Sprint naar content

Student aan het roer

Waarom deze literatuurstudie?

Autonomie in het onderwijs kan op twee manieren invloed hebben op de student. Autonomie kan dienen als middel én als doel. Hiervoor moeten een aantal vragen geantwoord worden. Hoe ondersteun je studenten in het nemen van eigenaarschap over hun eigen leerproces? Hoe ondersteun je hun gevoel van autonomie en hoe bied je structuur? Hoe communiceer je daar helder over? En hoe draagt autonomie en de ondersteuning hiervan bij aan studentsucces? Dit zijn vragen die ingrijpen op zowel de organisatie van onderwijs als het gedrag van iedereen die bij leren betrokken is. Dit document biedt een inleiding op het thema autonomie en autonomie-ondersteuning. Er wordt besproken wat autonomie inhoudt, waarom het van belang is voor het onderwijs en hoe je autonomie in het onderwijs kunt ondersteunen. Afsluitend volgt een uitnodiging om samen te leren en de uitdagingen die voor ons liggen (samen) aan te gaan.

Voor wie is deze literatuurstudie?

De literatuurstudie kan docenten en coaches helpen om studenten te ondersteunen in het nemen van eigenaarschap over hun eigen leerproces en hun gevoel van autonomie. Om ze structuur te bieden en helder over deze thema's te communiceren. En hoe draagt autonomie en de ondersteuning hiervan bij aan studentsucces?

 

Klik op de afbeelding hieronder, om naar de literatuurstudie te gaan.

Kaartspel Autonomie INzicht

Om betere autonomie-ondersteuning te kunnen bieden aan studenten hebben we een kaartspel ontwikkeld. Met dit hulpmiddel kun je op een laagdrempelig met een student in gesprek gaan over autonomie en de daaraan verbonden thema's structuur en betrokkenheid. Meer informatie over het kaartspel vind je hier.

Autonomie-ondersteuning

Meer informatie over Autonomie-ondersteuning kun je vinden op Autonomie-ondersteuning.

Contact

Deze literatuurstudie is uitgevoerd door Karen Schreurs (Fontys Marketing en Communicatie, Tilburg) Evelyne Meens (Lectoraat Leren floreren - dienst Studentenvoorzieningen en Fontys HRM en Toegepaste Psychologie) Annemieke van der Horst (Lectoraat Leren floreren - dienst Studentenvoorzieningen en Fontys HRM en Toegepaste Psychologie) Janco Duijs (Fontys Economie en Communicatie, Eindhoven) Nadine van der Hart (Dienst Studentenvoorzieningen).
De literatuurstudie mag door iedereen gebruikt worden, mits je gebruik maakt van bronvermelding.

Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op.