Sprint naar content

Master Healthy Ageing (voltijd)

  • 1 jaar
  • Nederlands
  • Master
  • Voltijd
Eindhoven

Kom kennismaken

  • Open dagen

Wil jij richting geven aan de ingrijpende transitie naar een gezonder Nederland? Kies dan voor de een-jarige voltijdopleiding Master Healthy Ageing. We leren je om multidisciplinair en evidence-based te innoveren en te implementeren. Je wordt een Change Agent die organisaties en mensen in beweging zet.

Over de opleiding

Jij kan jouw stempel gaan drukken op die transitie. Jij hebt ideeën over hoe we Nederland gezonder kunnen maken. Wij helpen jou bij het uitwerken en onderbouwen ervan en deze ideeën écht in de praktijk te brengen. Je doet kennis en vaardigheden op en leert om multidisciplinair en evidence-based te innoveren en te veranderen. 
We bieden een individueel leertraject waarin je wordt uitgedaagd om te groeien. Waarmee je jouw ambitie waar kunt maken en jouw carrière een vliegende start geeft. We combineren jouw drijfveren met onze expertise en ons netwerk. We maken het persoonlijk.

De Nederlandse samenleving vraagt om een transitie naar gezondheid. Niet zorg en ziekte, maar gezondheid en gedrag zouden centraal moeten staan. We moeten meer dan nu inzetten op een manier die de gezondheid bevordert en die tot grotere gezondheidswinst leidt.

Waarom de Master Healthy Ageing Professional?

  • Leer om jouw stempel te drukken op een gezonder Nederland;
  • Praktijkgericht en evidence-based aan de slag met uitdagende gezondheidsvraagstukken;
  • Kleinschalige opleiding met een persoonlijke sfeer;
  • Word Master of Science en geef je carrière een vliegende start.

Meerdere keren per jaar organiseren we zowel online voorlichtingen als fysieke voorlichtingen. Op onze kennismakingspagina vind je naast de data van deze voorlichtingen ook persoonlijke verhalen van studenten om meer te weten te komen over deze waardevolle master. Liever de master in deeltijd? Klik dan hier.

 

Wat ga je leren?

Je leert hoe je richting kunt geven aan de transitie naar een gezonder Nederland. Daarvoor is het allereerst noodzakelijk om het begrip gezondheid te doorgronden en vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Vervolgens is het zaak om de dynamiek van een maatschappelijke transitie te begrijpen. Zo’n transitie vraagt om veranderingen, waarin ons denken en doen ten aanzien van gezondheid fundamenteel verandert. Innovaties kunnen zorgen voor die veranderingen. Je leert dan om ook om evidence-based te innoveren en implementeren. Gedragsverandering staat daarin centraal. Zowel voor het bevorderen van het gezondheidsgedrag van mensen, als voor het duurzaam implementeren van innovaties. Implementeren gaat in de kern namelijk om het veranderen van het gedrag van professionals. Ten aanzien van innoveren en implementeren leer je ook om praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek te doen en daarover een wetenschappelijk artikel te schrijven.

Je ontwikkelt je tot een change agent. Een professional die leiderschap toont, creatief is, grenzen kan doorbreken en kan omgaan met weerstand. We gaan samen met jou op zoek naar jouw kwaliteiten als change agent en naar wat je graag nog verder wilt ontwikkelen.

 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

"Met name het stuk preventie bij ouderen interesseert mij"

Marit, afgestudeerd aan de bachelor toegepaste gerontologie
 

Hoe ziet je week eruit?

Je bent wekelijks op maandag en woensdag van 10.00 tot 17.00 uur op onze inspirerende onderwijslocatie in Eindhoven. Je volgt dan colleges, gaat aan de slag met opdrachten en werkt begeleid. Omdat multidisciplinair werken belangrijk is voor de Healthy Ageing professional hechten we veel waarde aan leren van en met elkaar. Gedurende de gehele opleiding is er docent die jou inhoudelijk begeleidt en helpt bij jouw professionele ontwikkeling.

Inclusief de lesdagen besteed je zo’n 40 uur per week aan je studie. Je doet dus ook aan zelfstudie waarbij je aan de slag gaat met vraagstukken uit de praktijk. In totaal behaal je in 1 studiejaar 60 studiepunten.

 
 

Toelatingseisen

Voor toelating tot deze opleiding heb je een relevant bachelordiploma nodig. Opleidingen tot fysiotherapeut, verpleegkundige, sociaal werker, toegepast psycholoog, human resource manager, diëtist en sportkundige zijn bijvoorbeeld geschikt. Maar ook veel andere bacheloropleidingen zijn relevant, als je maar interesse en affiniteit hebt met gezondheid.

