
Dynamische talentinterventies
Mensen en kennis zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie. Daar moet je als organisatie zorgvuldig mee omgaan. Het is belangrijk om de talenten van mensen goed te benutten.
Over het lectoraat
Het lectoraat Dynamische talentinterventies doet onderzoek naar het ontdekken, ontwikkelen en benutten van talent in de werkcontext. Het is onze ambitie om eraan bij te dragen dat ieder individu de kans krijgt in een context te werken waarin hij/ zij diens talenten kan ontdekken, ontwikkelen en benutten en daardoor betekenisvol werk kan vervullen.
Het onderzoek gebeurt vanuit drie onderzoekslijnen:
1.Talent als basis voor leven lang ontwikkelen. In toenemende mate wordt van professionals verwacht dat zij zich blijven ontwikkelen gedurende hun loopbaan. In deze lijn onderzoeken professionals duurzaam hun talent kunnen blijven inzetten en ontwikkelen, zodat zij duurzaam inzetbaar blijven en het idee hebben dat zij werk doen dat bij hun kwaliteiten pas, waaraan zij plezier beleven en waarmee zij betekenis hebben voor anderen. Zo doen wij onderzoek naar het identificeren van talent, naar veranderende loopbanen en naar leren en ontwikkelen tijdens de loopbaan.
2. Talentmobilisatie van individuen en teams in de organisatiecontext. Het talentgericht werken in teams en organisaties (mesoniveau) is en blijft ook in de komende lectoraatsperiode één van onze kernthema’s. Het onderzoek in deze lijn concentreert zich op vraagstukken met betrekking tot talentontwikkeling en – benutting in teams, en de rol van de leidinggevende en van talentklimaat in het mobiliseren van talent. We onderzoeken vervolgens ook wat dat betekent voor het HR beleid van een organisatie.
3. Talentmobilisatie gericht op het oplossen van arbeidsmarktvraagstukken. In deze lijn staat de spanning op de (regionale) arbeidsmarkt centraal. We onderzoeken welke oplossingen er gezocht worden om die spanningen op de arbeidsmarkt op te lossen, wie daarbij een rol spelen (de actoren en de dynamieken daartussen) en wat interventies opleveren. Voorbeelden van projecten zijn lopende onderzoeken naar hybride docentschap als oplossing voor schaarste in het onderwijs en in de techniek, onderzoek naar het aantrekken en behoud van technisch en IT talent uit het buitenland, en onze projecten gericht op het mobiliseren van talenten van mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt.
Het lectoraat Dynamische Talentinterventies maakt o.a. onderdeel uit van het kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen.
Lector

Dr. M.A.G. (Marian) Thunnissen
Lector Dynamische Talentinterventies / leading Lector kenniscentrum Leven lang ontwikkelenMarian Thunnissen is lector Dynamische Talentinterventies en leading lector van het Fontys Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen. Al sinds haar afstuderen is praktijkgericht onderzoek naar de inzetbaarheid van mensen in organisaties de rode draad in haar loopbaan. ‘Ik vind het belangrijk om een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk (en vice versa)’.
Kenniskring
De kenniskring van het lectoraat Dynamische Talentinterventies bestaat, naast lector Marian Thunnissen, uit een aantal docentonderzoekers. Deze gemixte groep aan onderzoekservaring, onderwijservaring en contacten met het werkveld gaan aan de slag binnen het lectoraat.
Koppeling onderwijs
O
Het vakgebied van arbeids- en organisatiepsychologie is een van de oudste vakgebieden binnen de psychologie (Landy & Conte, 2013) en is een belangrijk werkveld voor de toegepast psycholoog. Een arbeids- en organisatiepsycholoog (vanaf nu A&O psycholoog) houdt zich met uiteenlopende onderwerpen bezig, van werving & selectie, tot coaching & begeleiding van werknemers die dreigen vast te lopen in hun werk, die weer gaan werken of die meer uit hun werk willen halen, tot het begeleiden van veranderingen in organisaties. Daarnaast houden A&O psychologen zich bezig met teambuilding, het coachen van medewerkers of adviseren ze organisaties hoe ze de tevredenheid en motivatie van de medewerkers kunnen vergroten. Kortom, A&O psychologen houden zich bezig met de invloed van werk, zowel betaald werk als vrijwilligerswerk, op ons leven en onze gezondheid (bijvoorbeeld stress & burnout, bevlogenheid en flow).
