Welzijnswijzer
Hoe kunnen we het welzijn en het studiesucces van studenten in het mbo en hbo daadwerkelijk verbeteren? Met het project 'Welzijnswijzer' slaan we een nieuwe weg in! We ontwikkelen een praktisch en evidence-based instrument dat onderwijsprofessionals helpt bij het maken van weloverwogen keuzes rondom welzijnsinterventies.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Het project 'Welzijnswijzer' richt zich op het ontwikkelen van een praktisch instrument voor onderwijsprofessionals in het mbo en hbo. Het doel is om op een evidence-based manier beslissingen te nemen over welzijnsinterventies, zodat het welzijn en het studiesucces van studenten worden bevorderd. We voeren een literatuuronderzoek uit naar bewezen effectieve indicatoren die het welzijn bevorderen. Daarnaast doen we praktijkonderzoek bij onderwijsprofessionals uit het mbo en hbo om te achterhalen wat zij belangrijk achten. Samen met deze professionals ontwerpen we een evidence-based instrument dat hen ondersteunt bij het maken van weloverwogen keuzes.
Het project voert tevens onderzoek uit naar de impact van het gebruik van 'WelzijnsWijzer' op de besluitvorming van onderwijsprofessionals en het welzijn van studenten. Door data te verzamelen en te analyseren binnen verschillende onderwijsinstellingen, wordt de effectiviteit en toepasbaarheid van het instrument geëvalueerd.
Projectdoelstelling
- Ontwikkelen van een praktisch en toegankelijk instrument voor onderwijsprofessionals om evidence-based welzijnsinterventies te selecteren en te evalueren.
- Uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek, gefinancierd door het NRO, naar effectieve indicatoren die het welzijn van studenten bevorderen.
- Bevorderen van een holistische en onderbouwde aanpak van studentenwelzijn binnen het mbo en hbo.
- Vergroten van kennis en bewustwording rondom effectieve welzijnsinterventies en de factoren die bijdragen aan hun succes.
Periode
Het project loopt van januari 2024 tot en met december 2025.
Resultaat
- Operationalisatie van de bewezen indicatoren in een praktisch instrument waarmee onderwijsprofessionals evidence-based besluiten kunnen nemen over welzijnsinterventies.
- Publicaties over de effectiviteit en implementatie van het instrument.
- Pilot-implementaties bij deelnemende onderwijsinstellingen om het instrument te testen en te optimaliseren.
- Verspreiding van kennis en best practices via workshops, conferenties en publicaties.
Subsidieverstrekker
Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
Partners
Het project is een samenwerking tussen de volgende onderwijsinstellingen:
Curio (contact: Decie Bierings)
Yonder (contact: Kathy Rogmans)
Fontys Hogeschool (contact: Riny Bovy-Ortmans)
Projectleider
Riny Bovy-Ortmans
Betrokken onderzoekers vanuit het lectoraat Leren Floreren: Deena Versluis en Tanja Stöver.