Sprint naar content

AR-adaptatie in de journalistiek

Werkplaats Pim Kokke?

Wat houdt deze werkplaats in?

Voor deze werkplaats werd Pim Kokke gevraagd hoe het journalistieke landschap van Augmented Reality (AR) eruitziet. Om deze vraag te beantwoorden vanuit een wetenschappelijk onderbouwd kader gebruikte hij Rogers’ innovatiemodel. Het wetenschappelijke model kan houvast bieden voor de journalist die AR wil toepassen in de journalistiek.

Waarom is deze kennis belangrijk voor de journalistiek?

Terwijl AR langzaam maar zeker aan een opmars bezig is, wordt de techniek nog weinig gebruikt in de journalistiek. Meer kennis bij journalisten over hoe je een nieuwe technologie in de journalistiek toepast en ook de interesse van het publiek wint draagt bij aan deze digitale innovatie. “Binnen de journalistiek staat AR nog echt in de beginfase. Maar door te kijken naar andere sectoren kan de journalistiek leren hoe AR een toegevoegde waarde kan zijn.”

Resultaat

De onderzoeksresultaten zijn hier te lezen. In dit document beschrijft  Pim hoe innovatie in de maatschappij wordt geadopteerd en welke lessen de media daar uit kunnen trekken voor de implementatie van AR.

Pim Kokke

P. (Pim) Kokke

Werkplaats-onderzoeker