Sprint naar content

Master Leraar Maatschappijleer

Master Leraar Maatschappijleer

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Je neemt wekelijks deel aan hoor- en werkcolleges, workshops, practica of werkgroepen. Daarnaast voer je opdrachten uit in de (beroeps)praktijk en doe je aan zelfstudie.

Studenten Masteropleiding Leraar Maatschappijleer
  • Bijeenkomsten zijn op woensdag.

    De lestijden kunnen per periode wisselen.

  • De studiebelasting is afhankelijk van je persoonlijke situatie en studieroute.

    Voor een gemiddelde student is dat minimaal 24 uur per week, inclusief contacttijd.

  • Vaststaande kaders, persoonlijke begeleiding.

    Met je studentcoach bespreek je jouw studieroute en hoe je jouw (leer)werkplek combineert.

Hoe zien komende jaren eruit?

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in de schoolvakken maatschappijleer en maatschappijwetenschappen, en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je werkt hierbij aan leeruitkomsten. Vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek worden waar mogelijk geïntegreerd aangeboden. Zo kun je jouw kennis direct toepassen in de praktijk.

Rooster

  • contactdag: woensdag
  • 4 perioden à 10 weken (8 weken les + 2 tentamenweken)
Student in overleg
60 EC
Tilburg

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

Het grootste deel van de masteropleiding is gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied. Wat je leert pas je toe op je werkplek en in je onderzoek.

Je verdiept je o.a. in sociologie, internationale betrekkingen, criminologie en strafrecht, wetenschap, politicologie, pluriforme samenleving en verzorgingsstaat. Vakdidactisch wordt er gewerkt met de principes van concept-context benadering, wat nodig is om het vak maatschappijwetenschappen te verzorgen.

Student in de klas
5 EC
Tilburg

Didactisch handelen (5 EC)

Je werkt aan het verbeteren van je (vak)didactische vaardigheden. Je leert op een goed onderbouwde manier het eerstegraads onderwijs in jouw vak ontwikkelen en verzorgen. Je stimuleert leerlingen om kritisch te denken en samen te werken. Jij coacht en geeft effectieve feedback. Met de vakdidacticus evalueer je (de uitvoering van) jouw lesontwerpen.

Studenten aan het studeren in de klas
5 EC
Tilburg

Pedagogische vraagstukken (5 EC)

Je gaat aan de slag met een pedagogisch vraagstuk van jouw school, waarbij je ondersteund wordt door een onderwijskundige van de opleiding. Je draagt bij aan een veilig en ondersteunend onderwijsklimaat. En leert bovenbouwleerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Je verdiept je in pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden. Je ervaringen deel je met medestudenten.

Je onderzoekt bijvoorbeeld hoe je kan bijdragen aan een veilig schoolklimaat, door de geldende regels en de uitwerking daarvan op de leerlingen te bestuderen.

Docent geeft les
10 EC
Tilburg

Vakdidactisch ontwerponderzoek (10 EC)

Met begeleiding ga je voor je schoolvak systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk en het ontwerpen van onderwijs. Je gebruikt betrouwbare methodiek en vakdidactische literatuur. In het eerste studiejaar krijg je voorbereidende sessies. In het tweede studiejaar voer je, individueel of met medestudenten, het onderzoek uit.

Een voorbeeld is onderzoek naar de inzetbaarheid van taalgericht vakonderwijs ter verbetering van actieve woordenschat van je leerlingen. Of hoe je het hogere orde-denken of de kritische denkvaardigheden kan bevorderen bij je leerlingen.

Student en docent staan voor de klas
10 EC
Tilburg

De lerende professional (10 EC)

Jij laat zien dat je verder kunt kijken dan jouw schoolvak. Je bent actief betrokken bij een vakoverstijgende ontwikkeling of een veranderproces binnen de school. Je ontwikkelt zo innovatie- en leiderschapsvaardigheden. Ook geef je vorm aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega's. De opleiding biedt hierbij ondersteuning.