Kennismakingsgesprek

Een kennismakingsgesprek maakt deel uit van de toelatingsprocedure. In dit gesprek bespreken we of wij als opleiding bij jouw passen. Dat doen we aan de hand van jouw motivatie en interesses. We vragen je om daarvoor een CV en motivatiebrief aan te leveren. In die motivatiebrief geef je ook aan welke onderwerpen je interessant vindt om tijdens de opleiding mee aan de slag te gaan. Stuur jouw bericht naar masterhealthyageing@fontys.nl en we sturen je zo snel mogelijk een reactie.

 

Placeholder for Fontys video
"Veel modules hebben raakvlakken met mijn interesses, dus dat maakt het makkelijker om mijn werk met mijn studie te combineren"
Hylke, docent fysiotherapie - Fontys Paramedische Hogeschool

 

Opbouw

De inhoud van de opleiding bestaat uit 3 modules:

  1. Transitie naar Healthy Ageing
    We creëren een gezamenlijke kennisbasis over gezondheid vanuit verschillende perspectieven. Vervolgens gaan we dieper in op de transitie naar een gezonder Nederland. Dat doen we op maatschappelijk en bestuurlijk niveau. Je doet een literatuur- en beleidsonderzoek over een onderwerp waar jij tijdens de opleiding graag mee aan de slag wilt.
  2. De Healthy Ageing change agent
    In deze module gaan we aan de slag met een innovatieplan. Je gaat voor een organisatie een innovatie of implementatiestrategie ontwikkelen. Gedragsverandering staat daarbij centraal. Daarnaast gaan we werken aan jouw professionele identiteit en ontwikkeling tot change agent.
  3. Healthy Ageing innovatieonderzoek
    In opdracht van een organisatie ga je een praktijkvraagstuk onderzoeken en kom je tot een innovatie en/of implementatie. Je schrijft daarover een wetenschappelijk artikel. 
      Onderwijseenheid Toets ECTS
      Transitie naar Healthy AgeingKennistoets15
      Research paper
      De Healthy Ageing change agentInnovatieplan15
      Performance assessment
      Healthy Ageing innovatieonderzoekWetenschappelijk onderzoeksartikel30
      Performance assessment

      Als masteropleiding vinden we het belangrijk dat je evidence-based aan de slag gaat met innoveren en implementeren. Het is van belang dat belangrijke beslissingen weloverwogen worden genomen op basis van het best beschikbare bewijs. Dat bewijs kan afkomstig zijn uit de wetenschappelijke literatuur, maar ook uit organisatiedata of van stakeholders en experts. Evidence-based werken vormt dan ook een rode draad binnen de gehele opleiding.

      Om je hierin goed te trainen werken we met online leermodules behorende bij het boek ‘Evidence-based Management’ (Barends & Rousseau, 2018). Hiervoor hebben we een samenwerkingsverband met het Center for Evidence Based Management, dat wereldwijd gelieerd is aan diverse universiteiten. Als je alle online modules met een voldoende resultaat hebt afgerond ontvang je een officieel certificaat van het Center for Evidence-Based Management. De modules wordt via de opleiding aangeboden, maar is niet inbegrepen in het collegegeld. De kosten voor het boek en de online modules bedragen samen ongeveer €150. 

      Jaarlijks organiseren we een studiereis. De studiereis heeft als doel om te leren hoe andere landen omgaan met gezondheidstransities. In maart 2023 brachten we een bezoek aan Porto. We bezochten een wetenschappelijk congres over de ‘Decade of Healthy Ageing’, spraken met lokale professionals over gezondheidsinnovaties in Portugal en verkenden in hoeverre de plannen van Porto als ‘age-friendly city’ zijn geïmplementeerd. De studiereis is optioneel en niet inbegrepen in het collegegeld.

      Lia Baars
      Lia leert je om evidence-based en onderzoekend te werk te gaan in de praktijk. Ze is gepromoveerd in de neuropsychologie en epidemiologie en heeft onderzoek gedaan naar cognitieve achteruitgang bij gezonde veroudering en de ziekte van Alzheimer. Lia werkte voorheen bij de opleiding Social Work.

