Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.
Je neemt wekelijks deel aan hoor- en werkcolleges, workshops, practica of werkgroepen. Daarnaast voer je opdrachten uit in de (beroeps)praktijk en doe je aan zelfstudie.
De lestijden kunnen per periode wisselen.
Voor een gemiddelde student is dat minimaal 24 uur per week, inclusief contacttijd.
Met je studentcoach bespreek je jouw studieroute en hoe je jouw (leer)werkplek combineert.
De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in de schoolvakken maatschappijleer en maatschappijwetenschappen, en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je werkt hierbij aan leeruitkomsten. Vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek worden waar mogelijk geïntegreerd aangeboden. Zo kun je jouw kennis direct toepassen in de praktijk.
Het grootste deel van de masteropleiding is gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied. Wat je leert pas je toe op je werkplek en in je onderzoek.
Je verdiept je o.a. in sociologie, internationale betrekkingen, criminologie en strafrecht, wetenschap, politicologie, pluriforme samenleving en verzorgingsstaat. Vakdidactisch wordt er gewerkt met de principes van concept-context benadering, wat nodig is om het vak maatschappijwetenschappen te verzorgen.
Je werkt aan het verbeteren van je (vak)didactische vaardigheden. Je leert op een goed onderbouwde manier het eerstegraads onderwijs in jouw vak ontwikkelen en verzorgen. Je stimuleert leerlingen om kritisch te denken en samen te werken. Jij coacht en geeft effectieve feedback. Met de vakdidacticus evalueer je (de uitvoering van) jouw lesontwerpen.
Je gaat aan de slag met een pedagogisch vraagstuk van jouw school, waarbij je ondersteund wordt door een onderwijskundige van de opleiding. Je draagt bij aan een veilig en ondersteunend onderwijsklimaat. En leert bovenbouwleerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Je verdiept je in pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden. Je ervaringen deel je met medestudenten.
Je onderzoekt bijvoorbeeld hoe je kan bijdragen aan een veilig schoolklimaat, door de geldende regels en de uitwerking daarvan op de leerlingen te bestuderen.
Met begeleiding ga je voor je schoolvak systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk en het ontwerpen van onderwijs. Je gebruikt betrouwbare methodiek en vakdidactische literatuur. In het eerste studiejaar krijg je voorbereidende sessies. In het tweede studiejaar voer je, individueel of met medestudenten, het onderzoek uit.
Een voorbeeld is onderzoek naar de inzetbaarheid van taalgericht vakonderwijs ter verbetering van actieve woordenschat van je leerlingen. Of hoe je het hogere orde-denken of de kritische denkvaardigheden kan bevorderen bij je leerlingen.
Jij laat zien dat je verder kunt kijken dan jouw schoolvak. Je bent actief betrokken bij een vakoverstijgende ontwikkeling of een veranderproces binnen de school. Je ontwikkelt zo innovatie- en leiderschapsvaardigheden. Ook geef je vorm aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega's. De opleiding biedt hierbij ondersteuning.
Bijvoorbeeld hoe je schoolbreed collega's kan mobiliseren om samen te werken aan betere toetsmethodiek, of hoe je je kartrekkersrol effectief kunt inzetten bij onderwijsinnovatie binnen je school.
Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.
Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.
We helpen je graag verder.