Pijlers Self-efficacy

Self-efficacy pijlers en criteria

Self-efficacy (Bandura, 1997) gaat over hoge verwachtingen van jezelf om een taak succesvol uit te voeren vanuit een intrinsiek geloof. Hoge verwachtingen van jezelf en geloof in eigen kunnen dragen bij aan motivatie en productiviteit. De inschatting die iemand maakt over zijn eigen (on)vermogen is van grote invloed op het taakgedrag en het geloof om een taak wel of niet succesvol uit te kunnen voeren. Er kan een discrepantie zijn tussen geloof in eigen capaciteiten en de werkelijke capaciteiten.

Het bevorderen van Self-efficacy sluit aan bij de zelfdeterminatietheorie en het vervullen van de drie psychologische basisbehoeften: de behoefte aan autonomie, sociale verbondenheid en een gevoel van competentie (Ryan & Deci, 2000a; 2000b; 2008). Voor leerlingen spelen leerkrachten een belangrijke rol bij het ontwikkelen van Self-Efficacy.

Als zij op een positieve manier met leerlingen in verbinding zijn en goed aansluiten bij de competenties van de leerling en van hieruit hoge verwachtingen aanspreken, kunnen zij de Self-efficacy van leerlingen versterken. Leerkrachten hebben hiervoor op hun beurt zelf een grote mate van Self-efficacy nodig.

Waarderen van diversiteit & verwachtingsvorming

Linda van den Bergh

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Self-efficacy: Perspectief van directeur en leerkracht

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.