Sprint naar content

Master Leraar Geschiedenis

Master Leraar Geschiedenis

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Je neemt wekelijks deel aan hoor- en werkcolleges, workshops, practica of werkgroepen. Daarnaast voer je opdrachten uit in de (beroeps)praktijk en doe je aan zelfstudie.

Student masteropleiding Leraar Geschiedenis voor de klas
  • Bijeenkomsten zijn op woensdag.

    De lestijden kunnen per periode wisselen.

  • De studiebelasting is afhankelijk van je persoonlijke situatie en studieroute.

    Voor een gemiddelde student is dat minimaal 24 uur per week, inclusief contacttijd.

  • Vaststaande kaders, persoonlijke begeleiding.

    Met je studentcoach bespreek je jouw studieroute en hoe je je (leer)werkplek combineert.

Opbouw van de masteropleiding

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak geschiedenis en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je werkt hierbij aan leeruitkomsten. Vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek worden waar mogelijk geïntegreerd aangeboden. Zo kun je jouw kennis direct toepassen in de praktijk.

Rooster

  • contactdag: woensdag
  • 4 perioden à 10 weken (8 weken les + 2 tentamenweken)
Student en docent in overleg
60 EC
Tilburg

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

Het grootste deel van de masteropleiding is gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied. Wat je leert pas je toe op je werkplek en in je onderzoek.

Bij de master Leraar Geschiedenis volg je historische ateliers. Met behulp van de vakinhoud leer je verschillende lesmethodieken. En je doet onderzoek naar dat deel van de geschiedenis dat je het meest interesseert.

Student aan het studeren
5 EC
Tilburg

Didactisch handelen (5 EC)

Je werkt aan het verbeteren van je (vak)didactische vaardigheden. Je leert op een goed onderbouwde manier het eerstegraads onderwijs in jouw vak ontwikkelen en verzorgen. Je stimuleert leerlingen om kritisch te denken en samen te werken. Jij coacht en geeft effectieve feedback. In overleg met je collega's voer je leerwerktaken uit in je prakitjk. Met de vakdidacticus evalueer je (de uitvoering van) jouw lesontwerpen.

Docent in de klas
5 EC
Tilburg

Pedagogische vraagstukken (5 EC)

Je gaat aan de slag met een zelfgekozen pedagogisch vraagstuk van jouw school, waarbij je ondersteund wordt door een onderwijskundige van de opleiding. Je draagt bij aan een veilig en ondersteunend onderwijsklimaat. En leert bovenbouwleerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Je verdiept je in pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden. Je ervaringen deel je met medestudenten.

In periode 1 voer je een klein onderzoek uit op klasniveau (formatief), alvorens je de module met een schaalvergroting summatief afsluit vanaf periode 2.

Docent wacht voor de klas
10 EC
Tilburg

Vakdidactisch ontwerponderzoek (10 EC)

Bijvoorbeeld: Bevorderen VR-brillen historische inleving? Draagt peerfeedback bij aan causaal redeneren? Helpt een thermometerwerkblad leerlingen met het duiden van historische significantie?

De masteropleiding in Tilburg werkt volgens de methodiek van Lesson Study. Je focust op het leren van leerlingen en onderzoekt dit samen met medestudent(en). Voorbeelden: Kunnen VR-brillen historische inleving bevorderen? Kan het inzetten van peerfeedback bijdragen aan causaal redeneren? Of: Helpt het werken met een thermometerwerkblad leerlingen om historische significantie te duiden?

Student en docent staan voor de klas
10 EC
Tilburg

De lerende professional (10 EC)

Jij laat zien dat je verder kunt kijken dan jouw schoolvak. Je bent actief betrokken bij een vakoverstijgende ontwikkeling of een veranderproces binnen de school. Je ontwikkelt zo innovatie- en leiderschapsvaardigheden. Ook geef je vorm aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega's. De opleiding biedt hierbij ondersteuning.

Denk voor de master Leraar Geschiedenis aan het opzetten van een wetenschapsvaardighedenlijn binnen de school, het implementeren van de Planda in havo-4, het opzetten en begeleiden van de GSA of het professionaliseren van collega's door een Lesson Study-team op te zetten.

Ervaringen van studenten

Word de leraar die jij wilt zijn!

Je krijgt de handvatten voor beter geschiedenisonderwijs in Nederland

Jens Lenders

Coördinator Masteropleiding Leraar Geschiedenis

“Als docent in het eerstegraads vakgebied verwachten wij niet alleen van jou dat jij in staat ben om op academisch niveau na te denken over geschiedenisonderwijs en wetenschappelijke literatuur te gebruiken ter verbetering van jouw les, maar ook dat jij een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van collega’s in het werkveld. Of dat nu op jouw school is, in de scholengemeenschap of juist in het gehele Nederlandse of zelfs Europese werkveld. Samen leren optrekken voor beter (geschiedenis)onderwijs in Nederland, gebaseerd wetenschappelijk onderzoek, is ons doel.

Met de huidige uitdagingen in het onderwijs zijn jullie hard nodig! Met een toekomstig diploma van onze master Lerarenopleiding Geschiedenis, heb je handvatten om mede de kar te trekken voor beter geschiedenisonderwijs in Nederland.”

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Geschiedenis

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Geschiedenis

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg

Stel je brede vraag aan Fontys Pro Educatie