Een redelijk nieuw thema binnen A&O psychologie is talent. Begin 2000 werd het begrip ‘the War for Talent’ geïntroduceerd, opmerkelijk werd dit niet door de wetenschap of door bedrijven zelf gedaan, maar door McKinsey, een groot consultancybureau. McKinsey voorzag namelijk door de veranderingen op de arbeidsmarkt ‘the War for Talent’ (Michaels, Handfield-Jones & Axelrod, 2001). Alleen organisaties die erin slagen talent aan te trekken en aan zich te binden zouden het redden, aldus de consultants van McKinsey. Organisaties pikten dit snel op en talent werd een hype.
Maar waar hebben we het over? Als we in de wetenschappelijke bladen kijken, dan zien we dat er de afgelopen jaren meer onderzoek is gedaan naar talent, maar dat er nog veel onduidelijkheden bestaan. Kortom, er is een duidelijk verschil tussen de academische wereld en de praktijk. Maar waar hebben al die organisaties het dan over? Is er echt een ‘war for talent’ of was het een slimme marketingtruc van McKinsey? Hoe ontdek je talent? Hoe ontwikkel je talent? En wat is talent eigenlijk? Dat zijn vragen waar we ons in dit vak mee bezig gaan houden.
Na het succesvol afronden van dit vak heeft de student kennis en inzicht in de geschiedenis, huidige stand van zaken en toekomstige ontwikkelingen van A&O psychologie. Daarnaast heeft de student kennis over en inzicht in de verschillende zienswijzen op talent, kennis van en inzicht in assessment en ontwikkeling van talent. Tot slot heeft de student kennis van en inzicht in organisatiekenmerken (o.a. leiderschap) die van belang zijn voor talentontwikkeling.
Het lectoraat Dynamische Talent Interventies verzorgt diverse gastcolleges voor dit vak, lector Marian Thunnissen verzorgt een gastcollege over een inleiding in talent, onderzoeker Peter Bos verzorgt een gastcollege over leiderschap en talent. Daarnaast levert het lectoraat input voor de werkcolleges, zo gaan studenten aan de slag met het project over de ideale HBO docent en gaan studenten aan de slag met leiderschap en talentontwikkeling. Ten slotte worden de meest recente onderzoeksresultaten van het lectoraat gebruikt in dit vak.
In de verschillende onderzoeksprojecten die vanuit het lectoraat in samenwerking met de praktijk worden uitgevoerd worden studenten actief betrokken. Door als opdrachtgever onderzoeksvraagstukken aan te bieden voor studenten die een afstudeeronderzoek uitvoeren als onderdeel van de opleiding die zij volgen. Het onderzoek dat de student uitvoerd draagt bij als deelonderzoek van een groter maatschappelijk vraagstuk dat wordt onderzocht door het lectoraat. Behalve dit krijgt de student frequente en intensieve begeleiding op het gebied van onderzoek en het betreffende thema.
Zit jij op het HBO of universiteit en ben je op zoek naar een interessant praktijkgericht vraagstuk rondom het thema talent? Klik dan hier voor meer informatie en het overzicht aan vraagstukken! Of neem contact op met Mariëlle Rosendaal (lectoraattalent@fontys.nl).
Onderzoeksprojecten
Interlocality: Verschillende hogescholen hebben zelf initiatieven ondernomen om hun internationale studenten te ondersteunen in de voorbereiding en ‘landing’ op de regionale arbeidsmarkt. Het INTERLOCALITY-consortium – een samenwerkingsverband van vier Europese hoger onderwijsinstellingen (Denemarken, Duitsland, Finland, Nederland) en een bureau gericht op internationale arbeids- en studentmobiliteit land (Italië) – heeft besloten de handen ineen te slaan en gezamenlijk te werken aan een duurzame aanpak gericht op het versterken van de inzetbaarheid van internationale studenten op hun regionale arbeidsmarkt
Werving- en selectiepraktijken binnen de automotive industrie: De veranderende automotive industrie vraagt steeds meer om nieuwe functies. Dat betekent dat de automotive bedrijven in een andere talentpool moeten gaan zoeken. Hoe doen zij dat? Welke vacatures zetten zij uit, en hoe richten zij hun wervingsproces in?
