Gedurfd pionieren
Denken en doen in mogelijkheden. Alles kan. Blik vooruit en gaan.
We doen graag nieuwe dingen. Op onze eigen manier: ontwikkelen met voortschrijdend inzicht. We durven het experiment aan te gaan en nieuwe ideeën en oplossingen direct in de praktijk te brengen. Risico’s gaan we daarbij niet uit de weg. De lat ligt hoog, maar het mag ook fout gaan. Dat is onderdeel van ons leerproces. Dit maakt ons en onze studenten flexibel, adaptief en responsief. Essentieel in een snel veranderend vakgebied zoals ICT.
Fontys ICT InnovationLab
Het Fontys ICT InnovationLab op Strijp-T in Eindhoven is een Open Innovatie omgeving waar praktijkgerichte onderzoeksvragen binnen het ICT-domein centraal staan. In hybride teams werken studenten, docenten, lectoraten, expertisecentra en FHICT-partnerbedrijven samen aan het ontwikkelen van talent en ICT-innovatie op het gebied van onder meer AI & Big Data, Interaction Design, Embedded Software, Virtual en Augmented Reality, Game Design, Cyber Security en Blockchain. Onderzoek en onderzoeksvaardigheden krijgen zo een prominente vaste plek in de ontwikkeling van iedere student en professional. Op deze manier draagt Fontys Hogeschool ICT bij aan de Digital Transformation in de Brainport en Midpoint regio’s en is Fontys ICT InnovationLab hèt aangewezen terrein voor onderzoekssamenwerking tussen ICT-studenten, docenten en het bedrijfsleven.
Open ICT Labs OIL's
Bij FHICT is klassikaal lesgeven bijna volledig verleden tijd. Tegenwoordig wordt steeds meer gewerkt in Open ICT Labs (OIL’s). In deze open omgeving werken grote groepen studenten (tot 150) aan projecten, begeleid door een team van docenten. De OIL’s maken het mogelijk om flexibel te werken, samen met het werkveld kennis te delen en creëren en nodigen uit tot ontmoeting.
ICop borgt (onderwijs)innovatie
iCop is de innovatie community of practice. iCoP borgt (onderwijs)innovatie, zowel wat betreft inhoud als vorm voor het instituut. Hierbij behoort het actief zien van kansen, deze nemen, exploreren en uitvoeren van toegepast onderzoek. De groep heeft tevens de opdracht dit actief binnen en buiten het instituut uit te dragen en te zorgen voor draagvlak en disseminatie.
FHICT pioniert met LMS Canvas
Alle instituten van Fontys staat een grote verandering te wachten: de overgang naar Canvas. Nou … niet alle instituten. Er is er namelijk een die al ruim vijf jaar met dit learning management system (LMS) werkt. Tot grote tevredenheid van docenten en studenten. Fontys Hogeschool ICT koos in 2013 al voor het flexibele, open, modulaire LMS Canvas en deelt die ervaring nu met andere instituten bij de Fontys-brede uitrol van dit systeem.
FHICT innovatielabs
FHICT innoveert met de regio en daar horen experimenteerruimtes bij om nieuwe prototypes te maken, te programmeren, te evalueren en te demonstreren. Vier ruimtes op TQ zijn nu ingericht en verbouwd tot een MakeLab, een CreateLab, een UXLab en een DemoLab. In het Makelab kunnen we nieuwe hardware en nieuwe sensoren bouwen, de basiscomponenten voor prototypes. Met een professionele lasersnijder is in het MakeLab allerhande materialen te bewerken zoals metaal, hout en kunststof. Het CreateLab krijgt goede werkbanken om deze nieuwe basiscomponenten in elkaar te zetten en te programmeren. In het UXLab kan het gebruik van een prototype worden getest in de beoogde context, zoals een woonkamer, een kantoor of in de publieke ruimte. Met professionele observatie apparatuur kunnen studenten en partners op afstand live meekijken tijdens de test. In het vierde lab, een DemoLab, worden succesvolle (of juist niet) resultaten op professionele wijze gepresenteerd en gedemonstreerd. Maar denk ook aan tijdelijke grotere projectopstellingen die er kunnen worden gerealiseerd en waar kan worden gewerkt met/aan innovatieve interactievormen.