Bijzonder Domein Jeugd
Samen met diverse partners in de jeugdhulpverlening leren van ontwikkelingen op het gebied van de transitie en transformatie in de jeugdzorg.
Onderdeel van:
Het Bijzonder Domein Jeugd betreft een langlopend onderzoeksproject naar de transitie en transformatie in de jeugdzorg in de regio Zuidoost-Brabant. Het project is gestart op initiatief van diverse partners uit de jeugdzorg, de jeugdgezondheidszorg en het jeugdwelzijn.
De eerste twee tranches van het onderzoek (2014-2018) waren verkennend en beschrijvend van aard en vooral gericht op het in kaart brengen van de wijze waarop de transitie vorm krijgt in de regio. We concludeerden onder andere dat het nog moeilijk is om in een veranderende context het kind en het gezin centraal te stellen. Regelmatig verdwijnen ze naar de achtergrond, omdat professionals worden afgeleid door zaken als rolverwarring en onderling wantrouwen.
In de derde tranche van het onderzoek (2018-2022) verleggen we de focus naar ‘hoe het dan wel kan’ en gaan we samen met social designers op zoek naar manieren om de vindingen te vertalen naar sociale innovaties.
Partners
Publicaties
- van der Sanden, J., Peels, F., & Feringa, D. (2022). 'Het gaat niet om wat je kunt, maar om wie je bent'. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
- van der Sanden, J., Peels, F., & Feringa, D. (2022). Verschil maken voor de jeugd in een complex jeugd(hulp)systeem (rapportage). Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
- van der Sanden, J., Peels, F., & Feringa, D. (2022). Verschil maken voor de jeugd in een complex jeugd(hulp)systeem (factsheet). Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
- Peels, F., Sanden, J. van der, & Feringa, D. (2021). Bijzonder Domein Jeugd geeft kinderen weer een plekje in de maatschappij. Interview. Eindhoven: Innovation Origins. https://innovationorigins.com/nl/bijzonder-domein-jeugd-geeft-kinderen-en-jongeren-weer-een-eigen-plekje-in-de-maatschappij/
- Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2021). Kind centraal in de jeugdhulpverlening. Tijdschrift Positieve Psychologie, 2, p. 44-50.
- Van der Sanden, J., Peels, F., & Feringa, D. (2021). De pandemie legt een vergrootglas op de jeugdhulp. Werkplaatsen Sociaal Domein magazine, 46–49. https://www.werkplaatsensociaaldomein.nl/publicatie/magazine-op-afstand-nabij
- Feringa, D., Peels, F. & Sanden, J. van der (2020). Succesvol interdisciplinair samenwerken in de jeugdhulp; op zoek naar het ‘beste’ recept. Online presentatie gegeven tijdens het Society College, 1 oktober, Fontys Hogeschool Sociale Studies.
- Sanden, J. van der & Peels, F. (2018). Interdisciplinary work in youth care: how do children benefit? Key note Summer School Master of Social Work, June 5. Amsterdam: Amsterdam University of Applied Sciences.
- Sanden, J. van der & Peels, F. (2018). Interdisciplinary work in youth care: how do children benefit? Paper presentation at the Fontys International week, March 21. Eindhoven: Fontys University of Applied Sciences.
- Sanden, J. van der & Peels, F. (2019). Interdisciplinary work in youth care: how do children benefit? Paper presentation at the European conference for social work research, April 11, Leuven.
- Sanden, J. van der & Peels, F. (2019). Interdisciplinaire samenwerking in de jeugdhulpverlening; wat leren we van succesverhalen uit de praktijk? Workshop gegeven tijdens de conferentie Social Work Future Proof, 6 juni, Eindhoven, Fontys Hogeschool Sociale Studies.
- Feringa, D., Peels, F., Sanden, J. van der & Linders, L. (2017). Mishandeld kind verdwijnt naar achtergrond. in Beek, K. van, Steketee, M., Doorn, L. van & Ham, M. (red), 1 op de 4 kindermishandeling een publiek probleem, p107 - 121. Asmsterdam: Van Gennep. Download hoofdstuk: 'Mishandeld kind verdwijnt naar achtergrond',
- Sanden, J., Feringa, D., Peels, F., Linders, L. (2017); Kind verdwijnt naar achtergrond (Magzine). Eindhoven; Fontys Hogeschool Sociale Studies.
- Sanden, J., Feringa, D., Peels, F., Linders, L. (2017); Kind verdwijnt naar achtergrond (Factsheet). Eindhoven; Fontys Hogeschool Sociale Studies.
- Feringa, D., Sanden, J. van der & Peels, F. (2016). Jeugdhulpverlening: ‘Ik hoop en bid dat het beter wordt’. Te raadplegen op: http://www.socialevraagstukken.nl/jeugdhulpverlening-ik-hoop-en-bid-dat-het-beter-wordt/
- Feringa, D., Sanden, J., van der, & Peels, F. (2016). Jeugdhulpverlening, landschap van uiteenlopende emoties. In L. Linders, D. Feringa, M. Potting en M. Jager-Vreugdenhil (red). Tussen regels en vertrouwen. Veranderende rollen in de verzorgingsstaat. Amsterdam: Van Gennep.
- Sanden, J., van der, Feringa, D., & Peels, F. (2016). Jeugdhulpverlening in beroering. Juichende en sceptische professionals. In A.J. Kruiter, F. Bredewold, en M. Ham (red). Hoe de verzorgingsstaat verbouwd wordt. Amsterdam: Van Gennep.
- Feringa, D., Sanden, J., van der, Peels, F., & Linders, L. (2015) Jeugdhulpverlening in opschudding (magazine). Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
- Feringa, D., Sanden, J., van der, Peels, F., & Linders, L. (2015) Jeugdhulpverlening in opschudding (rapportage). Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.