Lectorale rede Maike Kooijmans
- AI en big data
- Applied natural sciences
- Artistic connective practices
- Business innovation
- Circulaire transitie
- Cross-border business development
- Decision support: who CAREs?
- Designing the future
- Diversiteit en (ortho-)pedagogisch handelen
- Dynamische talentinterventies
- Future powertrain
- Goed leraarschap, goed leiderschap
- Health innovations & technology
- High tech embedded software
- Industrial engineering and entrepreneurship
- Integratief Opleiden & Boundary Crossing (IOBC)
- Interaction design
- Journalistiek en verantwoorde innovatie
- Mechatronica en robotica
- Media, interactie en narratie
- Mens en technologie
- Moral design strategy
- Move to be
- De Ondernemende Regio
- Open educational resources
- Opvoeden voor de toekomst
- Persoonsgerichtheid in een ouder wordende samenleving
- Professionalisering van leraren en lerarenopleiders
- Professionele werkplaatsen | samenwerken met impact
- Sociale veerkracht
- Supply Chain Innovation
- Technology Enhanced Assessment
- Thought leadership
- Vakdidactiek van de gammavakken
- Versterking impact praktijkgericht onderzoek
- Waarderen van diversiteit
- Wendbare onderwijsprofessionals
De lectorale rede gaat over het opgroeien en opvoeden in de 21ste eeuw. De socioloog Zygmunt Bauman spreekt over een ‘vloeibare samenleving’ Hij stelt dat er in een snel veranderende samenleving geen eenduidige normen en waarden meer bestaan voor hoe we ons moeten gedragen of wat kwaliteit inhoudt. De condities waaronder we handelen veranderen zo snel, dat ons gedrag niet kan consolideren tot gewoontes of routines. Zo lijken ook de gevestigde opvoedingswaarden meer onder druk te staan. Veel ouders maken zich zorgen over het opgroeien van hun kinderen en twijfelen aan hun opvoedingsaanpak. Wanneer doen we ‘het goede’? De maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en de onzekerheid over de toekomst zouden tot meer opvoedingsverlegenheid leiden. Professionele opvoeders lijken eveneens met onzekerheid te kampen over hoe zij ouders kunnen ondersteunen bij pedagogische dilemma’s in de moderne tijd.
Het lectoraat Opvoeden voor de Toekomst zoekt antwoorden op de hedendaagse pedagogische dilemma’s en vraagstukken door de onzekerheden en risico’s te onderkennen, maar óók de kansen te versterken die de modernisering met zich meebrengt. ‘Opgroeien en opvoeden in vloeibare tijden' is het centrale thema van het lectoraat.