Over het lectoraat
Kinderen en jongeren groeien op in een superdiverse, snel veranderende samenleving, die zich steeds meer kenmerkt als een prestatiesamenleving. Hoewel de technologisering, digitalisering en globalisering veel te bieden hebben, brengen de majeure ontwikkelingen ook onzekerheid en nieuwe opvoedingsvragen met zich mee.
In onze samenleving die sterk gericht is op prestaties, ervaren kinderen en jongeren de druk om op alle fronten te scoren: hoge diploma’s halen, er goed uitzien, veel vrienden hebben, sportief en creatief zijn … de lat ligt erg hoog. Bij ouders, professionals, beleidmakers en bestuurders is doorgedrongen dat de prestatiedruk bij de huidige jeugd op grenzen stuit. De kansenongelijkheid neemt ernstige vormen aan en er vallen teveel kinderen uit.
Over het lectoraat
Het lectoraat Opvoeden voor de Toekomst heeft als missie om bij te dragen aan een veilig, positief en minder competitief opvoedklimaat: thuis, op school, op straat en online, zodat alle kinderen en jongeren gezond en gelukkig kunnen opgroeien. Wat vraagt dat van pedagogische professionals, nu en in de toekomst? Lees hier meer over in de lectorale rede.
Talentologie
Centrale thema’s in het lectoraat zijn (talent)ontwikkeling, veerkracht en identiteit. Dit zijn complexe begrippen die een rol spelen in het alledaagse leven van kinderen en jongeren, én hun opvoeders. Het lectoraat ontwikkelt niet alleen kennis en kunde over hoe kinderen en jongeren tot bloei kunnen komen, maar wil ook aanjager zijn van een pedagogisch ‘offensief’, tegen de prestatiegerichte focus op talentontwikkeling in onze samenleving. Dit noemen we ‘talentologie’.
Maike Kooijmans, lector Opvoeden voor de Toekomst aan Fontys Pedagogiek, is te gast bij de BK podcast. Uit het onlangs gepubliceerde HBSC onderzoek (Nederlandse Health Behaviour in School-aged Children) naar gezondheid en welzijn van scholieren blijkt dat prestatiedruk van grote invloed is op het emotionele welbevinden van de Nederlandse jeugd. Wat doet een prestatiegerichte samenleving met kinderen? En kan kinderopvang tegenwicht bieden? Tijd voor een gesprek met Felix Rottenberg en Emmeline Bijlsma.
Onderzoeksagenda 2021-2025: 'Later word ik zeemeermin'
‘Later word ik zeemeermin’ is de titel van het onderzoeksprogramma van het lectoraat voor de tweede termijn (2021-2025). De verschillende onderzoeksprojecten worden ontwikkeld en uitgevoerd vanuit het Talentologisch Lab, van waaruit docentonderzoekers, studenten en praktijkprofessionals onder supervisie van de lector aan drie programmalijnen werken: Vrijplaatsen, Voice en de Virtuele wereld.
Vrijplaatsen
Vrijplaatsen zijn speel- en leerplekken, buiten en dwars door pedagogische instituties heen, waar kinderen kind en jongeren jong kunnen zijn. In een pedagogische vrijplaats is niet een curriculum of beleidsdoel het uitgangspunt is, maar staan de talenten, dromen en wensen van kinderen en jongeren centraal. Samen met partners voert het lectoraat onderzoek uit naar de beschermende en stimulerende factoren voor de ontwikkeling van een veerkrachtige identiteitsontwikkeling. Wat betekent dit voor het pedagogisch handelen, in nieuwe en bestaande praktijken van onderwijs, opvoeding en vrije tijd?
Om in beeld te vervatten wat Pedagogische Vrijplaatsen zijn is er een visual ontwikkeld. Zo krijg je een duidelijk beeld van de ontwerpprincipes die hieraan ten grondslag liggen. Klik op de link om een beter beeld te krijgen van Pedagogische Vrijplaatsen en open de interactieve visual met Acrobat.
Er is een trailer gemaakt van 3 minuten die een overzicht geeft wat een pedagogische vrijplaats zoals Empty Farm to Fill is. Daarnaast is er een prachtige documentaire gemaakt die tijdens het Empty Farm Festival in première is gegaan. In deze documentaire krijg je een beeld van Sparrenhof en pedagogische vrijplaatsen. De aftermovie geeft een mooi beeld van het Empty Farm Festival.