Bijvoorbeeld hoe je schoolbreed collega's kan mobiliseren om samen te werken aan betere toetsmethodiek, of hoe je je kartrekkersrol effectief kunt inzetten bij onderwijsinnovatie binnen je school.

Ervaringen van studenten

Je haalt nieuwe energie uit het volgen van deze opleiding

Harmieke

Student Master Lerarenopleiding Maatschappijleer Tilburg

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

“Met mijn tweedegraads bevoegdheid Leraar Maatschappijleer sta ik al 23 jaar voor de klas. Op een gegeven moment heb je alles wel zo’n beetje in de vingers. En op inhoudelijk vlak was de uitdaging niet groot genoeg. Ik wilde me graag verder verdiepen en mijn kennis naar een hoger niveau tillen. Toen ik hoorde over de opleiding in Tilburg was ik gelijk verkocht. Ondanks de grote reisafstand van Leeuwarden naar Tilburg heb ik geen moment spijt van mijn keuze voor Fontys. Deze hbo-master wordt in deeltijd aangeboden en dat zorgt voor een goede combinatie met mijn huidige werk.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?

“Voor iedereen is dat de grootste uitdaging! Je hebt nu eenmaal tijd nodig voor je studie. Ik ben erg blij dat er één fysieke studiemiddag is, waardoor ik het goed kan combineren met mijn reistijd. De dag erna plan ik altijd een studiedag in. Als je vaste momenten kunt inplannen en je dan niet afgeleid wordt, is het goed te combineren. Maar helaas heb je onverwachte privé en werkomstandigheden niet altijd in de hand. Daarom raad ik zeker aan om ook in rustige periodes aan je studie te blijven werken. Hierdoor is het makkelijker om ook in drukke tijden een fijne balans te vinden tussen werk en privé.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

De manier waarop de studie is opgezet, bevalt mij erg goed. Er worden namelijk twee studieroutes aangeboden: enerzijds kun je ervoor kiezen om eerst de theorievakken te volgen en later een stage. Anderzijds is het mogelijk om de stage parallel te laten lopen aan de theorievakken. Ik koos voor het laatste, zodat ik de opgedane theorie gelijk in de praktijk kan toepassen. Het leuke daarvan is dat je meteen respons krijgt vanuit het onderwijs en dat kun je weer meenemen tijdens de theorieles. Dat geldt uiteraard ook andersom.”

Hoe wil jij met deze master nog meer het verschil maken in het onderwijs?

“Ik hoop dat ik studenten kan bijbrengen om kritisch te leren kijken naar de wereld. Het is mijn doel om studenten nieuwsgierig en enthousiast te maken voor de maatschappij. Zorgen dat ze een open houding naar anderen toe ontwikkelen. Het is leuk om te zien dat je leerlingen kunt betrekken bij belangrijke thema’s als polarisatie en inclusiviteit, die een grote rol spelen in de huidige maatschappij. Dat ze zich daar vrijwillig in verder verdiepen is de reden waarom ik dit vak geef en in het onderwijs werk! Ik merk dat het volgen van mijn master daaraan bijdraagt. Je haalt nieuwe energie uit het volgen van deze opleiding.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Uiteraard volg je zo’n studie voor jezelf en doe je dus veel alleen, maar zoek het contact met je medestudenten zeker op. Iedereen heeft tips en het is belangrijk dat je deze kennis uitwisselt. Je kunt bijvoorbeeld een WhatsApp-groep aanmaken met studiegenoten, waarin jullie elkaar op de hoogte houden en ervaringen delen. Het onderwijs is ook sociaal en het is goed voor je ontwikkeling om contact te hebben met medestudenten. Dit zijn namelijk allemaal mensen die hetzelfde willen als jij en daar kun je inspiratie uithalen!”

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Maatschappijleer

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Maatschappijleer

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg

Stel je brede vraag aan Fontys Pro Educatie