      Kenny Janssen
      Kenny zorgt ervoor dat je de wereld van bestuur en beleid beter gaat begrijpen en dat je vanuit daar richting kunt geven aan de transitie naar een gezonder Nederland. Hij heeft twee masters in de bestuurs- en organisatiewetenschappen: Sportbeleid & Sportmanagement en Besturen van Zorgvernieuwing. Kenny werkt daarnaast voor de bachelor Sportkunde en de bachelor Gezondheid.

      Eric Schoenmakers
      Met Eric ga je je verdiepen in het begrip gezondheid door er vanuit verschillende invalshoeken naar te kijken. Hij is socioloog en gerontoloog en gepromoveerd op hoe mensen omgaan met eenzaamheid. Bij het Fontys Centre of Expertise Health houdt hij zich bezig met de inrichting van een gezonde fysieke en sociale leefomgeving. 

      Roderick Wondergem
      Roderick leert je om gedrag te veranderen en daardoor effectief te kunnen innoveren en implementeren. Zijn expertise betreft dan ook gezondheidsbevordering en een gezonde en actieve leefstijl. Hij is gezondheidswetenschapper en gepromoveerd op een onderzoek naar het beweeggedrag van mensen die een beroerte hebben gehad. 

      Pim Peeters
      Pim zorgt ervoor dat jij in de praktijk gedegen onderzoek gaat doen en dat je daarmee de transitie naar een gezonder Nederland een stap verder brengt. Hij is gepromoveerd in de (neuro)psychologie en heeft met name expertise in de mentale gezondheid(zorg). Hij werkte voorheen bij de opleiding Verpleegkunde.

       
       

      Praktijk

      Direct aan de slag in de praktijk

      Tijdens de opleiding werk je aan drie opdrachten: een research paper, een innovatieplan en een innovatieonderzoek. Die opdrachten doe je voor en in het werkveld. Je mag zelf met een eigen opdrachtgever komen, maar we hebben ook een groot netwerk van organisaties waar we je aan kunnen koppelen. Zo werken we samen met ‘Vitaal in Brainport’, die met het GROZ-initiatief (het omgekeerde van ZORG) willen zorgen voor meer gezonde levensjaren en minder sociaaleconomische gezondheidsverschillen. En ook zijn onze studenten betrokken bij de ‘Workplace Vitality Hub’, waar ze onderzoeken hoe slimme technologie ons werk vitaler kan maken. De opdrachtgever waar jij voor aan de slag wilt kunnen we samen bespreken in het kennismakingsgesprek. 

      Voorbeelden van opdrachten

      Je gaat aan de slag met een onderwerp dat jij zelf interessant vindt. Dat motiveert om dat onderwerp diepgaand te onderzoeken en vervolgens aan de slag te gaan met innoveren en implementeren. Onderstaand vind je enkele voorbeelden van opdrachten van onze studenten. Je ziet dat alle vragen met ‘hoe’ beginnen. Dat is omdat we altijd praktijkgericht op zoek gaan naar innovaties die Nederland daadwerkelijk gezonder kunnen maken. 

      • Hoe zorgen we ervoor dat inwoners met een lage sociaaleconomische status gezondere voedselkeuzes maken?
      • Hoe kan een stad meer ‘age-friendly’ worden gemaakt?
      • Hoe kan leefstijl worden opgenomen in de behandeling van diabetes type 1?
      • Hoe zorgen we ervoor dat zorg- en welzijnsorganisaties beter samenwerken zodat ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen?
      • Hoe kunnen we jongvolwassenen meer laten praten over hun mentale gezondheid?
      • Hoe zorgen we ervoor dat kantoormedewerkers vaker en beter pauzeren?

      Na de opleiding

      Als je de masteropleiding hebt afgerond ben je in staat om evidence-based te innoveren en implementeren om daarmee richting te geven aan de transitie naar een gezonder Nederland. Je krijgt de titel Master of Science, waarmee je kunt aantonen dat je beschikt over academisch denk- en werkniveau. Dat geeft veel mogelijkheden bij organisaties die werk maken van een gezonder Nederland. Dat kunnen bijvoorbeeld zorg- en welzijnsorganisaties zijn, overheidsorganisaties als de gemeente en de GGD, kennisinstellingen en adviesbureaus. Hieronder staan een aantal functies en bedrijfsnaam voorbeelden waar onze alumni van de master Healthy Ageing terecht zijn gekomen:

      • Zorginnovatiecoach bij Zorg in Oktober;
      • JOGG-regisseur (Jongeren Op Gezond Gewicht) bij de gemeente Waalre;
      • Specialist ouderen bij het Kenniscentrum Sport en Bewegen;
      • Adviseur analyse en advies bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ);
      • HBO docent bij Fontys Hogeschool.
       

      Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

      "Na mijn bachelor Verpleegkunde wilde ik meer dan alleen aan een bed staan."

      Lysanne, masterstudent (voltijd)

       

      Agenda

      Voorlichting Master Healthy Ageing 17 april 2024 | Online
      17 apr 2024 19:00 - 20:00
      Programma
      Heb jij interesse in de master Healthy Ageing maar heb je nog vragen of wil je graag even sparren met een docent of een student? Kom dan naar deze online voorlichting. We beginnen met een korte interactieve presentatie door de docent Kenny Janssen en aansluitend is er ruim voldoende tijd om al je vragen te stellen aan de docent maar ook aan een student. Vragen als wat kun je verwachten van deze master, wat kan ik straks met een diploma op zak of is het goed te combineren met werk en gezin? Deze en alle andere vragen beantwoorden we graag zodat je een zo goed mogelijk beeld krijgt van deze master. Heb je interesse? Schrijf je in en dan zien we je graag op woensdag 17 april 2024. Deze online voorlichting is geschikt voor zowel de deeltijd als de voltijd studie.
      Online voorlichting
      4, 5, 6 juni, 2024
      Programma

      Docenten en studenten vertellen je alle ins en outs over de opleiding. Er is volop gelegenheid voor het stellen van vragen. We gaan graag met jou in gesprek.

      Meer weten over de opleiding Master Healthy Ageing Professional

      Wil je graag in gesprek met iemand van de opleiding? Geen enkel probleem. We maken maar al te graag tijd vrij om jouw vragen, twijfels of enthousiasme aan te horen en je te helpen in het maken van de juiste keuzes. Je kunt een mail sturen naar masterhealthyageing@fontys.nl of bel naar 08850-81111 en vraag naar Lien of Malika.

      Collegegeld

      De Master Healthy Ageing is een bekostigde opleiding. De hoogte van het collegegeld is afhankelijk van een aantal factoren. Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.

      Op die pagina vind je ook alle informatie over:

      • Belastingvoordeel
      • Betaling collegeld door je werkgever of een ander
      • Levenlangleren krediet
      • Beurzen voor leraren
      • Subsidieregeling tweede lerarenopleiding

      Overige kosten

      Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en computer. De kosten van de boeken bedragen ongeveer 100 euro, voor Evidence-based management ben je rond de 150 euro kwijt en de studiereis is niet in het collegegeld inbegrepen.

      Studiefinanciering en openbaar vervoer

      Op de webiste van Fontys hebben we de Collegegeldmeter geplaatst. Daarmee kun je snel zien wat voor jou de hoogte van het collegegeld is. Op de website van  DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

      Kosten (deels) aftrekbaar

      In sommige gevallen kun je kosten die je maakt voor je studie van de belasting aftrekken. Lees er meer over op de website van de Belastingdienst. 

      Levenlanglerenkrediet

      Onder bepaalde voorwaarden kun je aanspraak maken op het Levenlanglerenkrediet van de Dienst Uitvoering Onderwijs.

        Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.

        Wanneer je, na deelname aan een voorlichtingsavond, enthousiast bent geworden over de voltijd opleiding Healthy Ageing Professional kun je je aanmelden via Studielink. Kies voor ISATcode 49127 en instituutscode 30GB. Je ontvangt dan een uitnodiging voor een gesprek met een van de leden van het kernteam van de opleiding.
        Het studiejaar start in Augustus, zorg er voor dat je je ruim voor die datum hebt aangemeld via Studielink. Maar: hoe eerder hoe beter natuurlijk. Zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren. Tip van ons: Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink - dashboard.

        Kennismakingsgesprek
        Een kennismakingsgesprek maakt deel uit van de toelatingsprocedure. In dit gesprek bespreken we of wij als opleiding bij jouw passen. Dat doen we aan de hand van jouw motivatie en interesses. We vragen je om daarvoor een CV en motivatiebrief aan te leveren. In die motivatiebrief geef je ook aan welke onderwerpen je interessant vindt om tijdens de opleiding mee aan de slag te gaan.

        Stap 2: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail.Je kan de eerste incasso verwachten op of rond 25 september.  

