Sprint naar content

Autonomie INzicht kaartspel

Sfeerafbeelding Fontys

Zowel in het onderwijs als in het werkende leven wordt steeds meer gevraagd om eigen regie en inbreng. Vanuit Fontys vinden we het belangrijk om studenten hier op voor te bereiden. Toch merken we dat dit zowel voor studenten als voor docenten soms nog een uitdaging kan zijn. Het kan lastig zijn om de juiste balans te vinden tussen het bieden van autonomie en het bieden van structuur, duidelijkheid en ondersteuning.
 

Binnen de Community of Practice Autonomie ondersteuning wordt er met Fontys collega's gewerkt aan verschillende vraagstukken rondom autonomie (ondersteuning) in het onderwijs. Eén van de praktische tools die uit deze Community voortgekomen is, is het kaartspel Autonomie INzicht.

Dit kaartspel is bedoeld als hulpmiddel om met de student in gesprek te gaan over autonomie en de daaraan verbonden thema's structuur en betrokkenheid. Hoe ervaart de student de geboden autonomie/structuur/betrokkenheid? Wat vindt de student hierbij belangrijk en hoe ervaart deze de geboden autonomie/structuur/betrokkenheid? Doordat de student de stellingen doorneemt en voor zichzelf ordent, kom je tot een verdiepend gesprek over autonomie en autonomie ondersteuning. Je komt samen met de student tot inzichten waarmee de student en jij concreet aan de slag kunnen.
  

Je kunt dit kaartspel naar eigen inzicht gebruiken om een verdiepend gesprek met de student te voeren. Ook hebben we twee spelsuggesties uitgewerkt die je hierbij kunnen helpen.

Dit spel bevat:

  • 2 spelsuggesties
  • 3 themakaarten met uitleg over de thema's autonomie, betrokkenheid en structuur
    - 21 stellingkaart. Waarvan:  
    * 7 over autonomie 
    * 7 over betrokkenheid 
    * 7 over structuur  
  • 4 sorteerkaarten om het gesprek te ordenen (belangrijk, onbelangrijk, tevreden, ontevreden)
  • Tips om verdieping te zoeken

Er is veel interesse in het kaartspel Autonomie-INzicht. Op dit moment is het alleen te leen via de Fontys Hub’s of bij het boeken van een workshop Autonomie-ondersteuning. Je kunt je interesse doorgeven door dit formulier in te vullen. We nemen contact met je op zodra het spel weer beschikbaar is.


© 2023-2024 Lectoraat Leren Floreren (mede mogelijk gemaakt door Fontys Studiesucces)

Dit spel is geïnspireerd op de TASC-Q vragenlijst van Belmont e.a. (1988)

Extra informatie

Wil je meer weten over autonomie-ondersteuning? Lees onze literatuurstudie "Student aan het roer".