Ontwikkelfasen
Bij Fontys werken we met een specifieke vorm van innovatieve leerwerkomgevingen, die we professionele werkplaatsen (PW’s) noemen. Dit project heeft betrekking op de samenwerking in deze PW’s tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk. Het bijzondere van deze vorm van innovatieve leerwerkomgevingen is dat ze daadwerkelijk ín de beroepspraktijk zijn gelokaliseerd. Alle betrokkenen werken er samen aan maatschappelijke vraagstukken.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
We hebben onderzocht welke elementen werkzaam zijn in deze transdisciplinaire samenwerking. Omdat de samenwerking zich op verschillende niveaus afspeelt en er dus veel verschillende belangen zijn, is het lastig om de impact ervan goed te duiden. Daarom is besloten om eerst te onderzoeken hoe en in welke fasen zich die samenwerking ontwikkelt.
De eerste opbrengst van dit oriënterend onderzoek is dat er in de samenwerking vier fasen kunnen worden onderscheiden:
- Verkennen
- Formeren
- Operationaliseren
- Verduurzamen
De laatste fase, het duurzaam met elkaar samenwerken, blijkt verreweg het ingewikkeldst. Daarom leggen we in het verdere onderzoek de focus hierop. We willen graag meer zicht krijgen op de processen van verduurzaming binnen de betrokken organisaties: wat zijn bevorderende en vertragende factoren, wat levert de samenwerking op en welke behoeftes hebben betrokkenen om de verduurzaming vorm te kunnen geven? We gaan dit verder onderzoeken door middel van dialoogsessies met betrokkenen binnen verschillende PW’s, zowel binnen als buiten Fontys.
Doelstelling
We willen inzicht krijgen in werkzame factoren en opbrengsten van de ontwikkelfasen in het algemeen en de verduurzaming in het bijzonder, en in tools om de ontwikkeling van de samenwerking te ondersteunen en verduurzamen.
Looptijd
In het najaar van 2023 willen we de eerste inzichten beschrijven op basis waarvan we nieuwe onderzoeksvragen zullen formuleren.
Resultaten
De eerste inzichten naar aanleiding van de ontwikkelfasen verwerken we tot een factsheet of korte publicatie.
Betrokken werkveldpartners
Er zijn focusgroepen georganiseerd binnen verschillende PW’s in het sociale en zorgdomein van Fontys en bij een innovatieve leerwerkomgeving bij Zuyd Hogeschool.
Projectleider
Petra Swennenhuis.
Betrokken onderzoekers/lectoren
Miranda Snoeren (lector), Marja Legius en Jolijn Jansen (onderzoekers).