Sprint naar content
Project

My student journey

Het project My student journey is bedoeld om studenten inzicht te geven in hoe ze ervoor staan. Niet qua studieresultaten, maar qua persoonlijke groei en welbevinden. Door het invullen van een welzijnsscan, wordt duidelijk hoe de student zich voelt, hoe hij scoort op vlakken zoals motivatie, vitaliteit en zelfvertrouwen, waarvoor eventueel extra aandacht nodig is en hoe hij zich kan ontwikkelen op gebieden waarop dat gewenst is.

Onderdeel van:

Iets dergelijks bestond al voor eerstejaars in de vorm van de Startthermometer. De vraag rees of een vergelijkbaar project ook kon worden opgestart voor tweede- tot en met vierdejaars studenten en deeltijd- en masterstudenten. My student journey is het resultaat daarvan. Het grote verschil tussen de Startthermometer en My student journey is dat de Startthermometer op een vast moment in de studie plaatsvindt, namelijk 10 à 12 weken na de start van de studie. My student journey wordt ingezet als de student daar zelf behoefte aan heeft of als zijn coach hem daartoe aanzet. My student journey is echter geen vervanger van de echte studentcoach. Het is juist een middel om de dialoog tussen student en studentcoach over de professionele en persoonlijke (identiteits-)ontwikkeling (nog meer) op gang te brengen.

Wat houdt het project in?

Er is veel te doen als het om de weerbaarheid en wendbaarheid van jongeren gaat in deze veranderende samenleving. My student journey speelt daarop in. Door middel van een welzijnsscan krijgt de student inzicht in zijn welbevinden. Op basis van de uitslag kan de student kiezen voor verdiepingsmodules op gewenste thema’s en krijgt hij een aanbod van werkvormen, trainingen en doorverwijzingen. Ook kan hij de uitslag bespreken met zijn coach, klasgenoot of vriend(in). Het voordeel van My student journey is dat student en studentcoach direct tot de kern van de zaak kunnen komen, omdat het ‘voorwerk’ al is verricht. Dit brengt de professionele en persoonlijke (identiteits-)ontwikkeling van de student sneller op gang. En hierdoor kan de student bewuster keuzes maken die bij hem passen tijdens de studie maar ook voor na de studie. 

Projectdoelstelling

Het doel is om, op basis van (voor-)onderzoek, een tool te ontwikkelen en te valideren die zelfinzicht en zelfregie creëert bij de student creëert om bewuster de studieloopbaan te doorlopen. 

Periode

2022 – 2025. De eerste pilot vindt plaats in studiejaar 2023-2024 bij het Fontys instituut HRM en Toegepaste Psychologie. Daarna zal deze breder worden uitgerold naar andere Fontys instituten en daarbuiten. 

Resultaat

Wat we met dit project willen bereiken, is de dialoog tussen student en studentcoach op gang brengen of versterken over de professionele en persoonlijke (identiteits-)ontwikkeling. We willen op deze manier de zelfsturing van de student bevorderen, zodat deze (steeds autonomer) passende gedrags- en (studie-)loopbaankeuzes kan maken en leert hoe hij goed, gezond en gelukkig kan functioneren. De bedoeling is dat het project uiteindelijk opgenomen gaat worden in onderdelen van het curriculum, zodat het instrument niet naast het onderwijs komt te staan maar er onderdeel van wordt. Bovendien zal het interventies die al op het gebied van coaching en welbevinden bestaan aan elkaar verbinden. 

Betrokken werkveldpartners

Zo’n negen onderwijsinstellingen die al met de Startthermometer werken, worden meegenomen over de inhoud en vorderingen van het project. Deze instellingen hebben allemaal aangegeven dat ze graag op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen en voorzien ons zelfs al van input over zaken als inhoud en naamgeving.

Betrokken onderzoekers/lectoren

Evelyne Meens, Linda Oosterwijk en Tanja Stöver (Dienst Studentenvoorzieningen en Fontys HRM en Toegepaste Psychologie).

Esther Tonnaer (Dienst Studentenvoorzieningen).


Contact

Evelyne Meens

Dr. E.E.M. (Evelyne) Meens

Lector Leren Floreren, Senior Onderzoeker
Linda Oosterwijk

L. (Linda) Oosterwijk

Onderzoeker

Foto van persoon

T. (Tanja) Stöver

Docentonderzoeker