Koppeling onderwijs
Koppeling onderwijs
In de minor ontwikkel je op basis van praktijkvraagstukken een eigen visie op technologie vanuit drie psychologische perspectieven. Namelijk vanuit een focus op
(1) de impact op het zelfbeeld en identiteit,
(2) de rol van technologie in interpersoonlijke communicatie en
(3) de invloed van technologie op maatschappelijke, politieke en culturele ontwikkelingen.
De minor Psychologie & Technologie heeft als doel om je vanuit een psychologisch perspectief te laten reflecteren op de impact van technologie op mensen, relaties en maatschappij. Je hebt tijdens de minor geanalyseerd en verklaard hoe technologie ons als mensen beïnvloedt en wat hiervan de gevolgen op micro-, meso- en macroniveau kunnen zijn. Je bent in staat om geïnformeerde beslissingen te nemen over hoe technologie gebruikt kan worden in je toekomstige vakgebied, en om de bredere sociale en ethische vragen die hiermee samenhangen te begrijpen. Door de multidisciplinaire opzet van de minor heb je ervaren hoe relevant het is om verder te kijken dan je eigen vakgebied, om zo tot een breder perspectief en diepgaandere reflectie op deze impact te komen. Tijdens het afsluitend symposium van de minor heb je de tijdens de minor opgedane kennis en inzichten op passende wijze gepresenteerd aan een divers publiek.
Meer informatie over de minor Psychologie en Technologie lees je hier: https://www.fontys.nl/Studeren/Minoren/Psychologie-en-Technologie.htm
Praktijkgericht onderzoek vindt doorgaans plaats door middel van interviews of focusgroepen (kwalitatief) of vragenlijsten (kwantitatief). Bij deze methoden worden deelnemers aan het onderzoek weggehaald uit hun context en wordt hen gevraagd te reflecteren op hun gedrag of hun attitude (of dat van anderen). Echter, in veel gevallen is deze context juist bepalend voor het gedrag van mensen. En achteraf reflecteren op een bepaalde situatie blijkt vaak onbetrouwbare of gekleurde informatie op te leveren. Het daarom van belang onderzoek te doen op de plaats waar de actie plaatsvindt.
In het keuzevak 'Innovatief Onderzoeken' maken studenten kennis met alternatieve onderzoeksmethoden, die niet alleen praktijkgericht zijn, maar ook daadwerkelijk in de beroepspraktijk van de Toegepast Psycholoog gebruikt kunnen worden.
Voorbeelden van dergelijk onderzoek zijn (participerend) actie-onderzoek, narratieve methoden, context-mapping studies en big data. Bij al deze methoden staat het inleven in de belevingswereld van de respondent centraal. Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan zowel de dataverzameling als de analyse van de data die dit soort methoden opleveren. Ook de ethische aspecten van onderzoek komen in dit vak aan de orde.
Vanuit het lectoraat is Tina ten Bruggencate bij deze kennismodule betrokken.
Als Toegepast Psycholoog ontwikkelen je gedragsinterventies, al dan niet met behulp van technologie zoals apps, games, et cetera. Dat is niet gemakkelijk, want hoe zorg je ervoor dat de inhoud van deze interventies aansluit bij wat de doelgroep nodig heeft? Hoe kies je de juiste vorm voor je interventie? En wanneer weet je of het werkt?
Om studenten hierin te ondersteunen en op te leiden, ontwikkelden en verzorgen we vanuit lectoraat Mens en Technologie het keuzevak Design Thinking, waarin studenten gedragsinterventies leren ontwerpen en evalueren aan de hand van Design Thinking. Design Thinking is een manier van denken en doen die leidt tot nieuwe, relevante oplossingen. De belangrijkste aspecten van de Design Thinking aanpak zijn:
- Mensgericht ontwerpen: houd je doelgroep en stakeholders altijd in het achterhoofd
- Multidisciplinair samenwerken: maak gebruik én leer van de kennis en expertise van collega’s uit je eigen en andere werkvelden
- Experimenteren: evalueer je ideeën en concepten aan de hand van verschillende prototypes
- Itereren: blijf je ideeën en concepten aanscherpen, vernieuwen en evalueren tot je zeker weet dat je een werkend, passend product hebt ontworpen.
In de verschillende onderzoeksprojecten die vanuit het lectoraat in samenwerking met de praktijk worden uitgevoerd worden studenten actief betrokken. Door als opdrachtgever onderzoeksvraagstukken aan te bieden voor studenten die een afstudeeronderzoek uitvoeren als onderdeel van de opleiding die zij volgen. Het onderzoek dat de student uitvoerd draagt bij als deelonderzoek van een groter maatschappelijk vraagstuk dat wordt onderzocht door het lectoraat. Behalve dit krijgt de student frequente en intensieve begeleiding op het gebied van onderzoek en het betreffende thema.
Zit jij op het HBO of universiteit en ben je op zoek naar een interessant praktijkgericht vraagstuk rondom het thema mens en technologie? Klik dan hier voor meer informatie en het overzicht aan vraagstukken! Of neem contact op met Mariëlle Rosendaal (lectoraatmensentechnologie@fontys.nl).
Fontys Hogeschool HRM en Psychologie biedt een doorstroomprogramma aan voor studenten Toegepaste psychologie die verder willen studeren bij de Master Industrial Design van de Technische Universiteit in Eindhoven.
Het doorstroomprogramma bestaat in totaal uit 30 ECTS, te volgen in jaar 3 en 4 of ná de studie als alumnus, en bestaat uit de volgende onderdelen:
- Een ontwerpproject (teamopdracht)
- 4 keuzevakken uit het Bachelor programma van Industrial Design
- Wiskunde B
Het onderwijs wordt gedeeltelijk bij Fontys en gedeeltelijk bij de TU/e gevolgd. De keuzevakken zijn erop gericht om de dingen bij te leren die je nodig hebt om de Masteropleiding Industrial Design te kunnen doen. Wiskunde B (Calculus) is een verplicht vak voor alle studenten aan de TU/e.
Het onderwijs in het doorstroomprogramma en in de Master Industrial Design vindt plaats in het Engels.
Aan het eind van het doorstroomprogramma vindt een toelatingsexamen plaats voor de Master Industrial Design.
Meer informatie? Neem contact op met Janienke Sturm (j.sturm@fontys.nl)
Luister hieronder de ervaringen van twee studenten die het traject hebben doorlopen! In deze podcast gaan Marieke van Otterdijk en Maud Oomen, met elkaar in gesprek over de doorstroomregeling om tijdens een minor een pre-master Industrial Design te doen.