Sprint naar content
Project

Hoogsensitiviteit

Wat houdt het thema in?

De laatste jaren is er vanuit het onderwijs steeds meer interesse in het thema ‘sensitiviteit, omgevingssensitiviteit en hoogsensitiviteit’. In dit project werken de pabo’s, lerarenopleidingen VO, de masteropleiding voor speciaal onderwijs, de universiteit Leiden, de Radboud universiteit, SSPOH en stichting BOOM samen om het thema sensitiviteit een  plaats geven in de lerarenopleidingen en het (basis)onderwijs. Wat is de meerwaarde van het onderkennen van hoogsensitiviteit in het onderwijs? Wat verstaan we eronder en hoe kun je lerenden die sensitief zijn goed ondersteunen? Die vragen staan in dit project centraal.


Opbrengsten

Lees hier meer over de opbrengsten van Anouke Bakx; lector Goed leraarschap, goed leiderschap.

Aandacht voor (hoog)sensitiviteit in het onderwijs

Op woensdag 21 februari 2024 werd het webinar Aandacht voor (hoog)sensitiviteit in het onderwijs georganiseerd. Een vervolg op het webinar op 1 februari 2023 (hieronder). Het webinar werd geleid door Marianne den Otter, orthopedagoog en docent bij Fontys OSO Master Educational Needs en is bedoeld voor professionals in het onderwijs. Gastsprekers waren Veronique De Gucht van Universiteit Leiden en Katinka de Croon & Ingrid Groot Bluemink van Fontys Hogeschool Kind en Educatie.

(Hoog)sensitiviteit in het onderwijs

Op woensdag 1 februari 2023 verzorgde orthopedagoog en Fontys-docent Marianne den Otter het 45 minuten durende webinar ‘Aandacht voor (hoog)sensitiviteit in het onderwijs’. Aan maar liefst bijna 100 deelnemers vertelde ze over de sensitieve professional en het belang van het (h)erkennen van (hoog)sensitiviteit bij lerenden.

Rethinking Sensitivity to Environments

Bekijk hier het webinar van Prof. dr. Corina Greven van 16 juni 2022. Daarbij is de infografic te downloaden. Twee artikelen over dit onderwerp van o.a. prof. dr. Corina Greven zijn te vinden in het tabblad publicaties.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Is hoogsensitiviteit onzin?

Steeds meer wetenschappelijk onderzoek toont aan dat hoogsensitiviteit bestaat. “Op hersenscans zien we dat een hoogsensitief iemand meer prikkels binnenkrijgt”, vertelt neurowetenschapper Judith Homberg (Radboudumc). Maar wat gebeurt er dan in het brein van een hoogsensitief iemand? Judith legt het uit in deze aflevering.

Praktijkartikelen

Wetenschappelijke artikelen

SPS-Monitor

De SPS-Monitor meet je zintuigelijke prikkelgevoeligheid. Zintuiglijke prikkelgevoeligheid verwijst naar iemands gevoeligheid voor subtiele omgevingsprikkels, de diepte en intensiteit waarmee deze prikkels worden verwerkt en de impact die dit heeft op iemands functioneren.

Na het invullen van de vragenlijst ontvang je onmiddellijk een resultaat met feedback. Dit bestaat niet alleen uit een totaalscore op de vragenlijst (laag, gemiddeld of hoog), maar ook op verschillende deelaspecten van zintuiglijke prikkelgevoeligheid. Daarnaast krijg je een gepersonaliseerd profiel van positieve en negatieve aspecten van prikkelgevoeligheid en hoe jouw scores zich ten opzichte van algemene bevolking verhouden.

Ga voor de SPS-Monitor naar de Nederlandse profielpagina van Veronique de Gucht.

Anouke Bakx

Anouke Bakx is lector Goed leraarschap, Goed leiderschap bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Tevens werkt zij als bijzonder hoogleraar Begaafdheid aan de Radboud Universiteit. Zij is deskundig op het gebied van leren van leerlingen, kwaliteit van de leraar en van onderwijsvernieuwing.

Contact

Foto van persoon

Prof.dr. A.W.E.A. (Anouke) Bakx

Lector Goed leraarschap, goed leiderschap

Foto van persoon

M. (Marianne) den Otter

Docentonderzoeker

Foto van persoon

V. (Véronique) de Gucht

Universitair hoofddocent Universiteit Leiden