Sprint naar content
Project

Gezondheid in een Digitale Samenleving (GIDS)

Door digitalisering verandert de wereld om ons heen razendsnel. Dit biedt enorme kansen om gezondheid en participatie van burgers te versterken. Helaas geldt dat niet voor iedereen.

Doel van het project

Door digitalisering verandert de wereld om ons heen razendsnel. In de zorg wordt door de corona crisis de digitalisering nog eens extra snel doorgevoerd. Het inzetten van digitale middelen biedt enorme kansen om gezondheid en participatie van burgers te versterken. Helaas niet voor iedereen. Niet iedereen beschikt over de benodigde apparatuur en de juiste digitale vaardigheden. Bijvoorbeeld van de 70 jarigen heeft 31,9% nog nooit internet gebruikt (Factsheet digitale vaardigheden, 2019). Op deze manier veroorzaakt digitalisering meer ongelijkheid in de samenleving, hetgeen leidt tot een ongezondere maatschappij, ook voor hen die beter gefortuneerd zijn. Met dit project willen we deze ongelijkheid verminderen.

We richten ons in dit project op de rol van de professional in zorg en welzijn in het signaleren en terugdringen van de digitale ongeletterdheid, primair bij de cliënten en patiënten voor wie eHealth en andere digitale zorg- en welzijnstoepassingen worden gebruikt. Voor hen zullen we tools ontwikkelen, die we ook in ons zorgonderwijs invoeren.

Looptijd

2020 -

Projectresultaten

Door toenemend gebruik van digitale middelen in de gezondheidszorg, is het extra belangrijk om als zorgprofessional oog te hebben voor digitale vaardigheden van cliënten/patiënten en passend te kunnen handelen. Met project GIDS willen we hieraan een bijdrage leveren.

Het project is een samenwerking tussen Fontys Paramedisch, Fontys HRM en Toegepaste Psychologie en Fontys ICT. In het project, dat begin 2020 van start ging, onderzoeken we in hoeverre zorgprofessionals (in opleiding) oog hebben voor het signaleren en zo mogelijk terugdringen van digitale ongeletterdheid bij cliënten/patiënten. We wilen voor hen tools ontwikkelen, om hierbij te kunnen ondersteunen. De eerste lockdown in maart 2020 maakte dit onderwerp plotseling zeer urgent.

Er is een survey uitgezet onder zorgprofessionals in opleiding die tijdens de lockdown stageliepen in de praktijk. Vanuit de systematiek van design thinking en co-creatie, werd er in dit project ook gekeken naar de cliënt en dan specifiek naar ouderen (70+) met een chronisch gezondheidsprobleem. Er werd hiervoor een survey uitgezet en kwalitatief onderzoek gedaan.

Publicaties

  • Christianen, C., Van Gelder, M., Sturm, J., Wouters, E. (2021). Oog voor digitale inclusie door zorgprofessionals in opleiding. ICT & Health. (pdf-bestand)
  • Van Gelder, M., Dierick, A., Wouters, E., Sturm, J. (2020). Hoe de lockdown gebruik digitale middelen heeft veranderd. ICT & Health. (pdf-bestand)
  • Sturm, J., Dierick, A., Christianen, C., Van Gelder, M., Wouters, E. (2023). Possibilities, Patience, and Perseverance: A Preliminary Analysis of the Needs and Experiences of Ten Older Adults Regarding Their Use of Digital Health Technology. Healthcare (pdf-bestand)

Contact

Aan dit onderzoeksproject heeft ook Anke Eyck meegewerkt.

Foto van persoon

Dr. J.A. (Janienke) Sturm

Lector Mens en Technologie
Foto van persoon

Prof. Dr. E.J.M. (Eveline) Wouters

Lector Health Innovations & Technology | Fontys Paramedisch
Foto van persoon

M.E. (Marjolijn) van Gelder

Docent-onderzoeker