De hybride tech docent als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven: In dit project wordt onderzocht hoe je hybride docenten kunt faciliteren in hun professionele ontwikkeling en hoe je hun rol als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven kunt versterken.
International Talent Scan: Hoe kunnen IT mkb'ers in de regio Brabant internationaal talent aantrekken en behouden? Dat is zijn vragen die het lectoraat samen met Brainport Eindhoven en Holland Expat Centre South onderzoeken.
Loopbaancentrum Career Jumpstart: Vanuit Career Jumpstart worden alumni begeleid naar een passende werkplek, bijvoorbeeld door persoonlijke (job)coaching of trainingen gericht op het vinden van werk.
Creëren Arbeidskansen 2.0: Binnen dit project wordt een één jaar durende training tot Jobcoach gemaakt voor deze docenten, waarbij ondermeer supervisie, fysieke bijeenkomsten en een digitale leeromgeving worden ontwikkeld en ingezet zullen worden.
Vakcommunity Leven Lang Ontwikkelen: In een vakcommunity gaan ze samen open leermaterialen delen en ontwikkelen op het gebied van het thema ‘een Leven Lang Ontwikkelen’.
De rol van de leidinggevende bij professionele ontwikkeling: Naast andere thema's, richt dit project zich op de rol van de leidinggevende bij het definiëren, identificeren, benutten en ontwikkelen van talent.
Professionele ontwikkeling van docenten in teamverband: In dit project doen Hogeschool Utrecht, Hogeschool van Amsterdam en Fontys Hogeschool, in opdracht van Zestor onderzoek naar de vraag hoe docenten(teams), verweven met het primaire onderwijsproces, gezamenlijk hun professionele ontwikkeling kunnen versterken.
Een leven lang ontwikkelen: Regionale samenwerking in een LLO-ecosysteem: Wat houdt het concept ecosysteem precies in? Kan het bijdragen aan LLO vraagstukken? En hoe zou het kunnen bijdragen hieraan?
Talentklimaat: Binnenkort meer!
Boek: Binnenkort meer!
Talentscan: Binnenkort meer!
De hybride tech docent monitor: Brainport Eindhoven is in 2020 gestart met de pilot Hybride Tech Docenten. Met de pilot wordt een impuls gegeven aan de kwaliteit van het onderwijs in de regio door de ervaring en kennis van mensen uit het technische bedrijfsleven letterlijk de klas in te brengen.
Future Learning: De definitie van een Shared Learning Team is: Een groep die werkt aan een gezamenlijke missie of doel en waarin het leren en ontwikkelen van alle teamleden een centrale rol heeft.
Shared Learning Teams: In dit onderzoek gaan we in op de vraag: Hoe kunnen shared learning teams vormgegeven worden, zodat er gebruik gemaakt wordt van de diversiteit in het team en er ook echt systeemoverschrijdend gewerkt en geleerd gaat worden?
Een goede student-docent werkrelatie, een voorspeller voor studiesucces?: Welke rol speelt de werkrelatie tussen student en docent op het studiesucces van de student? In dit onderzoek geven we hierom antwoord en tools.
Kenmerken van de ideale hbo docent: Tijdens dit project wordt onderzocht wat een ideale hbo-docent typeert vanuit het perspectief van verschillende actoren en betrokkenen binnen het hbo.
2019
Right (wo)man for the job: Doelstelling van dit project is het ontwikkelen van handvatten voor en met re-integratieprofessionals om hen te ondersteunen bij het bewerkstelligen van een duurzame plaatsing van mensen met een arbeidsbeperking bij een reguliere werkgever.
Hybride leernetwerken: Dit onderzoek richt zich op het evalueren van de sociale configuratie van leernetwerken en de waarde ervan voor deelnemers met als doel het identificeren van indicatoren die ten grondslag liggen aan successen en dilemma’s bij het sociale leren.
Leven lang ontwikkelen in bedrijven: In dit onderzoek verzamelen we een aantal best practices met betrekking tot Leven Lang Ontwikkelen in organisaties en zullen deze publiceren in een inspiratiebundel.
Slimmer werken met talent in teams: Lees in de inspiratiebundel terug hoe tien teams werken vanuit talent en welke stappen zij hebben gezet om dat voor elkaar te krijgen.
