgevoerd waarbij via interne sessies en focusgroepen met medewerkers knelpunten en verbeterbehoeften in kaart zijn gebracht. Op basis van deze inzichten is een
workshop ontwikkeld die medewerkers ondersteunt in het omgaan met veelvoorkomende feedbackuitdagingen en het hanteren van een oplossingsgerichte aanpak. Het uiteindelijke doel van dit project is dat feedback vragen, geven en ontvangen een natuurlijk en structureel onderdeel wordt van de dagelijkse werkcultuur.
Periode
Juni 2024 – mei 2025
Subsidieverstrekker
Kiem MV
Partners
VPT Versteeg, Leerwerkloket Midden-Brabant (Midpoint Brabant)
Projectgroep
dr. Rachel Verheijen-Tiemstra (projectleider)
Betrokken (docent-) onderzoekers: Danae Bodewes, Kazimier Helfenrath