Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.
Je neemt wekelijks deel aan hoor- en werkcolleges, workshops, practica of werkgroepen. Daarnaast voer je opdrachten uit in de (beroeps)praktijk en doe je aan zelfstudie.
De lestijden kunnen per periode wisselen.
Voor een gemiddelde student is dat minimaal 24 uur per week, inclusief contacttijd.
Met je studentcoach bespreek je jouw studieroute en hoe je je (leer)werkplek combineert.
De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak geschiedenis en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je werkt hierbij aan leeruitkomsten. Vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek worden waar mogelijk geïntegreerd aangeboden. Zo kun je jouw kennis direct toepassen in de praktijk.
Het grootste deel van de masteropleiding is gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied. Wat je leert pas je toe op je werkplek en in je onderzoek.
Bij de master Leraar Geschiedenis volg je historische ateliers. Met behulp van de vakinhoud leer je verschillende lesmethodieken. En je doet onderzoek naar dat deel van de geschiedenis dat je het meest interesseert.
Je werkt aan het verbeteren van je (vak)didactische vaardigheden. Je leert op een goed onderbouwde manier het eerstegraads onderwijs in jouw vak ontwikkelen en verzorgen. Je stimuleert leerlingen om kritisch te denken en samen te werken. Jij coacht en geeft effectieve feedback. In overleg met je collega's voer je leerwerktaken uit in je prakitjk. Met de vakdidacticus evalueer je (de uitvoering van) jouw lesontwerpen.
Je gaat aan de slag met een zelfgekozen pedagogisch vraagstuk van jouw school, waarbij je ondersteund wordt door een onderwijskundige van de opleiding. Je draagt bij aan een veilig en ondersteunend onderwijsklimaat. En leert bovenbouwleerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Je verdiept je in pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden. Je ervaringen deel je met medestudenten.
In periode 1 voer je een klein onderzoek uit op klasniveau (formatief), alvorens je de module met een schaalvergroting summatief afsluit vanaf periode 2.
Bijvoorbeeld: Bevorderen VR-brillen historische inleving? Draagt peerfeedback bij aan causaal redeneren? Helpt een thermometerwerkblad leerlingen met het duiden van historische significantie?
De masteropleiding in Tilburg werkt volgens de methodiek van Lesson Study. Je focust op het leren van leerlingen en onderzoekt dit samen met medestudent(en). Voorbeelden: Kunnen VR-brillen historische inleving bevorderen? Kan het inzetten van peerfeedback bijdragen aan causaal redeneren? Of: Helpt het werken met een thermometerwerkblad leerlingen om historische significantie te duiden?
Jij laat zien dat je verder kunt kijken dan jouw schoolvak. Je bent actief betrokken bij een vakoverstijgende ontwikkeling of een veranderproces binnen de school. Je ontwikkelt zo innovatie- en leiderschapsvaardigheden. Ook geef je vorm aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega's. De opleiding biedt hierbij ondersteuning.
Denk voor de master Leraar Geschiedenis aan het opzetten van een wetenschapsvaardighedenlijn binnen de school, het implementeren van de Planda in havo-4, het opzetten en begeleiden van de GSA of het professionaliseren van collega's door een Lesson Study-team op te zetten.
Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.
Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.
We helpen je graag verder.