

Versterking impact praktijkgericht onderzoek
Het praktijkgerichte onderzoek in het hbo staat dicht bij de praktijk. Door samenwerking met professionals, organisaties en onderwijsinstellingen draagt het bij aan kennisontwikkeling die ertoe doet. Maar impact laat zich niet altijd vangen in cijfers of modellen. Wat gebeurt er als we impact niet beschouwen als een eindresultaat, maar als iets dat ontstaat in de ontmoeting tussen mensen? Dit lectoraat kijkt naar impact als een relationeel proces. We verruimen de blik op impact: van meten alleen naar ook het ervaren, begrijpen en versterken ervan in de alledaagse werkelijkheid van praktijkgericht onderzoek. Deze benadering noemen we het binnenkant-perspectief.

Dit lectoraat doet onderzoek naar de manier waarop onderzoekers impact bevorderen en hoe ze impact in kaart kunnen brengen
Binnen het lectoraat werken we langs drie lijnen:
- We onderzoeken hoe impact zich ontwikkelt in de interactie tussen betrokkenen, en welke betekenissen daarin ontstaan.
- We ondersteunen onderzoekers in het reflecteren op hun eigen rol, houding en invloed in impactprocessen.
- We ontwikkelen vernieuwende methoden om impact als meervoudig en dynamisch fenomeen zichtbaar te maken — ook via artistieke en belichaamde vormen. Met deze benadering willen we impact onderzoeken en tegelijk mogelijk maken. Want impact is niet alleen een doel, maar een uitnodiging tot betekenisvolle betrokkenheid.
Samenwerken
Het lectoraat werkt samen met praktijkgerichte onderzoekers die nieuwsgierig zijn naar de vervlechting van hun activiteiten binnen (het onderwijs) en buiten (middels een bijdrage aan maatschappelijke opgaves) Fontys, en met interne (bijvoorbeeld beleidsmakers) en externe partners (bijvoorbeeld werkveld).
Het lectoraat is ondergebracht bij Fontys Mens en Gezondheid (FMG) vanwege de nauwe samenwerking die de professionele werkplaatsen van FMG hebben met de praktijk. Gezien het thema van het lectoraat is de scope Fontys-breed.
Lector
Bij Fontys werkte hij eerder als hogeschooldocent (ethiek), research fellow (European Union’s Seventh Framework Programme - FIRE), en als associate lector bij het lectoraat Persoonsgerichte- en evidence-based praktijkvoering in zorg en welzijn. Daarnaast bekleedde hij de functie van onderzoeks- en onderwijsdecaan bij het Canisius Wilhelmina ziekenhuis. Bij Avans speelde Theo een rol als regisseur tussen onderwijsdirecties en lectoraten bij het vormgeven van duurzame kennisprogramma's.
Theo spreekt op donderdag 27 maart 2025 zijn lectorale rede uit.
Kennisteam

