Speak Your Mind 2.0

Juni 2024

Een van de projecten in het lectoraat leren floreren is Speak Your Mind. Dit project gaat over het achterhalen van belemmerende en bevorderende factoren bij jongeren om mentale gezondheid bespreekbaar te maken. Een belangrijk resultaat uit het onderzoek is dat erover praten helpt. Niet alleen voor erkenning en herkenning bij jezelf maar ook om je zorgen te delen met anderen. Inmiddels hebben vier studenten van de opleiding toegepaste psychologie onderzoek hiernaar gedaan.

De resultaten van alle onderzoeken worden gedeeld via een podcastserie, te beluisteren via Spotify. Tevens hebben organisaties die zich sterk maken voor jongeren de handen ineen geslagen en samen een film gemaakt om mentale gezondheid op de agenda te zetten. Met deze film wordt het thema niet alleen op de agenda gezet maar ook gaan deze partijen samen verkennen welke wegen te bewandelen om gelden binnen te halen om nog meer van betekenis te zijn voor jongeren en hun mentale gezondheid. Deze film is te bekijken via deze link.

Het gaat verder

Daarmee lijkt het project Speak Your Mind afgerond. Maar niets is minder waar, want zoals de titel Speak Your Mind zelf ook al aangeeft, het gaat niet alleen om het doorbreken van het taboe rond mentale gezondheid bij jongeren. Maar ook vooral om wegen te vinden om je mentale gezondheid bespreekbaar te maken. Om jongeren daarin nog wat meer de weg te wijzen richting hulporganisaties en ook vooral bij wie ze dan het gesprek aan kunnen gaan, ontwikkelen we samen met onze partners een sociale media campagne. In deze campagne wordt via een jongerenproof-methode aandacht besteed aan communicatie uitingen die in woord en beeld passen bij de belevingswereld van jongeren. Kanalen die worden ingezet zijn bijvoorbeeld YouTube, Instagram, Snapchat en TikTok. Uiteraard gaan ook hier studenten aan de slag om het onderzoek te doen en om boodschappen te toetsen bij jongeren.

Emma Leenders (student Toegepaste Psychologie):

“Ik vond het heel gaaf om als een van de eerste studenten af te studeren bij het lectoraat Leren Floreren, we hebben op een pionierende manier veel voor elkaar gekregen. Dat ik nu zelf gespreks- en opnameleider van een podcastserie ben, had ik nooit durven dromen. En daarnaast verwacht ik deze zomer af te kunnen studeren bij de opleiding Toegepaste Psychologie van Fontys.”

Meer informatie over het project Speak Your Mind vind je hier op de website van lectoraat Leren Floreren.