Sprint naar content

Leraar Geschiedenis (deeltijd)

Leraar Geschiedenis (deeltijd)

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Flexibel studeren in deeltijd betekent dat je je studie kunt afstemmen op jouw persoonlijke situatie en achtergrond. Het lesrooster staat vast, maar je plant zelf jouw eigen studieroute. Je studentcoach begeleidt jou hierbij. Je hebt veel vrijheid over de invulling van het werkplekleren (stage). Balans in werk, privé en studie vinden wij belangrijk.

Studenten lerarenopleiding geschiedenis deeltijd
  • Afhankelijk van je studieroute ben je 1 tot 2 keer per week op de opleiding.

    Tijdens je intakegesprek wordt verder duidelijk waarvoor je eventueel vrijgesteld bent.

  • Leren doe je uit de theorie en in de praktijk.

    Met goede begeleiding, zowel op de opleiding als bij de opleidingsschool.

  • Gemiddeld besteed je ± 20 uur per week aan je opleiding.

    Dit verschilt per persoon en hangt af van je vooropleiding, ervaring, mogelijkheden en tempo.

Opbouw van de deeltijdopleiding

  • afronden in 2 jaar mogelijk met relevante ervaring en kennis
  • studieduur en -belasting afhankelijk van jouw situatie
  • tussentijds instromen in de deeltijd kan hele jaar; altijd in overleg

Rooster 2024-2025

  • vakinhoud/didactiek: dinsdagavond
  • pedagogisch didactisch traject: woensdagavond
  • keuze welke vakken je welk jaar doet
  • ook leer je wekelijks op de werkplek/stage
jaar 1
Sittard

Propedeusejaar

Jij legt een stevige inhoudelijke basis. Je verdiept je in de vakliteratuur en leert de opgedane kennis inzetten in je lessen. Er wordt gewerkt volgens de periodisering in de tijdperken oudheid, middeleeuwen, nieuwe tijd en hedendaagse tijd.

Je leert veel door samenwerken met andere studenten en opleidingen. Tijdens het eerste studiejaar kun je ook al cursussen uit het tweede studiejaar volgen. Zo kun je versnellen. Voor studenten die nog geen leservaring hebben, zijn er diverse onderwijskundige cursussen.  

jaar 2
Sittard

Postpropedeuse

Je leert meer over de verschillende gebieden van geschiedenis, mondiale en internationale relaties, veldwerken, historisch denken en redeneren en staatsinrichting. Je maakt de Landelijke Kennistoets en duikt zelfstandig in de overige vakdidactiek. Je ontwikkelt jouw kritische blik, legt steeds meer verbanden en reflecteert. De opgedane kennis pas je direct toe in jouw praktijk.

lesbevoegd
Sittard

Leren op de werkplek

Doordat je ieder jaar stage loopt, krijg je steeds meer ervaring. Je bent steeds meer zelfstandig aan de slag: binnen de school en als leraar in de klas, in onderbouw havo/vwo of in het (v)mbo. Heb je een baan in het onderwijs, dan kun je deze ook inzetten als leerwerkplek.

Je werkt aan je eigen ontwikkeling en wordt ondersteund door je studentcoach en docenten.

Met je diploma kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

maatwerk
Sittard

Eigen leerroute

Samen met je studentcoach stel je een persoonlijke leerroute op, waarbij je de benodigde kennis en kunde aantoont.

Wil je jouw studie versnellen?

Door jouw kennis en ervaring uit jouw loopbaan in te brengen, kun je je studie sneller doorlopen. Bijvoorbeeld als je al een lesbevoegdheid, relevante vakkennis of een bachelordiploma hebt.

Neem contact op met de opleidingscoördinator voor meer informatie over jouw mogelijkheden.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Sittard

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

  • afronden in 2,5 jaar mogelijk met relevante ervaring en kennis
  • studieduur en -belasting afhankelijk van jouw situatie
  • tussentijds instromen in de deeltijd kan in februari

Rooster 2024-2025

  • vakinhoud/didactiek: di- middag en avond
  • professionele vorming op 1 dagdeel naar keuze: ma-avond, woe-avond of do-ochtend
  • ook leer je wekelijks op de werkplek/stage
  • rooster vanaf studiejaar 2025-2026 is in ontwikkeling
jaar 1
Tilburg

Propedeusejaar

Je legt een stevige basis in het geschiedenisvak en leraarvak. Je leert kritisch en onderzoekend naar de geschiedenis kijken en verbanden leggen. Je leert hoe mensen redeneerden en hoe bepaalde perioden invloed hebben gehad op de maatschappij van nu.

