Sprint naar content

Onderwijs met (g)een mening

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Onderwijs met (g)een mening

Aftermovie van de onderzoekscommunitymiddag van kenniscentrum YES

Tijdens de middag kwam onderstaande workshops aan bod.

Van neutrale onderzoeker tot activist: Wie ben jij als onderzoeker? (Antoinette Kroes/docentonderzoeker Fontys OSO en Iris Andriessen/lector Fontys Hogeschool Pedagogiek)

Waar de een zich het liefst zoveel mogelijk op de vlakte houdt, klimt de ander op de barricades. In deze workshop zoeken we samen naar de betekenis van activisme en neutraliteit in ons werk. We kijken ook naar gevolgen van de posities die we innemen in onderzoek en in het publieke debat. Wat kan Fontys voor ons betekenen en hoe kunnen we als community elkaar steunen als we ons uitspreken? 


Bewust onderzoeken: de impact van identiteit, positionaliteit en normativiteit in kwalitatief onderzoek. (Ella Zaouit/docentonderzoeker Fontys Lerarenopleiding Sittard)

Neem deel en verken hoe jouw persoonlijke en professionele identiteit invloed heeft op jouw onderzoek. In deze interactieve workshop bespreken we op praktische en reflectieve wijze hoe positionaliteit, normen en waarden jouw keuzes, methodologie en interpretaties binnen kwalitatief onderzoek kunnen beïnvloeden.


Voicing en inclusie in participatief onderzoek (Marianne den Otter/docentonderzoeker Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg)

In deze workshop staat voicing centraal. Wat is voicing eigenlijk? In essentie gaat voicing over emanciperen en participeren. Emancipatie is de uitnodiging dat jij en je stem er volwaardig toe doen. En participeren betekent dat je erbij hoort en actief meedoet. Voicing gaat dus enerzijds over de binnenstem (inner speech) naar buiten brengen en anderzijds over meerstemmigheid creëren. We gaan aan de slag met Voicing in ‘Participatief actie-onderzoek’: persoonlijk meesterschap en co-creëren.

Sfeerafbeelding Fontys