Strategie 2024-2029 Fontys ICT: Get connected

Fontys ICT geeft vorm aan de toekomst van het ICT-werkveld. Daarvoor leiden we op, doen we onderzoek en werken we samen met het werkveld. Het is een innoverend instituut dat eigentijds ICT-onderwijs aanbiedt en opleidt tot Associate degree, Bachelor en Master (in voltijd en deeltijd).

De toekomst van het ICT-werkgebied ontwikkelt zich razendsnel, en beïnvloedt op die manier het vakgebied zelf. We zien dat publiek-private allianties de toekomst zijn. Met ons onderzoek houden we het onderwijs steeds actueel, waarbinnen we nauw samenwerken met ruim 150 ICT-bedrijven en organisaties uit het werkveld. Zo vindt er een kruisbestuiving plaats tussen onderwijs, onderzoek en werkveld. Hierbinnen komen talent, kennis en innovatie samen voor een digitale toekomst die beter is voor mens, dier en planeet. We zetten hier dan ook in op duurzame verbindingen, waarin wij zichtbaar en herkenbaar zijn. De reden dat onze Strategie de titel ‘Get Connected’ draagt.

Om daarmee te voldoen aan de steeds maar groeiende vraag naar ICT-professionals Brainport en Midpoint Brabant. Met onze innovatiekracht kunnen we flink bijdragen aan de opgaven binnen onze regio's. Daarbinnen hebben we prominent aandacht voor het welzijn van de generatie Z, onze huidige primaire doelgroep. Ook hebben we oog voor de toekomst van werk, aangezien de toenemende krapte op de arbeidsmarkt maakt dat overheden en werkgevers naar creatieve oplossingen zoeken, waar het ICT-onderwijs en –onderzoek enorme impact kan maken. We zien het als onze maatschappelijke opdracht om het talent van studenten, medewerkers en professionals uit de regio hierin te ontwikkelen en leggen daarvoor ook de focus op onze Ad, de master en het onderwijs voor professionals.

Binnen Fontys ICT worden ruim 4.000 studenten opgeleid tot elke denkbare functie in het hedendaagse ICT-beroepenveld of zijn binnen andere sectoren van meerwaarde door daar slimme ICT toe te passen. Iedere student bepaalt op basis van zijn interesses, passie en talent zijn eigen afstudeerrichting om zo uiteindelijk vanuit zijn of haar eigen talent mee vorm te geven aan de toekomst van het ICT-werkveld.