        Let op: Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

        Voor de voltijdvariant van de master Healthy Ageing zijn de lesdagen op maandag en woensdag (10.00 – 17.00 uur). De eerste helft van het studiejaar heb je vrijwel elke maandag en woensdag college in Eindhoven. De tweede helft van het curriculum staat grotendeels in het teken van je masterthesis en zal je minder frequent les hebben in Eindhoven. De colleges zullen dan veelal plaatsvinden op woensdag. Daarnaast wordt je in deze fase individueel begeleid.
        Voor voltijdstudenten 40 uur per week. Dat is inclusief 16 contacturen voor de voltijdvariant. Onderschat dat niet. Onze huidige studenten geven aan deze tijd daadwerkelijk nodig te hebben voor het volgen van het onderwijs, het doen van praktijkgericht onderzoek en voor zelfstudie.
        De master Healthy Ageing heeft een multidisciplinaire opzet. Dat betekent dat jouw klasgenoten komen uit verschillende richtingen van het werkveld van gezondheid, welzijn en sport. Denk hierbij aan fysiotherapeuten, verpleegkundigen, sportkundigen, sociaal werkers, toegepast psychologen en human resources managers.  
        Nee, je loopt geen stage tijdens de masteropleiding tot Healthy Ageing. Dat wil zeggen dat je geen studiepunten krijgt voor het uitvoeren van (stage)opdrachten bij een organisatie. Je doet echter wel praktijkgericht innovatieonderzoek in opdracht van een opdrachtgever. Dat betekent dat je deze opdrachtgevende organisatie goed moet kennen. We bevelen voltijdstudenten aan om minimaal één dag per week op locatie bij de opdrachtgever te zijn. Dat zorgt er namelijk voor dat je de organisatie en de medewerkers goed leert kennen. Tijdens deze dag werk je aan jouw praktijkgerichte onderzoek.
        Jazeker kunnen we dat. We hebben een netwerk van betrokken organisaties die bereid zijn om mee te werken aan praktijkgerichte onderzoeken van studenten. Denk hierbij onder andere aan de GGD, thuiszorgorganisaties, gemeenten, provincies en zorginstellingen. Daarnaast hebben we ook opdrachten beschikbaar bij de verschillende lectoraten van Fontys Hogeschool.
        Heel fijn dat je al een organisatie op het oog hebt. Misschien is het je huidige werkgever, je vorige stageadres of een organisatie waar je als vrijwilliger bij betrokken bent. Om deze organisaties bekend te maken met onze masteropleidingen hebben we twee documenten beschikbaar: een factsheet van de opleiding en een informatiebrief voor opdrachtgevers. Je kunt deze documenten gebruiken bij het benaderen van potentiële opdrachtgevers. Voorafgaand aan de start van de studie gaat het er om dat je een opdrachtgever hebt en een globaal idee voor praktijkgericht onderzoek.
        Nee, dat is niet erg. We helpen je er graag bij. Start met na te denken in welk onderwerp of in welke thematiek je geïnteresseerd bent. Er is namelijk een goede kans dat we van dit onderwerp een relevant en geschikt vraagstuk kunnen maken. We bevelen daarbij aan om een vraagstuk te pakken waar je al voorkennis in hebt en waar je de betrokken actoren in kent. Hou er rekening mee dat je al snel 40 tot 80 uur extra zelfstudietijd nodig hebt wanneer je toch kiest voor een onderwerp dat je nog niet zo goed kent. Tijdens het intakegesprek denken we graag met je mee over een passend vraagstuk voor jou.
        We leiden in de master Healthy Ageing niet op tot een nieuw beroep. Na de masteropleiding ben je nog steeds fysiotherapeut, sportkundige, verpleegkundige of sociaal werker. We leiden professionals op die meer kennis hebben van veroudering en die de bestuurlijke, maatschappelijke en organisatorische uitdagingen van de ouder wordende samenleving kunnen onderzoeken. We leren je om multidisciplinair en evidence-based aan de slag te gaan met innoveren en implementeren. Deze kennis en vaardigheden helpen je er bij om de volgende stap te maken in je carrière. Je kunt jezelf profileren met jouw expertise in gezond ouder worden en eventueel promotie maken naar functies als beleidsmedewerker, manager en projectleider.
        Het grootste verschil is dat het accent van de master Healthy Ageing meer ligt op de directe praktijktoepassing van kennis en vaardigheden. Tijdens je opleiding maak je dus al meteen een impact in de praktijk. Daarnaast doe je praktijkgericht innovatieonderzoek met als voornaamste doel om bij te dragen aan een praktijkvraagstuk en in mindere mate om een bijdrage te leveren aan de wetenschap.
        Ja, de waarde van masterdiploma’s in Nederland is door de NVAO gelijkgesteld voor HBO’s en Universiteiten. Na afronding van de master Healthy Ageing krijg je de titel Master of Science (MSc).