Speak your mind
In dit project onderzoeken we hoe we mentale uitdagingen bij en voor jongeren bespreekbaar kunnen maken.
Lopend
Floreren betekent je goed voelen in elke situatie. Het is belangrijk dat studenten en jonge professionals zich bewust worden hoe je dit kunt bereiken en dit integreren in hun dagelijks leven.
We zien een veranderende samenleving die steeds meer veerkracht en wendbaarheid vraagt van ieder van ons. Dit kan voor studenten en jonge professionals die zelf nog in ontwikkeling zijn een uitdaging vormen. Daarom wil het lectoraat Leren Floreren door middel van praktijkgericht onderzoek kennis en tools ontwikkelen om studenten en jonge professionals in het (onderwijs)systeem bewustwording en een uitgebreider handelingsrepertoire mee te geven, waardoor zij goed, gezond en gelukkig kunnen functioneren in onze samenleving. Dat noemen we floreren.
Het lectoraat betreft een samenwerking van Fontys HRM en Toegepaste Psychologie en Fontys Studentenvoorzieningen. Daarom is het lectoraat er niet alleen voor HRM en TP studenten en docenten, maar voor alle studenten en docenten binnen én buiten Fontys. Het lectoraat maakt bovendien deel uit van het Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen.
In dit project onderzoeken we hoe we mentale uitdagingen bij en voor jongeren bespreekbaar kunnen maken.
Lopend
Het doel van project STRIDE is om kennis te verwerven over hoe de persoonlijkheid, professionele identiteit, motivatie en het zelfvertrouwen van pabo-studenten zich ontwikkelen
Lopend
Het project My student journey is bedoeld om studenten inzicht te geven in hoe ze ervoor staan qua persoonlijke groei en welbevinden. Dmv een welzijnsscan krijgt de student inzicht in zijn welbevinden
Lopend
Het project Autonomie-ondersteuning wil de awareness en handelingsbekwaamheid, gericht op de autonomie van zowel studenten als docenten, vergroten
Lopend
Dit project heeft als doel inzicht te krijgen in specifieke vormen van sociale steun die positief bijdragen aan welzijn en binding passend bij de studenten met vergelijkbare behoeften
Lopend
De Startthermometer heeft als doel zelfinzicht voor de student en vroeg-signalering en gerichte begeleiding door de docent/coach
Lopend
Evelyne Meens is lector Leren Floreren en een echte verbinder. ‘Ik zie overal kansen en leg snel linkjes.’
Lees meer over Evelyne Meens Bekijk publicatiesBodewes, D., & Meens, E.E.M. (2022). Motivatie en nieuwsgierigheid. Een bekende maar nog oppervlakkig begrepen relatie. Tijdschrift Positieve Psychologie, 4, 18-24.
Meens, E.E.M., Diwan, K., Reitz, A.K., Meyers, C., & Bakx, A.W.E.A. (2022). Professionele identiteitsontwikkeling bij pabo-studenten. Onderwijstijd, 3, 25-31.
Meens, E.E.M., & Dijkstra, A., (2021). Verdiepingsdocument Studentsucces behorende bij Verkenningsrapport HEO met regie naar verantwoordelijkheid. Vereniging Hogescholen.
Meens, E.E.M. (2020). Een leven lang kiezen. Het coachen van loopbaan- en levenskeuzes. Amsterdam: Boom uitgevers.
Meens, E.E.M. (2018). Motivation: Individual differences in students’ educational choices and study success. (Doctoral dissertation). Tilburg University.
Meens, E.E.M., Bakx, A.W.E.A, Mulder, J. & Denissen J.J.A. (2019).The development and validation of an Interest and Skill inventory on Educational Choices (ISEC). European Journal of Personality Assessment. 36(5), 817.
Meens, E. E., & Bakx, A. W. (2019). Student teachers’ motives for participating in the teacher training program: a qualitative comparison between continuing students and switch students. European Journal of Teacher Education, 42(5), 650-674.
Meens, E. E., Bakx, A. W., Klimstra, T. A., & Denissen, J. J. (2018). The association of identity and motivation with students' academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54-70.
Meens, E.E.M., Bakx, A.W.E.A, & Denissen J.J.A. (submitted). The association between motivation and retention: the longitudinal change and stability of motivational profiles during a transition to higher education.
Indien je geen toegang hebt tot het artikel, kun je een pdf opvragen bij Evelyne Meens.
Meens, E. (2022). Goed gezond en gelukkig functioneren. Fontys Hogeschool
Oosterwijk, L. (2022). Gelukkig studeren na de start. Fontys Hogeschool
Lectoraatsaanvraag
SURF (april 2023). Versnellingsplan onderwijsinnovaties met ict: de Startthermometer
Digitale goodiebag lectorale rede
Video: Een leven lang werkplezier
Video: Studentenwelzijn
Video: Een leven lang kiezen
Podcast: Motivatie en studiekeuze bij mijn kind
Podcast: Keuzes maken
Podcast: Een leven lang kiezen