Sprint naar content

Master Leraar Scheikunde

Master Leraar Scheikunde

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Je neemt wekelijks deel aan hoor- en werkcolleges, workshops, practica of werkgroepen. Daarnaast voer je opdrachten uit in de (beroeps)praktijk en doe je aan zelfstudie.

Docent Scheikunde in klas middelbare school
  • Bijeenkomsten zijn op woensdag.

    De lestijden kunnen per periode wisselen.

  • De studiebelasting is afhankelijk van je persoonlijke situatie en studieroute.

    Voor een gemiddelde student is dat minimaal 24 uur per week, inclusief contacttijd.

  • Vaststaande kaders, persoonlijke begeleiding.

    Met je studentcoach bespreek je jouw studieroute en hoe je jouw (leer)werkplek combineert.

Opbouw van de masteropleiding

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak Scheikunde en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je werkt hierbij aan leeruitkomsten. Vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek worden waar mogelijk geïntegreerd aangeboden. Zo kun je jouw kennis direct toepassen in de praktijk.

Rooster

  • contactdag: woensdag
  • 4 perioden à 10 weken (8 weken les + 2 tentamenweken)
Student in de klas
60 EC
Tilburg

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

Het grootste deel van de masteropleiding is gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied. Wat je leert pas je toe op je werkplek en in je onderzoek.

Met de master Leraar Scheikunde verdiep je je in de chemiedomeinen, waaronder materiaalkunde. En je leert bijv. over misconcepten die spelen in de bovenbouw.

Student in de klas
5 EC
Tilburg

Didactisch handelen (5 EC)

Je werkt aan het verbeteren van je (vak)didactische vaardigheden. Je leert op een goed onderbouwde manier het eerstegraads onderwijs in jouw vak ontwikkelen en verzorgen. Je stimuleert leerlingen om kritisch te denken en samen te werken. Jij coacht en geeft effectieve feedback. Met de vakdidacticus evalueer je (de uitvoering van) jouw lesontwerpen.

Studenten
5 EC
Tilburg

Pedagogische vraagstukken (5 EC)

Je gaat aan de slag met een pedagogisch vraagstuk van jouw school, waarbij je ondersteund wordt door een onderwijskundige van de opleiding. Je draagt bij aan een veilig en ondersteunend onderwijsklimaat. En leert bovenbouwleerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Je verdiept je in pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden. Je ervaringen deel je met medestudenten.

Een voorbeeld is hoe je kunt begeleiden bij hoogbegaafdheid of bij rouwverwerking in de klas.

Student en docent
10 EC
Tilburg

Vakdidactisch ontwerponderzoek (10 EC)

Met begeleiding ga je voor je schoolvak systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk en het ontwerpen van onderwijs. Je gebruikt betrouwbare methodiek en vakdidactische literatuur. In het eerste studiejaar krijg je voorbereidende sessies. In het tweede studiejaar voer je, individueel of met medestudenten, het onderzoek uit.

Bijvoorbeeld: het vormgeven van onderzoekend leren of het gebruik van conceptcartoons.

Student en docent staan voor de klas
10 EC
Tilburg

De lerende professional (10 EC)

Jij laat zien dat je verder kunt kijken dan jouw schoolvak. Je bent actief betrokken bij een vakoverstijgende ontwikkeling of een veranderproces binnen de school. Je ontwikkelt zo innovatie- en leiderschapsvaardigheden. Ook geef je vorm aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega's. De opleiding biedt hierbij ondersteuning.

Voorbeelden zijn hoe je schoolbreed collega's kan mobiliseren om samen te werken aan betere toetsmethodiek, of hoe je je kartrekkersrol effectief kunt inzetten bij onderwijsinnovatie binnen je school.

Ervaringen van studenten

Verdiep je in onderwijspraktijk en onderwijsinnovatie

Bij Fontys krijg ik de vrijheid om me te ontwikkelen. Als leraar, maar vooral ook als persoon

Bram

Student Master Leraar Scheikunde

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

Tijdens mijn bachelor dacht ik er al over na om deze master te gaan volgen, maar ik wilde eerst meer werkervaring op doen. Daarom ben ik blijven hangen bij de school waar ik stage liep, in Breda. Maar omdat ik lesgaf aan studenten van de onderbouw, miste ik de diepgang van het vak. Zodra leerlingen de beginselen van de scheikunde achter de rug hebben, is het klaar en gaan ze naar de bovenbouw. Ik voelde de drang om uitgedaagd te worden. Méér te doen. Ik vind werken in de bovenbouw een stuk leuker: ik ben nu niet meer ‘Meester Bram’, maar heb volwaardige gesprekken met mijn leerlingen.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?

“Door goed te plannen. En te doen wat ik moet doen, op de dagen dat ik dat moet doen. Oftewel: wanneer ik werk, ben ik aan het werk. Wanneer ik op school ben, studeer ik. En wanneer ik kan ontspannen, dan ontspan ik. Zo zorg ik ervoor dat ik mijn weekenden en avonden vrij houd. Het lukt niet altijd even goed, maar dat is inherent aan het onderwijs. Je moet je er bewust van zijn dat de studie hard werken is, dus een goede planning is daarbij heel belangrijk!”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Bij Fontys ligt er veel nadruk op vrijheid. Als student word je heel vrij gelaten in de opdrachten en kan je heel goed je eigen invulling geven aan de richting die je kiest. Natuurlijk hangt het wel af van de vakken! Sommige vakken zijn heel duidelijk: dan volg je het boek en maak je de opdrachten. Maar veel pedagogische en didactische vakken zijn veel vrijer en focussen op wat je kan. Je leert echt om dat aan te laten sluiten op je schoolsituatie. Je wordt altijd aangemoedigd om te filosoferen en vrij te denken. Die vrijheid helpt om je talenten te ontwikkelen.”

Hoe wil jij met deze master nog meer het verschil maken in het onderwijs?

“Het meeste verschil maak je in de bovenbouw, dus dat ik nu aan de bovenbouw les mag geven vind ik al heel belangrijk. Dit komt omdat het lesmateriaal inhoudelijk veel meer diepgang heeft. Ik begrijp alles nu veel beter en word daar steeds meer bewust van. Alle docenten hebben een visie op het onderwijs, maar nu leer ik mijn visie te onderbouwen en krijg ik specifieke handvatten aangereikt om mijn doelen na te streven. Bovendien geef je leerlingen niet alleen maar inhoudelijke kennis mee, je leert ze ook wat belangrijk is in het leven. Dat is een hele verantwoordelijkheid.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Op Fontys is het contact met docenten heel laagdrempelig. De sfeer is heel gemoedelijk en veilig. De docenten zijn er echt om je te helpen: zij denken met je mee en weten hoe ze je kunnen helpen. