Publicaties

Publicaties

Van der Zijpp, T. (2021). VR helpt zorgmedewerkers in kritieke situaties. ICT&health , no. 1

Wolbers, I., Lalleman, P. C. B., Schoonhoven, L., & Bleijenberg, N. (2021). The Ambassador Project: Evaluating a Five-Year Nationwide Leadership Program to Bridge the gap Between Policy and District Nursing Practice.Policy, Politics, & Nursing Practice, https://doi.org/10.1177/15271544211050917

Kok, E., Lalleman, P.C.B., Weggelaar-Jansen, A., & Schoonhoven, L. (2021). Rebels leiderschap: een meerjarig onderzoek naar verpleegkundig leiderschap onder de radar. Verpleegkunde, 36(3) 9-11. https://doi.org/10.24078/vpg.2021.9.127837

Van Kraaij, J., Lalleman, P., Walravens, A., Van Oostveen, C., RN2Blend consortium, Vermeulen, H., ... & Miedema, N. (2021). Differentiated nursing practice as a catalyst for transformations in nursing: a multiphase qualitative interview study.Journal of Advanced Nursing. https://doi.org/10.1111/jan.15001

Stalpers, D., Veenstra, M., Lalleman, P., Martini, D., & Schoonhoven, L. (2021). Maken vele handen licht werk? Geleerde lessen uit de eerste COVID-19-golf over verpleegkundige teamsamenstellingen op de Intensive Care.Gedrag & Organisatie,34(3). https://doi.org/10.5117/GO2021.3.004.STAL

de Kok, E., Weggelaar‐Jansen, A. M., Schoonhoven, L., & Lalleman, P. (2021). A scoping review of rebel nurse leadership: Descriptions, competences and stimulating/hindering factors.Journal of Clinical Nursing. 30 (17-18). P. 2563-2583. https://doi.org/10.1111/jocn.15765

Schalkwijk, H., Hoffmann, M., Parry, M. S., Roodbol, P., Pennock, H., Grob, B., & Lalleman, P. Verpleegkundige interventies in een tastbaar verleden. Verpleegkundge, 36(1), 7-9. https://doi.org/10.24078/vpg.2021.3.126589

Schalkwijk, H., & Lalleman, P. (2021) Van Krim tot Corona: verpleegkundige behandeling van besmettelijke ziekten in historisch perspectief. Impact Magazine, (1), 34-37.

Martini, K.D., Schalkwijk, H., Smid, G.A.C., Lalleman, P.C.B. (2021). De Verpleegkundige van Morgen; Een leergeschiedenis over verpleegkundig werk en de gedifferentieerde inzet van verpleegkundigen in Rijnstate. RN2Blend, Utrecht

Martini, K.D., Schalkwijk, H., Smid, G.A.C., Schoonhoven, L., Lalleman, P.C.B. (2021). Uniform en Onderzoek: Een leergeschiedenis over de gecombineerde functie van de verpleegkundig onderzoeker in Isala RN2Blend, Utrecht

Schalkwijk, H., Smid, G., Martini, D., & Lalleman, P.C.B. (2021). Learning histories. In Eskens, A & Oostveen C. (Red.), Onderzoek langs de meetlat: onderzoekdesigns voor verpleegkundigen. BSL, Houten

Lalleman, P.C.B., Wolbers I., & Engel, J., (2021) Realist Evaluation. In Eskens, A. & Oostveen C. (Red.), Onderzoek langs de meetlat: onderzoekdesigns voor verpleegkundigen. BSL, Houten

Schalkwijk, H. (2021). Wettelijke erkenning? Werkelijke erkenning! TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 131(2), 35–35. https://doi.org/10.1007/s41184-021-0934-7

Wilson, V., Dewing, J., Cardiff, S., Mekki, T. E., Øye, C., & McCance, T. (2020). A person-centred observational tool: Devising the Workplace Culture Critical Analysis Tool®.International Practice Development Journal,10(1)[3].

Cardiff, S., Sanders, K., Webster, J., & Manley, K. (2020). Guiding lights for effective workplace cultures that are also good places to work.International Practice Development Journal, 10(2)[2].

Phelan, A., McCormack, B., Dewing, J., Brown, D., Cardiff, S., Cook, N., Dickson, C., Kmetec, S., Lorber, M., Magowan, R., McCance, T., Skovdahl, K., Štiglic, G., van Lieshout, F. (2020). Review of developments in person-centred healthcare.International Practice Development Journal,10(Special Issue) [3]

Dickson, C., van Lieshout, F., Kmetec, S., McCormack, B., Skovdahl, K., Phelan, A., Cook, N., Cardiff, S., Brown, D., Lorber, M., Magowan, R., McCance, T., Dewing, J., Štiglic, G., (2020). Developing philosophical and pedagogical principles for a pan-European person-centred curriculum framework.International Practice Development Journal,10(Special Issue) [4].

Van Lieshout, F., Jacobs, G., Cardiff, S. (2020) Actieonderzoek in leefstijlonderzoek is geen sinecure. Repliek op Kromme et al.: ‘Samen veranderen is samen leren’, een participatief actieonderzoek.KWALON, 25(3): 29-33.

Eldh, A.C, Rycroft-Malone, J., Van der Zijpp, T., McMullan, C., Hawkes, C. (2020). Using Nonparticipant Observation as a Method to Understand Implementation. Context in Evidence-Based Practice.Worldviews on Evidence-Based Nursing, 17:3, 185–192.

Wouters, E., & Van der Zijpp T. (2020). Virtual Reality als ondersteunende technologie voor mensen met dementie. In: Nieuwe Technologieën in het sociaal domein, zorg en welzijn. Sociaal Web. http://magazines.sociaalweb.nl/nieuwe-technologieen-in-het-sociaal-domein-zorg-en-welzijn.

Lalleman, P., Yocarini, X., Boers, M., & Verhoeven, A. (2020). Invloed VAR op zorgbeleid.TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap,130(1), 30-33. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0253-4

Schalkwijk, H., Smid, G., Martini, D., & Lalleman, P. (2020). Learning histories.TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap,130(4), 56-57. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0826-2

Martini, D., Schoonhoven, L. & Lalleman, P. (2020). Shaduwen. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(4), 56-57. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0874-7

Schalkwijk, H. & Lalleman P.C.B. Van Krim tot Corona: verpleegkundige behandeling van besmettelijke ziekten in historisch perspectief. In Scholten, A., & van Gulik, T. (Eds.). (2020).Besmet!: Angst voor de onzichtbare vijand. Amsterdam University Press.

Lalleman P.C.B. Van Krim tot corona: verpleegkundig leiderschap in tijden van crisis. Nederlands Vlaams Wetenschappelijke Tijdschrift Verpleegkunde, 35 nr. 2, pp 4-7 2020

Lalleman, P.C.B. (2020). Zorgverleners hebben recht op een Coronafonds. Nursing (gastblog)

Lalleman, P.C.B. (2020). Baas in eigen baan. Nursing (gastblog)

Lalleman P.C.B., Stalpers D, Goossens L, Oostveen C, Bal R, Vermeulen H, Schoonhoven L, Wallenbrug I. (2020) RN2Blend: meerjarig onderzoek naar gedifferentieerde inzet van verpleegkundigen. Nederlands Vlaams Wetenschappelijke Tijdschrift Verpleegkunde, 35 nr. 1, pp 4-6

Parry, M. S., & Schalkwijk, H. (2020). Lost Objects and Missing Histories. In J. G. Adair & A. K. Levin (Red.), Museums, Sexuality, and Gender Activism (1ste dr., pp. 113–125). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429202889-10

Schalkwijk, H. (2020a). Pionier statistiek. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(2), 16–17. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0279-7

Schalkwijk, H. (2020b). Terugblik aidstijdperk 1981-1996. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(2), 18–20. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0281-0

Schalkwijk, H. (2020c). Vervang zeeheld door zorgheld. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(4), 29–29. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0838-y

Schalkwijk, H. (2020d). Leren van het verleden. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(6), 35–35. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0890-7

Brand, S., Van der Zijpp, T., Leijtens, J., Schuurmans, S., Chakrouni, J. & Van der Sanden, N.(2019). Onderwijs in morele sensitiviteit bij technologie in zorg.Tijdschrift voor gezondheidszorg en ethiek.

Van der Zijpp, T., Hamers-Janssen, M., Kisjes, H., Leijtens, J., Van Ham, M. & Sponselee, A-M.(2019). Veranderende zorgrelaties bij het gebruik van beeldschermzorg: kennissynthese.Verpleegkunde, 1, 6-13.

Lalleman, P., Engel, J., & Wolbers, I. (2019). Realist Evaluation.TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap,129(3), 56-57. https://doi.org/10.1007/s41184-019-0055-8

Cardiff, S., McCormack, B. & McCance, T. (2018). Person-centred leadership: A relational approach to leadership derived through action research.Journal of Clinical Nursing.

Cardiff, S., Mulder, S., Poldervaart, M., Betrams-van Lieshout, M.& Van Vliet, C.(2018). Gedeelde besluitvorming in de dagelijkse zorg.Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (6), 40-43.

Jacobs, G., Cardiff, C.& Van Lieshout, F.(2018). Actieonderzoek: de praktijk centraal!TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (4), 56-7.

Jacobs, G.& Janssen, B. (2018). Eigen regie en waardigheid in de zorg: een kwestie van persoonsgerichte praktijkvoering.Journal of Social Intervention: Theory and Practice.

Rycroft-Malone, J., Seers, K., Eldh, A., Cox, K., Crichton, N., Harvey, G., ..., Van der Zijpp. T. & Wallin, W.A. (2018). Realist process evaluation within the Facilitating Implementation of Research Evidence (FIRE) cluster randomised controlled international trial: an exemplar.Implementation Science, 13, 138.

Seers, K., Rycroft-Malone, A., Cox, K., Crichton, N.,Tudor Edwards. R., Eldh, ... Van der Zijpp. T. & Wallin, W.(2018). Facilitating Implementation of Research Evidence (FIRE): an international cluster randomised controlled trial to evaluate two models of facilitation informed by the Promoting Action onImplementation Science, 13, 137.

Theologidis, C., Van der Zijpp, T., Siebers, Y.& Oud J.(2018). Wondzorg op afstand ‘Op afstand wat kan, dichtbij wat moet.’WCS Nieuws, jaargang 34, nummer 4.

Van den Berg, F. (2018). VR helpt studenten bij voorbereiding op stressvolle beroepssituatie, ontmoeting met Pieter van Gorkom en Teatske van der Zijpp. Onderwijs en Gezondheidszorg.

Van der Zijpp, T., Sturm, J., Jacobs, G. & Wouters, E.(2018). Virtual Reality als leermiddel bij stresssituaties in de zorg.OnderwijsInnovatie. http://open-universiteit.instantmagazine.com/onderwijs-innovatie/oi-oktober-18/virtual-reality-als-leermiddel.

Van der Zijpp, T., Sturm, J.& Van Rooijen, S. (2018). Meer dan verbondenheid met thuis: De waarde van virtual reality in de zorgTVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (2), 44-47.

Wolbers, I., Lalleman, P., Bleijenberg, N.,. (2018). Nieuwe Leiders in de wijk.Utrecht: Hogeschool Utrecht, Lectoraat Chronisch Zieken.

Lalleman, P. (2018). Leiderschap opnieuw ontdekt: Verpleegkundig managers in het ziekenhuis.TVZ,128(1), 51-53. https://doi.org/10.1007/s41184-018-0020-y

De Pijper, R. & Cardiff, S. (2017). Verdraaid goed leren: Van onderwijzen naar persoonsgericht faciliteren van leren.Onderwijs en Gezondheidszorg, 41(1), 25-28.

Eide, T. & Cardiff, S. (2017). Leadership Research – A Person-Centred Agenda. In B. McCormack, T. Eide, K. Skovdahl, H. Eide, H. Kapstad, S. van Dulmen. Person-Centred Healthcare Research.

Jacobs, G., Van der Zijpp, T., Van Lieshout, F. & Van Dulmen, S. (2017). Research into person-centred healthcare technology: a plea for considering humanization dimensions. In: McCormack et al., S. Person-Centred Healthcare Research. Oxford: Wiley-Blackwell.

Titchen, A., Cardiff, S. & Biong, S. (2017). The knowing and being of person-centred research practice across worldviews: An epistemological and ontological framework.In B. McCormack, T. Eide, K. Skovdahl, H. Eide, H. Kapstad, S. van Dulmen. Person-Centred Healthcare Research.

Van Lieshout, F., Jacobs, G.& Cardiff, S. (2017). Actieonderzoek: Principes voor verandering in zorg en welzijn.Assen: Koninklijke van Gorcum

Wouters, E., Van der Zijpp, T. & Nieboer, M. (2017). (B)eHealth, Technologie voor een gezonde toekomst.Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Lalleman P.C.B., Smid GAC, Dikken J, Lagerwey MD, Schuurmans MJ. (2017) Nurse Middle Managers contributions to patient-centred care: A ‘Managerial Work’ Analysis. Nursing inquiry. 24(4), e12193. https://doi.org/10.1111/nin.12193

Lalleman P.C.B., Smid GAC, Bouma J, Rasiah J, Schuurmans MJ. (2017). Peer-to-peer shadowing as a technique for the development of nurse middle management clinical leadership,. Leadership in Health Services. 30 (4), pp. 475-490. https://doi.org/10.1108/LHS-12-2016-0065

Vermeulen, H.., Hollema, G, Huis A, Ista E. Lalleman P.C.B. Verpleegkundig Leiderschap. BSL. Houten.

Lalleman, P. C. B. (2017).Leadership as blended care: on daily work and habitus of nurse middle managers in hospitals. Utrecht University.

van Beers, A., Neely, D., Lalleman, P., & van Enk, R. (2017). " Een ziekenhuis kan toch niet zonder verpleegkundig directeur?": het Amerikaanse voorbeeld Bronson Methodist Hospital, Kalamazoo.V&VN magazine,12(1), 8-8.

Cardiff, S. (2016). Person-centred nursing leadership.B. McCormack, T. McCance, Person-Centred Practice in Nursing and Healthcare: Theory and Practice (2nd Edition).

Eld, A.C., Van der Zijpp, T.J., McMullan, C., McCormack, B., Seers, K. & Rycroft, J. (2016). ‘I have the world’s best job’- staff experience of the advantages of caring for older people.Scandinavion Journal of Caring Sciences, 30, 365-373.

Lalleman, P. & Cardiff, S. (2016). Veel animo voor een landelijke minor Verpleegkundig Leiderschap. Verpleegkunde, 31(2), 4-6.

McCormack, B., Borg, M., Cardiff, S., Dewing, J., Jacobs, G., Titchen, A., ..., Wilson, V. (2016). A Kaleidoscope of Hope. Exploring Experiences of Hope Among Service Users and Informal Carers in Health Care Contexts.Journal of Holistic Nursing. 35(3): 247–258

Van der Zijpp, T., Niessen, T., Catrine Eldh, A., Hawkes, C., McMullan, C., Mockford, C., ..., Seers, K.A. (2016). A bridge over turbulent waters: illustrating the interaction between managerial leaders and facilitators when implementing evidence. Worldviews on EvidenceBased Nursing, 13 (10), 25-31.

Lalleman P.C.B., Smid GAC, Lagerwey MD, Shortridge-Baggett LM, Schuurmans MJ. (2016). Curbing the urge to care: A Bourdieusian analysis of the effect of the caring disposition on nurse middle managers’ clinical leadership in patient safety practices. International Journal Nursing Studies. 63. 179-188. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2016.09.006

Smid, G, Lalleman, P.C.B. Leiderschap: emergent en ingebed, toelichting bij Larsson en Lundholm, March 2016, Mangement & Organization [Leadership, emergent and embedded: an introduction to Larsson and Lundholm]

Jacobs, G. (2015).Ont-wikkelen van verbindingen. Persoonsgerichtheid in zorg- en welzijnspraktijken.Waardenwerk, 62/63, pp.172-183.

McCormack, B., Borg, M., Cardiff, S., Dewing, J., Jacobs, G. & N. Janes (2015).Person-centredness – The ‘State’ of the Art.International Practice Development Journal, 5, Special Issue on Person-centredness, Article.

Van Lieshout, F. & Cardiff, S.(2015). Reflections on being and becoming a person-centred facilitator.International Practice Development Journal 5 (Suppl) [4].

Lalleman, P. C. B., Smid, G. A. C., Lagerwey, M. D., Oldenhof, L., & Schuurmans, M. J. (2015). Nurse Middle Managers' Dispositions of Habitus.Advances in Nursing Science,38(3), E1-E16. https://doi.org/10.1097/ANS.0000000000000083

Lalleman, P.C.B. & Dikken, J., (2015), Invloed van VAR op zorgbeleid, TvZ, (2), 44.

Van der Zijpp, T., Lieshout, F., Frost, D. (2011). Challenging and Supporting Advanced Practice Nurse students in the Netherlands to use active, creative and participative methods in their facilitation of learning. International Practice Development Journal, 1.

Van der Zijpp, T., e.a. (2009). MANP Fontys/Avans: Excelleren is te leren!Nederlands Tijdschrift voor Nurse Practitioners.

Van der Zijpp, T., & Dewing, J. (2009). A case study of learning to become a PD facilitator: "Climbing the tree ". Practice Development in Health Care.

Van der Zijpp, T. (1996). Het trainen van kaartvaardigheden. De effecten van inhoudelijke differentiatie en strategische hulp op het verwerven van kaartvaardigheden door leerlingen in het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs. (PhD). Centrum voor Educatieve Geografie, Vrije Universiteit Amsterdam