Instrumenten Self-efficacy

Onderzoeksaanpak en instrumenten

Self-efficacy ontwikkeling leerkrachten en meten van het effect op Self-efficacy leerlingen

De onderzoeksaanpak sluit aan bij het project ‘De transformatieve school’ vanuit de Gelijke Kansen Alliantie (GKA). Er wordt onderzoek uitgevoerd naar het effect van Self-efficacy ontwikkeling bij leerkrachten  op de Self-efficacy van leerlingen.

Digitale vragenlijst Self-efficacy

Er zijn drie basisscholen die deelnemen aan het programma van de transformatieve school’. Aan de start van het project wordt er een digitale vragenlijst over ‘SElf-efficacy’ afgenomen bij leerlingen, in de groepen van bovenbouwleerkrachten op de deelnemende basisscholen. Leerlingen geven op deze digitale vragenlijst hun beleving van ‘Self-Efficacy’ aan.

De digitale vragenlijst ‘Self-efficacy bij leerlingen’ is opgebouwd vanuit twee gevalideerde Self-efficacy vragenlijsten: de Self-efficacy schaal en Intrinsic Motivation Inventory (IMI).
De Self-efficacy schaal is afkomstig van de Patterns of Adaptive Learning Survey (PALS)’ (Midgley et al., 2000). Voor de mate van tegemoet komen aan de psychologische basisbehoeften (Deci & Ryan, 2000) is een Nederlandse vertaling van de IMI gebruikt (zie: digitale vragenlijst Self-Efficacy).

Focusgroep gesprekken met leerkrachten

Op basis van de groepsoverzichten worden er met deelnemende leerkrachten per school focusgroep gesprekken gevoerd. Het doel hiervan is om de resultaten kwalitatief te duiden, voor zowel het formuleren van eigen leerdoelen in Self-efficacy bij leerkrachten als voor thema’s voor product ontwikkeling om SElf-efficacy bij leerlingen te bevorderen (zie: Focusgroepgesprek leerkrachten)

Focusgroep interviews

De groepsoverzichten ‘Self-efficacy’ bij leerlingen worden in focusgroep interviews besproken met de leerlingen uit de groepen van deelnemende leerkrachten. In dit groepsinterview worden leerlingen bevraagd op de pijlers van Self-efficacy en wat ze daarvan merken in de groep. De data-resultaten op het groepsoverzicht van de betreffende klas, is aanknopingspunt om gegevens kwalitatief te duiden.

Individuele gesprekjes

Voor de individuele gesprekjes worden er door de leerkrachten twee leerlingen met een hoge score op Self-efficacy en twee leerlingen met een lage score op self-efficacy geselecteerd. Daarvan wordt minimaal, met toestemming van leerling en ouders, één leerling met een lage score en één leerling met hoge score individueel geïnterviewd. In het interview staat het perspectief van deze leerlingen op hun beleving van Self-efficacy centraal, de wijze waarop de school hierin ondersteuning biedt en de mate waarin dit in de beleving van de leerling aansluit bij hun psychologische basisbehoeften. De pijlers van de vragenlijst blijven hierin leidend. De individuele gesprekjes worden uitgevoerd in praat-teken gesprekjes. Indien er toestemming wordt verleend (door leerling en ouders) worden de interviews opgenomen op video. De data leveren input en inzicht op de huidige SElf-efficacy van leerlingen en daarbij onderliggende motieven, ideeën en mentale modellen over het eigen presteren.

Aan de slag

Wil je zelf aan de slag met het in beeld brengen van de Self-efficacy van leerlingen. Dit zijn onderzoek stappen die genomen kunnen worden met het team of in de eigen klas:

  1. Digitale vragenlijst Self-efficacy leerlingen
  2. Focusgroep gesprekken leerkrachten aan de hand groepsoverzichten Self-efficacy leerlingen
  3. Focusgroep interviews leerlingen aan de hand van het groepsoverzicht Self-efficacy leerlingen
  4. Individuele gesprekjes met geselecteerde leerlingen op Self-efficacy en praat-tekengesprekken