Sprint naar content
Project

Onderzoek naar strategisch alumnibeleid

In een wereld met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen, is het belangrijk dat alumni zich na hun opleiding blijven ontwikkelen en hun kennis en vaardigheden up-to-date houden. Een strategisch alumnibeleid kan hier aan bijdragen door een duurzame relatie met alumni te onderhouden.

Wat houdt het project in?

In dit project zijn verschillende stakeholders bevraagd over het huidige alumnibeleid om te komen tot een meer duurzaam en strategisch alumnibeleid voor afgestudeerden van alle FHKE-opleidingen bij Fontys. Fontys wil werkende professionals ondersteunen in een leven lang ontwikkelen, zoals vastgelegd in haar strategische plan "Fontys for Society" (2021-2025). Een duurzaam alumnibeleid kan bijdragen door alumni te verbinden met het onderwijs, hen te betrekken bij het verbeteren van het curriculum en professionele ontwikkelingsmogelijkheden te bieden.

Projectdoelstelling

Het doel van het onderzoek was om te komen tot een strategisch alumnibeleid waarin een leven lang ontwikkelen van professionals en toekomstbestendig onderwijs binnen Fontys Kind en Educatie centraal staat.

Periode

2024

Resultaat

Een strategisch alumnibeleid bevordert de professionele groei van alumni, versterkt het curriculum van de opleiding en speelt in op werkveld uitdagingen.

Alumni hebben uiteenlopende behoeften afhankelijk van de fase waar ze in zitten. Startende leraren hebben vooral behoefte aan coaching, begeleiding en netwerkmogelijkheden, meer ervaren leraren met name aan inspiratie, uitdaging en uitwisseling met vakgenoten. Alle alumni delen de wens voor kennisdeling en -ontwikkeling.

Een goed ingericht strategisch alumnibeleid gericht op de duurzame relatie met onze alumni kan bijdragen aan het leven lang ontwikkelen van professionals, aan de kennisfunctie van Fontys en aan het versterken van het opleidingscurriculum. Momenteel ontbreekt er echter een eenduidige beleid, zijn de alumni activiteiten versnipperd en is er geen duidelijk overzicht voor professionaliseringsmogelijkheden. Er is een brede aanpak nodig voor een duurzaam en effectief beleid.


Tea

Team

Het onderzoek is ontwikkeld door Anja Hendriks, Anne-Marieke van Loon en Anje Ros.

Anne-Marieke van Loon is werkzaam als Academic Director en docent bij de Master Leren en Innoveren. Daarnaast is ze senior-onderzoeker bij het lectoraat ‘Goed leraarschap, goed leiderschap’ van Fontys Hogeschool.

Anja Hendriks werkt als expertdocent, tutor en coördinator kwaliteitszorg bij de Master Leren en Innoveren. Daarnaast is zij als alumni-coördinator van Fontys Hogeschool en onderzoeker bij het Lectoraat ‘Goed Leraarschap, goed leiderschap’ betrokken bij het thema alumnibeleid.

Anje Ros is lector ‘Goed leraarschap, goed leiderschap bij Fontys Hogeschool en doet onderzoek naar onderwijsinnovaties en onderwijsverbetering.


Contact

Foto van persoon

Dr. A. (Anne-Marieke) van Loon

Sr. Onderzoeker