Sprint naar content
Wie ben jij als onderzoeker en waar doe je het voor?

Het Kwadrantenmodel

Wat versta jij onder praktijkgericht onderzoek? Wat voor een type onderzoeker wil je zijn? Welke waarde(n) streef je na met je onderzoek? Dit zijn vragen die we onszelf en andere onderzoekers niet zo vaak stellen. Het gevolg is dat antwoorden op deze vragen vaak impliciet blijven terwijl ze wel een rol spelen in de keuzes die onderzoekers maken en zorgen voor Babylonische spraakverwarring. Het is dus belangrijk om deze aannames voor jezelf en met anderen te expliciteren.

Om het gesprek erover te faciliteren hebben we het kwadrantenmodel ontwikkeld. Het stelt lectoraten of groepen van onderzoekers in staat om over de basisaannames van onderzoek met elkaar in gesprek te gaan. Het gaat dan meer specifiek over aannames rond de werkelijkheid, kennis, kennisontwikkeling en de waarde van het onderzoek.

Op basis van deze aannames ontwikkel je ook een beeld omtrent de vraag wat impact is en hoe je impact wilt maken?

Hoe werkt het kwadrantenmodel?

Door antwoord te geven op eerder genoemde vragen word je als onderzoeker en als mens uitgedaagd om na te denken over de vragen ‘Wil ik als onderzoekertoeschouwer of deelnemer zijn?’ en ‘Wil ik als onderzoeker met name begrijpen of ingrijpen?’

Wanneer deze vragen als horizontale en verticale as worden voorgesteld dan ontstaan er vier kwadranten.

Tijdens de bijeenkomst ga je met elkaar in gesprek over de positie die je inneemt met je onderzoek en de diverse overtuigingen en aannames die daarbij horen.

Voor wie?

De masterclass Het kwadrantenmodel wordt aangeboden aan onderzoekscollectieven. Een onderzoekscollectief of onderzoekseenheid kan een lectoraat zijn maar ook een Centre of Expertise of een omvangrijker langdurend (meerjarig) onderzoeksproject of programma waarbij verschillende samenwerkingspartners betrokken zijn.

Meerwaarde

• Je leert met behulp van het Kwadrantenmodel 'Onderzoek' je paradigmatische aannames te expliciteren.

• Je leert je (paradigmatische) aannames naar jezelf en anderen expliciet te maken en methodologische keuzes hierop af te stemmen (congruentie)

• Het gesprek binnen je team over deze aannames stimuleert de creativiteit over de mogelijke uitingsvormen die impact kan/mag aannemen.

• Het gesprek maakt duidelijk dat discussies over praktijkgericht onderzoek beter begrepen worden door aannames expliciet te maken. Dit laat eveneens zien dat impact niet alleen afhangt van de onderzoeksresultaten, maar ook van de onderliggende aannames en overtuigingen.

Sessies

2 sessie van 2 uur, incl. inloop en afronding (mogelijke follow-up in overleg)
Locatie en datum worden in overleg bepaald.

Referentie: Van der Auweraert, A., & Niessen, T. (2024). ‘Mind the gap’: het verhelderen van paradigmatische assumpties in praktijkgericht onderzoek met het Kwadrantenmodel ‘Onderzoek’. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 42. https://doi.org/10.59532/tvho.v42i18915


Contact