Sprint naar content
Project

Samen vernieuwend Opleiden

Het doel van dit 4-jarig onderzoeksproject is om inzicht te krijgen in de dynamiek, die het samen ontwerpen en uitvoeren van nieuwe opleidingspraktijken, op en over de grenzen van bestaande praktijken van lerarenopleidingen en scholen, oproept. Daarnaast kijken we welke nieuwe opleidingspraktijken en handvatten voor de doorontwikkeling van Samen Opleiden uit die samenwerking voortvloeien.  

Lerarenopleidingen worden geconfronteerd met snelle ontwikkelingen in het werkveld waarvoor ze opleiden en in het verlengde daarvan met een veranderend perspectief op het leraarschap. Dit vraagt om responsieve en wendbare opleidingsprogramma’s die aansluiten op en kunnen meebewegen met de veranderingen in de beroepspraktijk. Dit onderzoek richt zich op het groeiend aantal plekken waar Samen Opleiden een nieuwe dimensie krijgt doordat lerarenopleidingen en scholen uitgedaagd worden opleidingsprogramma’s zodanig aan te passen dat studenten worden toegerust voor de onderwijspraktijk van deze scholen.

Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de dynamiek die het samen ontwerpen en uitvoeren van nieuwe opleidingspraktijken op en over de grenzen van bestaande praktijken van lerarenopleidingen en scholen oproept en welke nieuwe opleidingspraktijken en handvatten voor de doorontwikkeling van Samen Opleiden uit die samenwerking voortvloeien.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door een consortium van lectoren* en docentonderzoekers uit scholen en krijgt de vorm van een multiple casestudy. Daarin wordt van een aantal cases (‘grenspraktijken’) de samenwerking onder de loep genomen met aandacht voor de aard, uitdagingen, belemmeringen en vormen van ‘boundary leren’ die ontstaan. Daarnaast brengt het onderzoek het resultaat van de samenwerking in kaart in termen van beoogd, uitgevoerd en gerealiseerd curriculum. De focus ligt daarbij op de aard van de leeromgevingen en leeractiviteiten in de nieuwe opleidingsprogramma’s (affordances) in relatie tot de stuurkracht (agency) van studenten bij het (leren en helpen) verbinden van het handelen in praktijk, (praktijk)theorie en de eigen professionele identiteit.

Dit onderzoeksproject wordt uitgevoerd met subsidie van NRO.

Sfeerafbeelding Fontys

* Fontys is penvoerder van dit project dat wordt uitgevoerd door lectoren en onderzoekers van vier hogescholen (Fontys Lerarenopleiding Tilburg, Fontys Lerarenopleiding Sittard, Windesheim, Hogeschool Viaa en Hogeschool van Amsterdam) en docentonderzoekers van twee eigentijdse scholen.

Betrokken vanuit lectoraat wendbare onderwijsprofessionals (FLOT): Quinta Kools, Martin Vos

Betrokken vanuit lectoraat integratief opleiden (FLOS): Frank Crasborn