Verder lezen

Hoe de straat de school binnendringt - Illias El Hadioui

Illias El Hadioui zet in Hoe de straat de school binnendringt het denken vanuit de pedagogische driehoek thuiscultuur, straatcultuur en schoolcultuur uiteen. Hij beschrijft het opgroeien van stedelijke jongeren in verschillende leefwerelden en hoe deze met elkaar kunnen conflicteren, waardoor er een pijnlijke mismatch kan ontstaan. Hij wil dit doorbreken en geeft aan hoe je hierbij jongeren kunt begeleiden. 

Sfeerafbeelding Fontys

Switchen en klimmen - Illias El Hadioui

Illias El Hadioui reikt in Switchen en klimmen leraren een programma aan voor een gezonde dynamiek in het klaslokaal.
Spelgevoel, gezag, verbinding en self-efficacy in de superdiverse, grootstedelijke klas is cruciaal om te stijgen op de schoolladder. Leraren kunnen hiermee een sociaal-psychologisch klimaat bieden waarin leerlingen tot optimale resultaten kunnen komen.

Sfeerafbeelding Fontys

Begeleiden van actief leren - LInda van den Bergh

Linda van den Bergh & Anje Ros geven in Begeleiden van actief leren een handreiking voor het doelgericht werken aan actief leren, met aandacht voor het geven van feedback op kennisdoelen, op samenwerkend leren en op zelfsturing door leerlingen. Op de website uitgewerkt met uniek videomateriaal met voorbeelden van feedback, docentmateriaal en opdrachten.

Sfeerafbeelding Fontys

Gemotiveerd leren en lesgeven - Anje Ros & Jos Castelijns

Anje Ros & Jos Castelijns (2020) beschrijven in Gemotiveerd leren en lesgeven de kracht van intrinsieke motivatie op leren en presteren. Als leerlingen gemotiveerd zijn, zijn ze betrokken en nieuwsgierig en beter in staat om te gaan met uitdagingen en tegenslagen en halen vaak betere schoolleerresultaten. Ze zetten helder motivatieprocessen uiteen en geven aan wat je als leraar kunt doen om de intrinsieke motivatie van leerlingen te stimuleren.
In de tweede druk is er een nieuw hoofdstuk toegevoegd over het voorkomen van storend gedrag en de rol van motivatie daarbij.

Sfeerafbeelding Fontys

TIB-tool: Voicing: geef leerlingen een stem - Marianne den Otter

Marianne den Otter (2015)  beschrijft in de TIB-tool ‘Voicing, geef leerlingen een stem’ het belang van leerlingen een stem geven en hen actief en participerend leren leren. Dit kan bijdragen aan emanciperen en participeren als ‘Democratie in actie’: je volwaardig voelen en actief meedoen in de (leer)gemeenschap waar je deel van uitmaakt. Een belangrijk principe van voicing is het groeien naar een cultuur van actief en initiatiefrijk leren en onderwijzen. In deze TIB-tool worden instrumenten aangereikt om 'stemgeving en participatie van leerlingen' te bevorderen.

Sfeerafbeelding Fontys