Met vakdidactiek leer je hoe jij jouw kennis inspirerend kunt overbrengen, hoe je gesprekken in de klas op gang krijgt en hoe je leerlingen onderbouwd hun eigen mening leert vormen. Wat je leert, pas je toe op jouw (leer)werkplek.

jaar 2 - 4
Tilburg

Postpropedeuse

Je verdiept je verder in de lesgebieden sociale en economische geschiedenis, politieke en bestuurlijke geschiedenis en culturele en mentaliteitsgeschiedenis. Je ontwikkelt de juiste beroepshouding als leraar geschiedenis en maakt de Landelijke Kennistoets. Op jouw (leer)werkplek werk je steeds zelfstandiger.

Profileren naar interesse

Vanaf september 2025 is een kwart van de opleiding gereserveerd om te verdiepen of verbreden. Je krijgt hiervoor vrijstelling als je al een bachelor hebt. Ook kun je onderwijs volgen als voorbereiding op een tweede lesbevoegdheid of de master.

Als je wilt, kun je je in Tilburg specialiseren in geschiedenisfilosofie.

lesbevoegd
Tilburg

Leren op de werkplek

Doordat je ieder jaar stage loopt, krijg je steeds meer ervaring. Heb je een baan in het onderwijs, dan kun je deze ook inzetten als leerwerkplek. Je werkt aan je eigen ontwikkeling en wordt ondersteund door je studentcoach en docenten.

In je laatste jaar ben je voornamelijk zelfstandig aan de slag: binnen de school en als leraar in de klas, in onderbouw havo/vwo of in het (v)mbo.

Met je diploma kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

maatwerk
Tilburg

Eigen leerroute

Samen met je studentcoach stel je een persoonlijke leerroute op, waarbij je de benodigde kennis en kunde aantoont.

Wil je jouw studie versnellen?

Door jouw kennis en ervaring uit jouw loopbaan als bewijsstukken in te brengen, kun je je studie sneller doorlopen. Bijvoorbeeld als je al een lesbevoegdheid, relevante vakkennis of een bachelordiploma hebt.

Neem contact op met de opleidingscoördinator voor meer informatie over jouw mogelijkheden.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Tilburg

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Ervaringen van studenten

Kom jij uit het bedrijfsleven? Zo leer je wat je nodig hebt voor het onderwijs

Arjan

Docent Lerarenopleiding Sittard

Pedagogisch-didactische modulen

"Kom je uit het bedrijfsleven en maak je de overstap naar het onderwijs? Dan krijg je bij de lerarenopleiding in Sittard in vier pedagogisch-didactische modulen de onderwijskundige kennis die je nodig hebt in de praktijk."

Wat je leert sluit aan bij jouw praktijk

"Wat je leert, kun je tijdens je stages of in je werk vaak meteen gebruiken. Er is een aanbevolen volgorde van de modulen. Indien gewenst kun je de modulen flexibel volgen, zodat het nog beter aansluit bij wat je nodig hebt in jouw praktijk. Je kunt zelfs starten met een module als de vorige nog loopt."

Leren van elkaar

"Bij de pedagogisch-didactische modulen zitten studenten van alle vakken bij elkaar, zo leer je niet alleen van de opleiders maar ook van elkaar."

Duurzaam leren staat centraal

Margo van Wijk

Docent Lerarenopleiding Geschiedenis Tilburg

"Op de opleiding leer je niet alleen hoe je het vak geschiedenis op de juiste manier kunt geven, maar ook hoe je jouw leerlingen straks duidelijk kunt maken waaróm het vak zo belangrijk is in de steeds veranderende wereld om ons heen.

Duurzaam leren staat daarbij centraal, want ‘de stof erdoorheen jagen’ om de kerndoelen af te vinken is niet voldoende. Hoe zorgen wij ervoor dat wat wij belangrijk vinden, opgeslagen wordt in het langetermijngeheugen van de leerlingen? Een aantal belangrijke principes uit de cognitieve psychologie en de vakdidactiek helpen daarbij."

