Sprint naar content
Alumnus

Renee de Wolf

Cohort: Afgestudeerd in 2014

Functie: UX researcher

Organisatie: KPN

Afstudeerproject: De acceptatie van technologie in de operatiekamer in een ziekenhuis

Huidige werk
Renee werkt sinds vijf jaar als UX researcher bij KPN. Dat klinkt ingewikkeld, dus Renee legt uit wat deze functie precies inhoudt. “Als UX researcher doe je onderzoek naar de wensen en behoeften van klanten met betrekking tot digitale touchpoints, oftewel digitale kanalen.” Verder onderzoekt Renee de gebruikersvriendelijkheid van de digitale kanalen die KPN aanbiedt. Het gaat dan om apps, de website en televisie. Renee legt uit hoe ze dit precies doet. “We gebruiken diverse methoden, vooral kwalitatieve onderzoeksmethoden zoals interviews en usability testen, maar soms ook vragenlijsten.”

Sfeerafbeelding Fontys

“Het doel van de onderzoeken is om de producten van KPN te verbeteren voor de klanten”, legt Renee uit. Om dit doel te bereiken is inzicht nodig in de wensen, behoeften en verwachtingen van de gebruikers. Renee geeft aan dat ze zelf niet naar respondenten hoeft te zoeken voor bijvoorbeeld haar interviews of focusgroepen, dat doet een extern bureau. Renee geeft dan de criteria van de doelgroep door die ze wil onderzoeken en het bureau zorgt dat ze de juiste respondenten krijgt voor haar dataverzameling. Renee vertelt dat de onderzoeken die ze doet, veelal onderdeel zijn van korte cycli van ongeveer 2 weken. “Niet zoals bij het afstuderen wanneer je een half jaar of meer bezig bent”, zegt Renee. Hele transcripten van de gesprekken hoeft ze niet te maken zoals bij het afstuderen. “We werken in een onderzoek met twee personen, de ene leidt het gesprek en de ander notuleert. Je moet dus wel snel leren typen”, lacht Renee. De notulen die die ze maakt bestaan uit vooral observaties en quotes. “Een observatie is bijvoorbeeld een respondent die fronst of moeilijk kijkt als hij iets uitprobeert, zegt Renee. Op basis van haar onderzoeken maakt Renee een kort en bondige rapportage met inzichten aanbevelingen.
Sfeerafbeelding Fontys

Het kantoor van KPN waar Renee werkt zit in Amsterdam, vlakbij station Sloterdijk. “Ik ga ongeveer 2 dagen per week naar kantoor, de rest werk ik thuis”, legt Renee uit. Renee werkt in een team van ongeveer 23 collega’s, voornamelijk designers en 3 researchers, waaronder Renee. “Het is een leuke sfeer, lekker informeel”, zegt Renee. KPN daarentegen ziet Renee als een logge, maar vooral politieke organisatie. “Soms wegen de commerciële belangen zwaarder dan wat wij vinden op basis van een onderzoek”, zegt Renee.

Dat is niet altijd prettig. Als rasonderzoeker blijft Renee te allen tijde objectief en zal niet data aanpassen, omdat de afdeling marketing dat wil, vertelt ze.

Onderzoeken als passie
Renee is duidelijk in wat ze het allerleukste aan haar baan als researcher vindt. “Ik houd van puzzelen en analyseren, ik houd van het komen tot nieuwe inzichten.” Het zoeken en vinden van verbanden is iets waar haar hart ligt. Het andere mooie aan mijn baan is dat het echt wat oplevert. “Met de inzichten die ik genereer wordt direct iets gedaan, er is direct resultaat.”

Master Human Factors and Engineering Psychology
Na haar opleiding Toegepaste Psychologie is Renee een premaster en master gaan doen op de Universiteit Twente, de Master Human Factors and Engineering Psychology. Dit was voor Renee een schot in de roos. Hier kon ze haar passie voor zowel psychologie en technologie kwijt. “Een hele mooie verdiepingsslag”, zo omschrijft Renee deze opleiding. Er komen zaken als cognitieve psychologie en verkeerspsychologie langs. “Eigenlijk behelst de opleiding alle menselijke factoren die van invloed zijn op als mensen in aanraking komen met technologie”, vertelt Renee.

“Ik houd van puzzelen en analyseren, ik houd van het komen tot nieuwe inzichten.”

Ervaringen TP
Renee heeft naast een passie voor onderzoeken een duidelijke passie voor technologie. De eerste jaren bij de opleiding Toegepaste Psychologie waren voor haar leuk en leerzaam, maar ze kwam er wel achter dat dingen als coachen en trainen niets voor haar waren. Vrienden en huisgenoten die ICT opleidingen deden en bijvoorbeeld programmeerden, wakkerden haar passie voor technologie aan. Pas in haar vierde jaar kon ze haar passie voor technologie ook kwijt bij TP, namelijk bij het lectoraat Mens en Technologie. Eindelijk vielen alle puzzelstukjes op hun plek.

Afstudeeropdracht lectoraat Mens en Technologie
“Ik onderzocht de acceptatie van technologie in de operatiekamer in een ziekenhuis”, vertelt Renee enthousiast over haar afstudeeropdracht bij het lectoraat. Van de artsen en verpleegkundigen die in de operatiekamer werkten, hadden vooral de operatiekamer assistenten de meeste moeite met de technologie. Na een kwalitatief onderzoek kwam Renee er ook achter waar dat aan lag. “Juist deze medewerkers hadden het meest te maken met verschillende soorten technologie en die veranderden ook continu”, legt Renee uit. Ook waren de meesten van deze operatiekamer assistenten van oorsprong verpleegkundigen die in hun opleiding weinig technologie hadden gehad. Bij deze afstudeeropdracht genoot Renee ook weer van het zoeken en vinden van verbanden en inzichten en het feit dat met deze inzichten mensen ook geholpen konden worden, in dit geval de operatiekamer assistenten.

Tips huidige TP studenten
Renee komt met een hele concrete tip die haar zelf veel heeft opgeleverd. “Als je weet waar je in bent geïnteresseerd, ga doen zoeken op LinkedIn en nodig iemand uit voor een kop koffie om met jou te praten.” Renee legt uit dat toen zij bijvoorbeeld erachter kwam dat ze UX researcher wilde worden, zij een aantal mensen via LinkedIn heeft benaderd. Bijvoorbeeld iemand bij Philips, de meeste mensen vonden het leuk om over hun baan te praten. Via een van hen heeft ze ook haar huidige functie te danken. “Ze waardeerden het dat ik pro actief was en enthousiast”, zegt Renee.

Auteur: Tina ten Bruggencate