Sprint naar content

Onderwijs en onderzoek

Onderwijs en onderzoek

Onderwijs en onderzoek zijn bij Fontys gelijkwaardige activiteiten. Ze zijn binnen ieder instituut en binnen iedere opleiding nauw met elkaar verbonden. Sterker: onderwijs en onderzoek lopen regelmatig naadloos in elkaar over, bijvoorbeeld in de hybride leer- en onderzoekomgevingen. In een authentieke werksetting - op onze campussen maar steeds vaker ook dicht bij (of zelfs op) de toekomstige werkplek - komen studenten, docenten-onderzoekers en professionals letterlijk samen om te leren en te onderzoeken.

Onderwijsvisie

Fontys telt ongeveer 150 verschillende opleidingen: van dans tot accountancy, van fysiotherapie tot technische natuurkunde. Elke opleiding heeft haar unieke beroepscontext, haar eigen curriculum en verzorgt op haar eigen manier onderwijs. Deze diversiteit is een kracht, dat is onze rotsvaste overtuiging. Niemand weet beter hoe een vak moet worden overgebracht dan de professionals uit dat vakgebied zelf; en dus zijn zij het die bij ons lesgeven. Tegelijk zijn er ook kaders nodig waarbinnen opleidingen deze eigen keuzes maken. Daarom hebben we de volgende vijf ‘uitgangspunten van leren’ opgesteld:

  • We dagen studenten uit om hun talenten te ontdekken en deze maximaal te ontplooien.
  • Leren gebeurt zoveel mogelijk in een authentieke leeromgeving (een situatie dus die ‘lijkt’ op de latere werkomgeving).
  • Leren is samen kennis en vaardigheden opdoen, samen onderzoeken en samen ervaren. Dat ‘samen’ bedoelen we letterlijk: samen met medestudenten, docenten, onderzoekers en professionals uit het werkveld.
  • De student is ‘eigenaar’ van zijn eigen leerproces. Oftewel: als student krijg je zoveel mogelijk invloed op wat, hoe en wanneer je leert. Dit betekent niet alleen dat onze studenten veel autonomie en vrijheid krijgen; we geven ze een stevige eigen verantwoordelijkheid.
  • Studeerbaarheid staat centraal. Daarmee bedoelen we dat er een goede balans is tussen uitdaging en haalbaarheid.

Meer weten over onze visie op leren? Lees meer op Fontys for Society, onze strategie voor de periode 2021-2025.

Onderwijs: feiten & cijfers

Bij Fontys studeren 43.000 studenten. De 23 instituten verzorgen in totaal 97 bacheloropleidingen in voltijd, deeltijd en duaal – op bijna ieder denkbaar vakgebied van de maatschappij. Daarnaast bieden we 32 masteropleidingen, 16 associate degrees en diverse honours- en schakeltrajecten aan. Ook kunnen professionals bij ons terecht voor een gevarieerd opleidingsaanbod in het kader van Leven Lang Ontwikkelen.

Talentgericht Fontys

Wij zien talent niet als iets unieks dat slechts bij een enkele ‘uitblinker’ voorkomt. Nee, ieder van ons heeft talenten. Fontys stelt zichzelf ten doel dat talent verder te ontwikkelen. Zo’n benadering vraagt van ons als professionals dat we goed naar studenten kijken, naar hun eigenschappen en persoonlijke kwaliteiten. Het vraagt van ons dat we tegemoet komen aan verschillen, of sterker: dat we diversiteit en de verschillen tussen mensen als kracht zien. Op deze manier helpen we niet alleen jonge mensen zich te ontwikkelen maar dragen we ook bij aan de maatschappij. En de steeds veranderende vraag vanuit de buitenwereld. Met ons talentgericht onderwijs leiden we studenten op tot specialist, generalist, of elke mogelijke combinatie daarvan. Met een stevige basis in inhoudelijke expertise, interpersoonlijke vaardigheden en de kunde om aan complexe en multidisciplinaire vraagstukken te werken. Onze afgestudeerden nemen zelf regie, kunnen omgaan met vrijheid, en leren van de keuzes die ze maken. Ze zijn gewend om grensoverstijgend te leren, denken en werken.


Praktijkgericht onderzoek

Onderzoek staat bij Fontys hoog op de agenda. Dit praktijkgericht onderzoek, dat heel vaak multidisciplinair van aard is, brengt oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken dichterbij. We voeren dit onderzoek uit in nauwe samenwerking met én voor het werkveld; we sluiten zoveel mogelijk aan bij de innovatiebehoefte van bedrijven en instellingen. Ons onderzoek staat niet los van het onderwijs. Integendeel: de kennis die we via onderzoek ontwikkelen, komt terug in de opleidingen. En onze studenten leren en onderzoeken samen met docenten en professionals uit het werkveld in authentieke en hybride leer- en onderzoekomgevingen.

   

Ons praktijkgericht onderzoek is gebaseerd op de volgende vier uitgangspunten:

  • Onderzoek en onderwijs zijn gelijkwaardige activiteiten. Ze versterken en verrijken elkaar, en zijn nauw met elkaar verbonden. Iedere student en docent komt in aanraking met onderzoek.
  • Met de kennis, inzichten en producten die ons onderzoek voortbrengt, hebben we impact op de buitenwereld. Ons praktijkgerichte onderzoek draagt op die manier aantoonbaar bij aan innovaties in werkveld en de samenleving, én aan de wetenschap.
  • Ons onderzoek is verbonden met maatschappelijke vraagstukken en met ontwikkelingen in het werkveld. Dat onderzoek voeren we niet alléén uit; dat doen we samen met het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en collega-instellingen.
  • Ons onderzoek voldoet aan methodologische standaarden en aan de Nederlandse Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit en gecommitteerd aan de uitgangspunten van open acces en open science.

Onderzoek: feiten & cijfers

Fontys telt 43 lectoraten, waarbinnen 48 lectoren actief zijn. Een lectoraat is een netwerk van onderzoekers onder aanvoering van een lector. Deze lector en zijn kenniskring zijn gespecialiseerd op een bepaald thema. Bij Fontys zijn de lectoraten en de onderzoekers allemaal verbonden aan een instituut. Wel vindt er natuurlijk multidisciplinair onderzoek plaats, waaraan meerdere lectoraten en hun onderzoekers bijdragen. Dat laatste gebeurt in onze tien centers of expertise (coe’s) en kenniscentra, die onderzoek doen binnen zes kennisthema's.

Kennisthema’s

Fontys focust in het multidisciplinair onderzoek op zes thema’s die spelen in de regionale, nationale én mondiale samenleving:

  • Creative economy / Creatieve economie.
  • Enabling technologies
  • Future (of) learning / Toekomst van leren.
  • Healthy & inclusive society / Gezonde & inclusieve samenleving.
  • Smart mobility / Slimme mobiliteit - hieronder vallen bijvoorbeeld de vakgebieden Automotive en Logistiek.
  • Sustainablility & circularity / Duurzaamheid & circulariteit.