Sprint naar content

The Breunion Boys

Werkplaats Julia Veldman

Wat houdt deze werkplaats in?

In de werkplaats van Julia Veldman wordt een experimentele vorm van journalistiek gebruikt. Hoe kan humor worden gebruikt om een verhaal te vertellen en aandacht te vestigen op wat je belangrijk vindt, is de vraag die in deze werkplaats is onderzocht.

Waarom is deze werkplaats relevant voor de journalistiek?

Desinformatie en populistische ideeën worden volgens Veldman snel opgepakt en verspreid door mensen, sneller dan een genuanceerd en afgewogen verhaal. De Breunion Boys zijn een voorbeeld van hoe een genuanceerd verhaal dusdanig is verpakt dat het snel wordt opgemerkt en besproken.

Veldman: “Juist doordat mensen niet goed wisten of het een grap of een serieuze boodschap was, ontstond een gesprek tussen de aanhangers van pro-Europa en pro-Brexit. Dat gesprek, zonder dat het in ruzie eindigde, kon ontstaan dankzij deze vertelvorm.”

Resultaat

Het essay Recept voor een Populistische Banaan, kan worden teruggevonden in het magazine Ontwerpen aan de Journalistiek (pagina 38), dat te downloaden is op de volgende pagina: HBO Kennisbank (hbo-kennisbank.nl)

De Breunion Boys in de media

Bekijk hieronder media-optredens van de Breunion Boys en hoe zij werden besproken in talkshows.

Foto van persoon

J. (Julia) Veldman

Designer en Virtual Storyteller

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.