Sprint naar content

Virtual Reality | Ervaar het zelf

Fontys heeft veel expertise en ervaring in huis op het gebied van Virtual Reality (VR). Maar goed ook, want dit is niet meer weg te denken uit onze huidige samenleving. We bieden vanuit Mens en Gezondheid trainingen aan, die aansluiten op de wensen en behoeften binnen jouw organisatie. Met een divers aanbod en begeleiding op maat, nemen we je graag mee in de virtuele wereld van vandaag. Want hoe gaaf is het om VR en/of 360 graden video's in te zetten binnen het onderwijs of jouw organisatie?

Sfeerafbeelding Fontys

Verbinding met de praktijk
Bij Fontys Mens en Gezondheid wordt Virtual Reality standaard ingezet binnen het onderwijs. In nagebootste praktijksituaties oefenen onze studenten bijvoorbeeld met communicatie, moeilijk gedrag of met het intuberen van een patiënt. Ook kunnen ze studiepunten krijgen door een VR escaperoom waaruit ze ontsnappen met de juiste kennis over een bepaald studievak. Stoffige kennistoetsen zijn daarmee verleden tijd.

Naast dat het werken met de virtuele wereld een innovatieve manier van leren is, is ook de directe verbinding met de praktijk van grote meerwaarde. Niet alleen op het gebied van VR in het praktijkonderwijs, maar ook met 360° video’s wordt de praktijk in beeld gebracht terwijl je zelf in de situatie of ruimte aanwezig bent.

Aanbod op maat
Alle trainingen worden op maat verzorgd en aangeboden in het Explorelab van Fontys Hogeschool in Eindhoven. Mogelijkheden op eigen locatie zijn bespreekbaar. En ook als niet zorggerelateerde organisatie verwelkomen we je graag. Heb je andere wensen, ideeën of verzoeken? Onze docentonderzoeker en verpleegkundige Pieter van Gorkom, die de trainingen begeleidt, denkt graag met je mee. Neem gerust contact met hem op.

Trainingsaanbod

Het onderstaande trainingsaanbod is slechts een selectie van mogelijkheden. Training 1 en 2 zijn vooral gericht op zorg en welzijn. Training 3 t/m 7 zijn in elke sector of organisatie inzetbaar.
Sfeerafbeelding Fontys

De beleving van Virtual Reality in combinatie met toepassingen voor inhoudelijk zorgonderwijs staan hier centraal. Deelnemers doen ervaring op met een VR-bril terwijl de rest van de groep meekijkt en leert. Vol enthousiasme begeleidt Pieter deze sessie en legt hij uit wat de verschillende mogelijkheden zijn voor jouw organisatie of instelling.

  • Tijdsinvestering: +/- 1,5 uur
  • Groepsgrootte: 10 tot +/- 15 personen
  • Besteding: 375 euro
  • Zorggericht

Het leren over de menselijke basisanatomie was nog nooit zo dichtbij. Met een VR-bril gaan de deelnemers het menselijk lichaam in, en ervaren zij waar onze organen zich precies bevinden en hoe orgaansystemen werken. Een ideale manier dus om ons lichaam echt goed te leren kennen.

  • Tijdsinvestering: +/- 1,5 uur
  • Groepsgrootte: 10 tot +/- 15 personen
  • Besteding: 375 euro
  • Zorggericht

Op een laagdrempelige manier kennismaken en ervaring opdoen met VR ... dat klinkt goed toch? Ontdek in deze training in hoeverre VR invloed heeft op jouw belevingswereld én wat de mogelijkheden zijn voor jouw sector of organisatie. Pieter neemt je mee in deze fascinerende virtuele wereld.

