Tools Self-efficacy leerlingen
Autonomie en zelfsturing
Autonomie-ontwikkeling gaat over het bevorderen van zelfstandigheid en het stimuleren van eigen initiatief en verantwoordelijkheid bij leerlingen. Het omvat een gevoel van eigenaarschap over je gedrag en hangt nauw samen met intrinsieke motivatie (Ros, Castelijns, Van Loon, Verbeeck, 2020).
Zelfbeeld
Als een kind geloof heeft in eigen capaciteiten om een bepaalde taak uit te voeren, de Self-efficacy of Zelf-effectiviteit, vergroot dat de kans om die taak ook met een positief resultaat af te ronden.
Self-efficacy is een belangrijke factor voor motivatie, inspanning en volharding.resteert
Voicing
Self-Efficacy (Bandura, 1979) gaat over het stimuleren van hoge verwachtingen van zichzelf vanuit een intrinsiek geloof in eigen capaciteiten. Hierbij kan ‘Voicing’ een bruikbare tool zijn.
Voicing gaat over het bevorderen van de innerlijke zelfspraak: leerlingen een stem geven bij het leren, waarbij de leraar innerlijke spraak (inner speech) stimuleert, om de eigen innerlijke ‘leer-kracht te leren inzetten en benutten (Den Otter, 2015).