Proeftuin didactisch EPD (dEPD)
De afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van dossiervorming binnen de zorg in Nederland. Vanaf 1 juli 2020 hebben zorgvragers het wettelijk recht om elektronisch inzicht te hebben in het eigen zorgdossier, bij iedere zorgaanbieder in iedere zorgsetting. Hierdoor was het voor zorgorganisaties noodzakelijk om te investeren in een elektronisch patiënten/cliënten dossier
(EPD/ECD).
Onderdeel van:
In de jaren voor 2020 waren veel zorgorganisaties al overgestapt van het traditionele papieren dossier naar een elektronisch dossier. De huidige en toekomstige verpleegkundigen zijn genoodzaakt digitaal vaardig te zijn en met het dossier digitaal vorm te kunnen geven.Het vraagt ook om bij verslaglegging rekening te houden met de lezers: de zorgvragers en andere relevante betrokkenen in de zorgrelatie. Deze veranderingen in de beroepspraktijk vragen om aanpassing in (de opzet van) het onderwijs, om studenten goed voor te bereiden op de beroepspraktijk. Middels dit project werkt Fontys aan deze verandering. Fontys staat voor het creëren van een authentieke leeromgeving voor studenten, waardoor het werken met een didactisch EPD van grote meerwaarde kan zijn.
Doel
Het doel van dit project is om te verkennen wat de meerwaarde is van het dEPD op de thema’s bruikbaarheid, persoonsgerichtheid en authenticiteit van de leeromgeving.
Aanpak
Middels een kleinschalige pilot (een proeftuin) wordt de bruikbaarheid en ervaren authenticiteit van de leeromgeving door docenten en studenten bepaald. Ook wordt geëxploreerd hoe persoonsgerichtheid (als kernwaarde) aandacht kan krijgen bij rapportage en het opstellen van het zorgplan in dit dEPD. Binnen de ‘proeftuin didactisch EPD (dEPD)’ is een projectgroep samengesteld met daarin een afvaardiging van alle relevante stakeholders binnen de opleiding.De proeftuin werd achtereenvolgens binnen twee groepen eerstejaars studenten verpleegkunde (voltijd) uitgevoerd. De studenten zijn binnen twee verschillende vakken aan de slag gegaan met de lesstof aan de hand van het dEPD. Iedere groep werkt gedurende een periode van acht weken met het dEPD en wordt vervolgens ook getoetst binnen het dEPD.
Aan het einde van de periode wordt de inzet van het dEPD geëvalueerd met de studenten. Enerzijds wordt dit gedaan aan de hand van een kwantitatief onderzoek, waarbij studenten uit de pilotgroep en een controlegroep (die geen gebruik hebben gemaakt van het dEPD) worden bevraagd en vergeleken. Anderzijds wordt gedurende de proeftuin door de docenten ervaring opgedaan en wordt op een observationele wijze onderzoek gedaan naar het gebruik van het dEPD door zowel de docent als de student.
Resultaat
De ervaringen vanuit de proeftuin zijn positief: zowel op authenticiteit van de leeromgeving, persoonsgerichtheid en de bruikbaarheid wordt het dEPD significant beter beoordeeld dan het gebruik van het systeem dat binnen Fontys Mens en Gezondheid werd gebruikt voorafgaand aan de proeftuin. Kleine kanttekening hierbij is wel dat het dEPD relatief lastiger is in gebruik dan het eerder gebruikte systeem; wat eenvoudig te verklaren is doordat het dEPD meer functionaliteiten kent dan het andere systeem. Hierdoor wordt de praktijk beter nagebootst, waar ook systemen worden gebruikt die complexer zijn dan het systeem dat eerder binnen de opleiding werd gebruikt. Ook de betrokken docenten zijn enthousiast: het dEPD heeft meerwaarde in de lessen en kan ook worden gebruikt om vakoverstijgend casussen te betrekken bij de lessen. Momenteel werkt de leerplancommissie (LPC) binnen Fontys Mens en Gezondheid aan het ontwikkelen van een nieuw curriculum gericht op het opleidingsprofiel Bachelor of Nursing 2030 (BN2030). Er wordt door de LPC beoordeeld hoe het dEPD kan worden ingebed in dit nieuwe curriculum en hoe het kan worden ingezet om studenten een nog meer authentieke leeromgeving te bieden.
Artikel
Reijngoudt, JW. Proeftuin didactisch EPD: authentiek leren binnen het verpleegkundeonderwijs. Verpleegkunde. 39(4) 8-11
Partners
Voor deze proeftuin werken we samen met het Consortium Beroepsonderwijs. Wil je meer informatie over het dEPD? Neem dan eens een kijkje op de website van het dEPD.
Contact
Betrokken docenten en onderzoekers:
Jelle Reijngoudt (projectleider), Ine de Brouwer, Jeroen Tops, Tanja Schoenmakers, Teatske van der Zijpp, Bianca van der Aalst, Jacandra van Megen, Wim Hoogervorst, Janne van Lieshout (student)