  • Tijdsinvestering: +/- 1,5 uur
  • Groepsgrootte: 10 tot +/- 15 personen
  • Besteding: 375 euro
  • Toepasbaar in elke sector of organisatie

In deze training word je begeleid bij het ontwikkelen van keuzemomenten, zogenaamde scenario’s, die later in de 360° video’s worden verwerkt. In training 5 worden daarvoor de filmopnames gemaakt. Bij het resultaat ben je virtueel aanwezig in een omgeving of situatie, waarbij je kiest wat jouw volgende actie of handeling is. We geven je een voorbeeld: Een patiënt ligt in een ziekenhuisbed met een bepaald probleem. Een verpleegkunde student komt de kamer binnen en de video stopt. De student krijgt vervolgens een keuze wat te doen in die situatie. Wanneer de keuze van de actie/handeling goed is, loopt de video door en knapt de patiënt uiteindelijk op. Wordt een verkeerde keuze gemaakt, dan ervaart de student hiervan de gevolgen.

De scenario’s worden toegespitst op de wensen en relevantie voor jouw organisatie. Het digitale programma WARP maakt het mogelijk om een keuzestructuur in een scenario te bouwen. Voorafgaand en na afloop is een multimedia expert betrokken die tips en tricks biedt op het gebied van filmtechniek.

  • Tijdsinvestering: +/- 2 uur
  • Groepsgrootte: +/- 5 personen
  • Besteding: 550 euro
  • Toepasbaar in elke sector of organisatie
  • Training 4 en 5 zijn aan elkaar gekoppeld

Om een complete 360° video te creëren, worden eerst filmopnames gemaakt. Gedurende een dagdeel worden de eerdergenoemde scenario’s gefilmd op een locatie naar keuze. Dit wordt begeleid door een multimedia expert. Deze training is toepasbaar in elke sector of organisatie en is daarmee bruikbaar voor de eigen werkomgeving.

  • Tijdsinvestering: +/- 4 uur
  • Groepsgrootte: +/- 5 personen
  • Besteding: 3100 euro (incl. opbouw en 2 experts)
  • Toepasbaar in elke sector of organisatie
  • Training 4 en 5 zijn aan elkaar gekoppeld

Een virtuele rondleiding is ideaal bij bijvoorbeeld een verbouwing of aanpassing op locatie of in een bepaalde ruimte. Door verschillende ontwerpen te creëren, kan de nieuwe locatie of ruimte al op voorhand door een VR-bril worden beleefd. Op die manier kan worden gekeken of het ontwerp voldoende praktisch is, of dat de uitstraling naar wens is. Je geeft betrokkenen hiermee de totale toekomstbeleving.

In ongeveer drie uur wordt een 360° scan gemaakt van de locatie of ruimte die jij in beeld wilt brengen. De scans worden vervolgens geüpload naar Matterport. Dit is een tool om een gedetailleerde 3D-scan te maken. Vanuit de digitale Matterport omgeving is het mogelijk de link naar de 360° rondleiding te gebruiken.

  • Tijdsinvestering: +/- 3 uur
  • Besteding: 770 euro
  • Toepasbaar in elke sector of organisatie
  • Training 6 en 7 zijn aan elkaar gekoppeld

In deze korte training word je meegenomen in het plaatsen van filmpjes en teksten in de gemaakte 360° scan. Dit gebeurt, zoals bij training 6, ook binnen de digitale Matterport omgeving.

  • Tijdsinvestering: +/- 45 minuten
  • Besteding: 250 euro
  • Toepasbaar in elke sector of organisatie
  • Training 6 en 7 zijn aan elkaar gekoppeld

Voorbeelden uit het praktijkonderwijs

We maken volop gebruik van Virtual Reality binnen onze leertrajecten bij Fontys Hogeschool. Op deze manier worden onze studenten nóg beter voorbereid op de praktijk. Er wordt bijvoorbeeld geoefend met reanimeren in een virtuele omgeving. De student ziet hierbij de eigen handen en kan daarmee een reanimatie starten. Om de situatie zo realistisch mogelijk na te bootsen, kan zelfs de omgeving worden aangepast met beelden en geluiden van bijvoorbeeld langsrijdende auto's of panikerende mensen in de omgeving.

