Fontys Hogeschool en Fontys ICT

Een talentgericht, onderzoekend en wendbaar Fontys. Dat wil Fontys in 2025 zijn. Het strategisch plan 2021-2025 richt zich op die drie doelen onder de noemer Fontys for Society. Wie het strategisch plan van Fontys vergelijkt met Fontys ICT ziet veel overeenkomsten. Fontys ICT beschouwt zichzelf als voorloper en uitdager, en ziet daarom niet altijd de voordelen van Fontys-brede samenwerking. Lopen we bij Fontys ICT inderdaad overal voorop, of kunnen we ook leren van ontwikkelingen binnen Fontys? We bekijken deze vraag aan de hand van de drie thema's van Fontys for Society.

Talentgericht

Fontys ziet het als haar maatschappelijke opdracht om het talent van studenten, medewerkers en professionals uit de regio te ontwikkelen. Dat vraagt om doorontwikkeling van het onderwijsportfolio, dat traditioneel gericht is op de voltijd bachelor. Fontys wil meer aandacht voor de Ad, de master en het onderwijs voor professionals. Voor Fontys ICT zit 'talentgericht' in haar dna; met studentnabij onderwijs en de ruimte voor medewerkers om hun eigen baan vorm te geven, loopt Fontys ICT voor op de Fontys organisatie. Een ontwikkelpunt is dat ook Fontys ICT zichzelf nog, vaak onbewust, ziet als een voltijd bachelor-organisatie. Terwijl we drie opleidingen in huis hebben, de Ad, bachelor én master, in zowel voltijd als deeltijd, en de professional doctorate hopelijk snel volgt. Er liggen veel kansen in een grotere focus op en meer waardering voor de associate degree, de master en deeltijdonderwijs in het algemeen.

Fontys' strategisch plan ziet ook het verbeteren van de toegankelijkheid voor het onderwijs als ontwikkelpunt voor een talentgericht Fontys. De begeleiding en administratie voor en tijdens de studie zijn belangrijk. Fontys ICT is terecht trots op Student+. In de begeleiding en advisering op studiekeuzes heeft de semestercoach een spilfunctie, die steeds belangrijk wordt. Bovendien wil Fontys de hybride leeromgevingen versterken. Doel is dat iedere opleiding in 2025 een hybride leer- en onderzoekomgeving heeft. Voor de voltijd ICT-bachelor en -master is dat het geval; voor de Ad-studenten biedt Fontys ICT geen hybride leeromgeving. En de deeltijdstudenten werken weliswaar in groepen aan opdrachten uit de praktijk, maar geven tegelijk ook aan dat het moeilijk is om hun baan te integreren in hun studie.

Onderzoekend

Naast talentgericht te zijn, streeft Fontys na om een onderzoekende instelling te zijn. Fontys zet in de jaren tot 2025 in op versterking van instituutsoverstijgende multidisciplinaire samenwerking in onderzoek. Vanuit deze ambitie zijn de centres of expertise (CoE) en kenniscentra (KC) opgericht. Fontys ICT is penvoerder van het kenniscentrum Applied AI for Society. Bovendien zijn de drie lectoren allen ook tot leading lector benoemd: Mark de Graaf van CoE Inclusive Society, Teade Punter van CoE HTSM en Gerard Schouten van KC Applied AI for Society. Het samenspel tussen de verschillende niveaus, de CoE/KC's, de lectoraten en de onderzoeksprojecten die vaak met het onderwijs verweven zijn, levert vragen op die vooral van organisatorische aard zijn. Er ontstaan nieuwe rollen: taken en verantwoordelijkheden worden anders belegd. Dit puzzelen en uitzoeken met elkaar hoe onderzoek het beste georganiseerd kan worden, zal de komende jaren bij Fontys ICT nog op de agenda staan.

Wendbaar

Het derde en laatste speerpunt van Fontys for Society is wendbaarheid. Voor een wendbaar Fontys zullen de instituten een deel van hun autonomie behouden, maar dan wel binnen de kaders die het CvB opstelt. Bovendien wil Fontys de ondersteunende processen harmoniseren en verbeteren. Om regie te houden op Fontysbrede programma's is het Portfolio Management Office (PMO) ingericht. Tenslotte moedigt Fontys participatie in wisselende coalities en allianties aan, die ontstaan op vraag van de buitenwereld. Fontys ICT laat haar stem in toenemende mate horen in Fontys-brede overleggen. Als resultaat daarvan vallen de kaders grotendeels gelijk met de status quo binnen Fontys ICT. Toch knelt het hier en daar. Zo heeft Fontys ICT veel ondersteunende systemen zelf gebouwd. De voordelen van aansluiten bij Fontys systemen worden (nog) niet altijd en ook niet door iedereen ervaren.

Fontys ICT lanceert haar nieuwe strategisch plan op het moment dat Fontys nog twee jaar 'Fontys for Society' voor de boeg heeft. Tot nu toe liggen de Fontys ICT ambities grotendeels in lijn met Fontys for Society, en lijkt Fontys op bepaalde aspecten, zoals talentgerichtheid, zelfs Fontys ICT te volgen. Hoe de Fontys strategie van 2026 tot 2031 eruit zal zien, is nog gissen. De ingezette trend lijkt die van meer sturing te zijn; het afgelopen jaar zijn er drie centrale kaders vastgesteld, het talentgerichte ontwerpkader, het toetskader en het kwaliteitskader. Het is daarom goed dat Fontys ICT aan veel tafels aanschuift, om mee te praten en het Fontys-brede beleid mee te bepalen. Naast brengen, kunnen we ook halen: een kijkje in de keuken bij de andere 23 Fontys instituten en diensten is interessant, zoals we ook inspiratie en kennis opdoen bij andere (ICT-)hogescholen en universiteiten.