Je krijgt les van professionals

Pepijn

Student Lerarenopleiding Geschiedenis Sittard

Als er iemand is die kan vertellen over zijn ervaring bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS), dan is het de 48-jarige Pepijn Wijnhoven wel. Hij heeft niet één studie op de school gevolgd, maar twee. In de jaren ‘90 koos hij voor de opleiding tot docent aardrijkskunde. Hij slaagde met vlag en wimpel. Afgelopen jaar volgde Pepijn de flexibele deeltijdopleiding Leraar Geschiedenis. Ook die haalde hij zonder slag of stoot.

“Ik ben drie jaar geleden voor de tweede keer begonnen aan een opleiding bij FLOS. Toen ik dertig jaar geleden klaar was met de havo, wilde ik al geschiedenisdocent worden, maar dat werd me destijds sterk afgeraden door mijn decaan. Hij adviseerde me om aardrijkskunde te doen en dat deed ik dus ook”, aldus Pepijn.

Na het behalen van zijn studie werd hij docent aardrijkskunde en geschiedenis op een middelbare school. “Ik was bekwaam om geschiedenis te geven, maar niet gediplomeerd. Daar wilde ik verandering in brengen. Vandaar dat ik me drie jaar geleden opnieuw inschreef bij FLOS.”

Pepijn koos voor zijn tweede studie opnieuw voor opleiding in Sittard omdat het hem in de jaren ’90 zo goed was bevallen. En ook dit keer werd hij niet teleurgesteld. “Je krijgt les van professionals die de inhoud van hun vak goed kennen en die inhoud ook op een interessante manier kunnen overbrengen op leerlingen. Er zitten veel uitblinkers tussen de docenten. Een van hen heeft tijdens een les ooit het verhaal verteld over het Gilgamesj-epos [als je niet weet wat dat inhoudt, is het zeker het Googelen waard]. Hij deed dit op zo’n indrukwekkende manier, dat de hele klas er stil van werd. Je kon een speld horen vallen, zo stil dat het was. Het is een van de mooiste dingen die ik tijdens mijn studie heb meegemaakt.”

Fulltime baan

Het ideale aan het volgen van een flexibele deeltijdstudie is dat je het kan combineren met een andere baan. De 48-jarige Pepijn deed dat met zijn fulltime job als docent op een middelbare school. “Het is goed te doen. Ik heb tweeënhalf jaar over de opleiding gedaan. Je mag je tijd zelf indelen, dus ik heb er vanwege de combinatie met mijn fulltime baan bewust voor gekozen om het laatste jaar een aantal vakken on hold te zetten.”

Pepijn is precies op het punt waar hij nu wil zijn. Hij is een gediplomeerd leraar voor de vakken aardrijkskunde en geschiedenis en mag iedere dag doen waar hij zo van houdt: lesgeven. “Ik ben dagelijks bezig met het uitoefenen van mijn hobby. De waardering die je van leerlingen krijgt, is groot. Afgelopen jaar was ik mentor van een meisje uit havo 3. Ze was gezakt, met name door het vak geschiedenis. Mijn stagiaire en ik doen er alles aan om haar dit jaar alsnog te laten slagen voor dat vak. We spelen daarbij vooral in op het versterken van haar zelfvertrouwen. En dat werpt zijn vruchten af. Ze was gewend om drieën en vieren te halen, maar kwam laatst met het nieuws dat ze een zeven had. De manier waarop ze dat vertelde, was prachtig.”

Wie denkt dat Pepijn nu klaar is met studeren, heeft het mis. De docent in hart en nieren is ook van plan om zijn eerstegraadsbevoegdheid voor het vak geschiedenis te halen, om zo nog meer uit het leraarschap te halen!

Pepijn als docent

“Ik denk dat ik een ervaren docent ben, die zich onderscheidt op het creatieve vlak. Ik kan snel inspelen op veranderingen die zich tijdens een les kunnen voordoen en heb goed contact met mijn leerlingen.”

Gouden tip

“Bij mijn studie aardrijkskunde in de jaren ’90 heb ik de lesstof niet altijd even goed bijgehouden. Bij de studie geschiedenis heb ik het over een andere boeg gegooid en hield ik alle modules perfect bij. De tweede studie was beduidend makkelijker af te ronden. Bijhouden dus!”

Deadline: 1 september of 1 februari

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Geschiedenis

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Geschiedenis

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Sittard

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg

Switchen naar het onderwijs? Stel je vraag aan Fontys Pro Educatie