Dr. M.W.C. (Miranda) Snoeren-Teunissen
Lector Professionele Werkplaatsen
Prof. Dr. E.J.M. (Eveline) Wouters
Lector Health Innovations & Technology | Fontys Paramedisch
Dr. A.A. (Anje) Ros
Leading Lector 'Goed leraarschap, goed leiderschap' en kartrekker 'Lerende en innoverende organisaties'
Sylvia Haerkens
Senior consultant kwaliteit, beleidsmedewerker en –ontwikkelaarPartners
Vanuit het lectoraat werken we samen met verschillende organisaties en netwerken.
- Regieorgaan SIA
- Landelijke site https://doorwerking-hbo-onderzoek.nl/ van de Hogeschool van Amsterdam
- Landelijk netwerk DROP
Onderzoeksprojecten/masterclasses
Onderzoekslijnen
Over het algemeen heeft het onderzoek als doelstelling om een doorwerking te realiseren in een aantal domeinen:
- het eigen onderwijs aan het hbo
- de beroepspraktijk/bedrijfsleven
- het beleid en
- de wetenschappen
Een duurzame en niet-vrijblijvende relatie met externe partners is de belangrijkste factor en verklarende variabele om impact te realiseren, zo blijkt uit meerdere onderzoeken. In de literatuur wordt veelal gesproken over “productieve interactie” met belanghebbende doelgroepen (NWO). Op basis van interviews en analyses proberen we een beeld te krijgen van deze “productieve interacties” en daarmee van de impactstrategieën die onderzoekers hanteren. Meestal gaat het om ad hoc strategieën, bijvoorbeeld zoveel mogelijk betrekken van studenten of aandacht besteden aan communicatie. Een eerste doelstelling van het lectoraat is om deze ad hoc strategie meer te expliciteren, en vervolgens samen met de onderzoekers te analyseren en te optimaliseren. We letten daarbij ook op eventuele verschillen. Zijn die persoonsgebonden ofdomeinspecifiek? En wat kunnen we van elkaar leren?
Zie hier een eerste publicatie.
Een directe manier van doorwerking zien we in het onderzoek zelf, via het onderzoekend handelen. Door het onderzoek ontstaat een onderlinge wisselwerking tussen stakeholders. Bijvoorbeeld tussen patiënten, zorgverleners en ict-bedrijven die een nieuwe app ontwikkelen. Het bewust beïnvloeden van deze wisselwerking vraagt specifieke vaardigheden van de onderzoeker(s). Het vooraf of gaandeweg het proces ontwikkelen van een impactplan, ter bevordering van doorwerking (van binnenuit) bijvoorbeeld, vereist een zekere strategischeoriëntatieen een goed begrip van de posities van de stakeholders, maar ook die van jezelf als onderzoeker. Daar waar onderzoek en verandering in elkaars verlengde liggen – zoals bij ontwerpgericht en actie -onderzoek– is een zorgvuldige balans tussen kennisdoelen en veranderdoelen noodzakelijk. Die balans vraagt een zekere mate van stevig staan, om van daaruit wendbaar te kunnen zijn, oftewel vraagt een stevige professionele identiteit. Het lectoraat gaat intensief onderzoek doen naar het profiel van de praktijkgericht onderzoeker in verschillendedisciplines en naar hoe onder andere deze factor, de mate van impact van het onderzoek beïnvloedt.
Zie hier een publicatie van Famke van Lieshout; Onderzoeksvenster: Professionele identiteit van de praktijkgericht onderzoeker in Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs’ (in druk).
Het is belangrijk om de doorwerking van het onderzoek goed zichtbaar te maken. Het gaat dan om de volgende indicatoren:
Doorwerking in het onderwijs
- Aantal studenten dat bij projecten is betrokken en daarmee in aanraking komt met actuele vraagstukken in de beroepspraktijk.
- Aantal docenten dat is betrokken en zich daardoor vaak ontwikkelen tot interessante docenten
- Doorwerking in het curriculum
Doorwerking in beroepspraktijk
- Tools die in de praktijk worden gebruikt
- Duurzame samenwerking met externe partners
- Opdrachten externe partners
- Co-financiering (investering) door externen
- Lezingen/opleidingen voor professionals etc.
- Verspreidingasctiviteiten
Doorwerking in beleid
- Advies aan beleidsinstanties (sector, branches, verzekering etc)
- Opdrachten van beleidsinstanties
- Betrokkenheid van beleidsmakers bij projecten
Doorwerking in (wetenschappelijke) kennis
- Artikelen
- Congresbijdragen
- Etc.
We kunnen onderscheid maken tussen directe impact, bijvoorbeeld in het praktijkonderzoek van een hybride leeromgeving, en de duurzame doorwerking waardoor een bepaalde praktijk ingrijpend verandert. Dat laatste is doorgaans niet terug te voeren tot een individueel projecten, maar is resultante van een langdurige reeks van interventies. In de literatuur wordt gesproken over een periode van 8 tot 15 jaar voordat nieuwe inzichten daadwerkelijk maatschappelijk ingebed raken. Daarom wordt gepleit voor assessment van impact van grotere eenheden (team, programma, afdeling) in plaats van individuele projecten.
Het ontwikkelen van een resultaat, bijvoorbeeld een toolkit, is in zichzelf nog geen doorwerking. Daarom wordt er wel onderscheid gemaakt tussen output (directe resultaten, zoals een tool of artikel), outcome (het gebruik van de output) en de impact (het effect).
Een sterke voorspeller van doorwerking in de praktijk is een duurzame relatie met externe partners. Daarom is een netwerkanalyse een belangrijk inzicht gevend element m.b.t. impact.
Vanuit het lectoraat wordt samengewerkt met andere onderzoekers die inzicht willen krijgen in de impact van hun onderzoek.
Dat heeft in eerste aanleg geleid tot een gezamenlijke publicatie
Publicaties
Niessen, T., Schmetz, E., Baur, V., Herk, Johan van de , J., Andriessen, D. & Cramer, T. (2025). De impactopstelling: De gelaagdheid van impact verkennen en doorvoelen. ScienceGuide (verschenen 18 maart 2025).
Niessen, T. (2025). Impact als respons – abiliteit: Een binnenkant-perspectief op impact in praktijkgericht Onderzoek. Lectorale Rede, 27 maart 2025. Fontys Hogescholen.