Een ander voorbeeld is het gebruik van 360° scans. Bestaande ruimtes van ziekenhuizen of instellingen worden gescand en in beeld gebracht. Studenten worden hiermee virtueel voorbereid op praktijksituaties waarin ze omgaan met patienten of clienten. In de gescande ruimtes kunnen patiënt-avatars worden geplaatst die een bepaald ziektebeeld of gedrag laten zien. Op deze manier is de training ‘omgaan met agressie’ ontwikkeld. Hierbij zit een agressieve ggz patiënt in een kamer. Deze man, een avatar, wordt aangestuurd via de microfoon die de docent bij zich draagt. De docent bepaalt daarmee de reactie en het gedrag van de patiënt. In deze situatie gebeurt de interactie tussen de patiënt en de student dus ter plekke. Het voelt daardoor als de realiteit omdat de student alleen met de agressieve man in de kamer is en daarbij leert om te gaan met zijn gedrag.


Media

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Presentaties

Virtual Reality voor gespreksvoering in het onderwijs. Eindhoven, 27 februari 2023
Virtual Reality gebruiken om studenten hun gespreksvoering te laten oefenen? Dat is de vraag waar bijna 40 betrokkenen van Fontys samen met externe partners op 15 februari mee bezig zijn geweest in het Fontys Explorelab. Studenten, docenten en ondersteunend personeel kwamen bijeen om verschillende apps voor op de VR-bril uit te proberen en daar hun mening over te geven. Dit alles om één of meerdere apps daadwerkelijk door te voeren in het onderwijs. Het was een intensieve èn inspirerende ochtend, lees hier het verslag.

Dutch Technology Festival Van 15 t/m 18 juni | Terugblik
Het festival in het Klokgebouw laat bezoekers zien en beleven dat technologie leuk is en oplossingen biedt voor vraagstukken in o.a. gezondheidszorg, mobiliteit en duurzame energie waar zij een bijdrage aan kunnen leveren. ​Naast medewerkers van Fontys ICT, Fontys Educatief Centrum, Fontys  en Fontys Engineering heeft FHMG ook een bijdrage geleverd aan dit event. We hebben techniek (vooral Virtual Reality) in het onderwijs gepromoot. Dit deden we door honderden kinderen, studenten en volwassenen in de virtuele operatiekamer te plaatsen. Deze virtuele toepassing is gemaakt door studenten van hogeschool ICT en wordt (binnenkort) door onze studenten van de minoren / technische stroom gebruikt om de procedure van het intuberen te oefenen. 

Sfeerafbeelding Fontys
Sfeerafbeelding Fontys

Van Gorkom, P. Inzet van 360°-video’s bij training ‘vitaal bedreigde patiënt’. Presentatie tijdens het Comenius Festival ‘'The rocky road to innovation in higher education', Nieuwegein, 12 mei 2022.

Publicaties


Van der Zijpp, T., Sturm, J. & van Rooijen, S. (2018). Meer dan verbondenheid met thuis: De waarde van virtual reality in de zorg. TVZ, 128(2), 44-47.

Van der Zijpp, T., Sturm, J., Jacobs, G., Wouters, E. (2019) Virtual Reality als leermiddel bij stresssituaties in de zorg. Onderwijsinnovatie, oktober 2019.

Van der Zijpp, T. (2021). VR helpt zorgmedewerkers in kritieke situaties. ICT&health, no. 1

Wouters, E., & Van der Zijpp T. (2020). Virtual Reality als ondersteunende technologie voor mensen met dementie. In: Nieuwe Technologieën in het sociaal domein, zorg en welzijn. Sociaal Web. http://magazines.sociaalweb.nl/nieuwe-technologieen-in-het-sociaal-domein-zorg-en-welzijn.

Neem contact op

Zie jij en/of je collega's de wereld graag eens door een VR-bril? Het weergegeven trainingsaanbod is slechts een selectie van mogelijkheden. Heb je andere wensen, ideeën of verzoeken? Onze docentonderzoeker en verpleegkundige Pieter van Gorkom, die de trainingen begeleidt, denkt graag met je mee. Neem gerust contact met hem op.

Foto van persoon

P.J.L.M. (Pieter) van Gorkom

Docent-onderzoeker