Sprint naar content

Alumnus Rick Westerveld

Sfeerafbeelding Fontys

Naam
Rick Westerveld

Afgestudeerd
Technische Bedrijfskunde voltijd, 2016.

Meest bijzondere, gekste en/of mooiste herinnering aan je tijd bij Fontys
Wat mij altijd is bijgebleven aan de studie zijn de projecten in het tweede jaar, met een groepje studenten, die vaak snel ook een groep vrienden werden. Leren hoe het er in de praktijk er aan toe ging, en dat was best anders dan dat er op de opleiding verteld werd. Toen ik mijn tijd bij Fontys TB verlengde door als onderwijsassistent te beginnen waren de tweedejaars projecten ook meteen voor mij. Ook het organiseren van de intro heb ik uiteindelijk ook in de periode nog kunnen doen.

Carrière in het kort
Na mijn afstuderen ben ik blijven hangen bij Fontys als onderwijsassistent, een leuke periode waarin ik de docenten ook als persoon heb leren kennen. Hierna ben ik gestart bij Brunel, waarin ik via een traineeship assetmanagement bij vier verschillende partijen opdrachten heb uitgevoerd. De opdrachten vonden plaats in de civiele, infrastructurele en rail sector waar ik grote vernieuwingsprojecten en onderhoudstenders heb mogen begeleiden. Ook heb ik mij verder verdiept in de processen rondom de bouwfase, het overdragen van bouwprojecten naar de gebruiksfase en ook het inrichten van onderhoud.


Als technisch bedrijfskundige keek ik hier mijn ogen uit, de bedrijfsbezoeken waren van iets andere aard, niet in de fabriek, maar daarbuiten. Op het spoor, op de snelwegen, bouwplaatsen en in de haven. Het proces leek niet op het productie of logistieke proces zoals bij de studie maar de principes waren het zelfde. Ook hier is een hoop te verbeteren in de samenwerking tussen afdelingen.

Zoals tegenwoordig wel vaker gebeurd kwam ik op een gegeven moment in aanraking met ASML, ondertussen al meer dan drie jaar geleden. Zij zochten bedrijfskundigen die hen konden ondersteunen met het bouwen en onderhouden van grote civiele projecten. Ook wel de cleanrooms van ASML die in de afgelopen jaren vooral in Veldhoven neergezet zijn. Ervaring die ik ondertussen bij diverse opdrachtgevers had opgedaan. In de eerste twee jaar bij ASML heb ik vooral de focus gelegd op het optimaliseren van het bouwproces in Nederland. Sinds afgelopen jaar de overstap gemaakt naar het wereldwijde team, en de verdere focus op het beleid van assetmanagement binnen ASML.


Wat doe je nu met je opleiding
De rode draad in mijn studie en mijn loopbaan is het overzicht te houden, het proces te overzien en te zoeken naar optimalisaties door samen te werken. Experts heb je op iedere afdeling rondlopen, als bedrijfskundige voeg je waarde toe door te zorgen dat ze met elkaar praten, en elkaars standpunten leren te begrijpen. Met de vakken heb ik weinig te maken, maar, de competenties, de soft skills en het belangrijkste, de gedachtegang van bedrijfskunde blijft mij altijd bij. Eigenlijk heb ik in al mijn rollen steeds weer een andere combinatie hiervan toegepast. Wat dat betreft is de keuze voor technische bedrijfskunde de juiste keuze geweest, ondanks de vele twijfels die ik aan het begin van mijn studie gehad heb, heeft het mij geleerd die ‘helikopterview’ te ontwikkelen en over het proces heen te kijken.

Ambitie
Mijn definitie van ambitie is in de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Toen ik startte met werken had het betrekking op geld en status. Ondertussen ben ik op zoek naar de projecten waar ik de meeste voldoening en uitdaging uit haal. Maar ook waarmee ik nieuwe mensen en culturen leer kennen. De rest komt vanzelf wel. Het belangrijkste is dat ik met een lach en een kop koffie aan mijn dag begin.