

Burgerschap en opvoeden
Democratie bestaat niet vanzelf. Het is mensenwerk om een democratische manier van samenleven in stand te houden (Hurenkamp, 2024; De Winter, 2023). Op dit moment staan verschillende democratieën, waaronder die in Nederland, onder druk.
Onderdeel van:
Democratisch besef en overtuigingen zijn cruciaal om een democratie overeind te houden. Scholen in Nederland zijn verplicht om burgerschapsonderwijs aan te bieden dat is gericht op het bevorderen van democratische waarden: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit (onderwijsinspectie). Onderzoek laat echter zien dat de kwaliteit van burgerschapsonderwijs in Nederland te wensen over laat. Daarnaast is democratisch samenleven niet iets waar je enkel iets over kan leren. Democratisch samen leven is iets dat we doen en wat volwassenen voorleven.
Ons onderzoek richt zich daarom op niet op het onderwijs, maar op het gezin. Welke invulling geven ouders aan de democratische waarden, hoe leven zij actief burgerschap voor (voorleven/voorbeeldgedrag)? En op welke manier geven zij in hun opvoedgedrag blijk van deze democratische waarden? We willen op deze manier in kaart brengen wat jeugdigen vanuit huis leren over het samen leven in een democratische samenleving.
Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door het kenniscentrum Youth, Education en Society.