Ontwikkeling van de onderwijsprofessional
Sta je er als ervaren onderwijsprofessional wel eens bij stil hoe je je hele loopbaan wendbaar blijft en hoe je aan je ambities binnen het onderwijs kunt (blijven) werken? Wat maakt dat je een ‘goede leraar’ bent? En hoe laten we het onderwijs goed aansluiten op de werkpraktijk?
Inspiratie
Burgerschapsonderwijs naar hoger niveau tillen met cursus voor mbo-scholen
De cursus ‘Burgerschap voor mbo-scholen’ geeft docenten handvatten en methoden om kennis over burgerschap betekenisvol te vertalen naar het toekomstige beroep van hun studenten. Met een subsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is deze, onder voorwaarden, kosteloos te volgen.
Naar de cursuspaginaPractitioner Gedrag biedt onderwijsprofessionals praktische handvatten
Sinds de wet Passend Onderwijs wordt van leraren steeds meer gevraagd op het gebied van gedragsbegeleiding. Irma van den Berg, docent bij Practitioner Gedrag van Fontys' Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg: de grootste eyeopener voor studenten is beseffen dat ze zelf de sleutel tot verandering zijn.
Lees het artikelVernieuwende onderwijsvisie concreet maken
Zelfsturende doorzetters die onderwijsvernieuwingen als uitdaging zien: dat is de doelgroep van de Master leren en Innoveren. Oud-student Bjorn Hillebrandt (33) vertelt: ‘Dankzij de master kon ik mijn onderwijsvisie omzetten naar concrete initiatieven, waar ook écht draagvlak voor is.’
Lees het artikelStart master Duits bij Fontys Lerarenopleiding Sittard
Het lerarentekort is overal voelbaar, ook in Limburg, terwijl juist in deze grensprovincie de behoefte aan leraren Duits groot is. Om les te mogen geven in de bovenbouw (van havo/vwo) heb je je masterdiploma nodig. En die opleiding is er op dit moment niet in Limburg. Gelukkig wel per september 2024!
Lees het artikelTip: podcast 'Weg met de waan van de dag' (De Gelukkige School)
Focus op het verbeteren van onderwijs, kom je daar in alle dagelijkse hectiek op school nog wel aan toe? In deze podcast geeft schoolleider Maartje Smit tips hoe je focus kan houden op het verbeteren van onderwijs, hoe je zorgt voor gelukkige leraren en wat je dan wél doet met de waan van de dag.
Luister de podcastTom Adams: "Lesgeven begint bij goed klassenmanagement"
Tom Adams, docent-onderzoeker bij Fontys, promoveerde aan de Universiteit van Wageningen op 'Klassenmanagement'. 'Een containerbegrip dat in feite alles omvat wat je als leraar moet doen om studenten aan het leren te krijgen.' Uit zijn onderzoek blijkt dat er veel manieren zijn om hierin te bekwamen.
Lees het artikelEvents
Lectoraat
Een lectoraat doet praktijkgericht onderzoek op wetenschappelijke basis ter verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.
Lectoraat Wendbare onderwijsprofessionals
In het lectoraat Wendbare Onderwijsprofessionals ligt de focus op de rol van de leraar in eigentijds onderwijs. Wat zijn de rollen en taken van leraren in het begeleiden van leerlingen en wat zijn ontwikkelingen in het vak en de vakdidactiek in eigentijds onderwijs? De inzichten van het lectoraat zijn van belang voor het opleiden en professionaliseren van leraren die voorbereid zijn op hun toekomst als onderwijsprofessional en op het vormgeven van onderwijs van/voor de toekomst. Momenteel doet lector Quinta Kools onderzoek naar onderzoekend professionaliseren van (aanstaande) leraren, naar ‘adaptive expertise’ en naar vernieuwende manieren van opleiden.
Lectoraat 'Wendbare Onderwijsprofessionals'Opleidingen en cursussen
Wil jij je verder ontwikkelen binnen het onderwijs, kijk dan eens naar de opleidingstrajecten en cursussen van Fontys.