Hybride docenten en HRM beleid op scholen: Inzicht krijgen in de wijze waarop scholen hybride docenten (met hun HR beleid) faciliteren, en hoe dat door zowel de school als de hybride docenten in die school ervaren wordt.
Opleiden voor hybride loopbanen
Interventies
- Speelveld LLO (webpagina)
- Tool 'Het Speelveld LLO' - Invulkaart
- Samenwerken aan verbinding (webpagina)
- Meer initiatief in een slb gesprek (webpagina)
- Meer balans in je gesprek (webpagina)
- Training talentontwikkeling (webpagina)
- Spoedcursus hoogbegaafdheid (webpagina)
- Workshop talent ontdekken & benutten (webpagina)
- Talenten en valkuilen 'in de mix' (webpagina)
- Talentgericht solliciteren (pdf)
- Hoe ontwikkel ik een goede interventie? (artikel)
- Workshop stagegeluk (artikel)
- Uitleg kaartenset talentmanagement (video)
Kennisdeling
- Kuijpers, A. & Thomassen, C. (2019), Shared Learning Teams for Future Learning: Een verkennend onderzoek naar open en duurzaam leren in een shared learning team. Eindhoven: Fontys HRM en Toegepaste Psychologie en Fontys Hogeschool ICT
- Kools, Q., Thunnissen, M., Poelmans, P. (2019). Opleiden voor hybride loopbanen, een verkenning. Tilburg en Eindhoven: Fontys Lerarenopleiding Tilburg & HRM en Toegepaste Psychologie
- Thunnissen, M. & Gallardo-Gallardo, E. (2019). ‘Rigor and relevance in empirical talent management research: Key issues and challenges’. Business Research Quarterly. DOI: 10.1016/j.brq.2019.04.003
- Kuijpers, A., Thunnissen, M., & Kommers, H. (2019). Slim werken met talent in teams. Lectoraat Dynamische Talentinterventies (Fontys Hogeschool HRM en Psychologie) en ST-Groep.
- Sjoer, E. Biemans, P. & Thunnissen, M. (2019), ‘Op weg naar samenwerkend leren’, in PW/ Gids voor Personeelsmanagement, Maart 2019, 256-257
- Roman Garcia, B. (2019), ‘Verbeter de zorg door te luisteren naar verhalen van cliënten’ in Sociale Vraagstukken. Online 25 februari 2019: https://www.socialevraagstukken.nl/verbeter-de-zorg-door-te-luisteren-naar-verhalen-van-clienten/
- Thunnissen, M. & Bos, P. (red) (2019), Talentmobilisatie: het ontdekken, ontwikkelen en benutten van talent. Alphen aan de Rijn: Vakmedianet.
- Kuijpers, Anne-Marie & Thunnissen, M. (2019). Talent benutten in teams. 29 januari 2019 gepubliceerd op PW net:https://www.pwnet.nl/personeelsmanagement/artikel/2019/01/talenten-benutten-in-teams-10129086
- Boselie, P. & Thunnissen, M., (2017), “Talent Management in the public sector” in: Collings, D., Mellahi, K. & Cascio, W. (2017), W., The Oxford Handbook of Talent Management. Oxford: Oxford University Press, p. 420 - 440
- Thunnissen, M., Schippers, J. & Boselie, P. (2018), ‘Macro Talent Management in the Netherlands: a critical analysis of growing and retaining talent in the Netherlands. In: Vaiman, V., Schuler, R., Sparrow, P. & Collings, D. (2018). Macro Talent Management: A Global Perspective on Managing Talent in Emerging Markets. Routledge Global HRM series.
- Bos, P., Vos., M., & Thunnissen, M. (2018). Sturing geven aan zelfsturing. PW/ Gids voor Personeelsmanagement, september 2018, 46-47
- Thunnissen, M. & Krabbenborg, M. (2018), Ken je talent, in: PW/ Gids voor personeelsmanagement, juli/aug 2018, p. 14-16.
Tijdens dit interview gaat Fontys docent-onderzoeker Peter Bos in gesprek met Marian Thunnissen (lector Dynamische Talentinterventies) en Miranda Snoeren (lector Professionele Werkplaatsen) over een leven lang ontwikkelen.
Nieuws
{{ feed.values.title }}
{{ feed.properties.publicationDate }}{{ feed.properties.description }}
Lees verderContact
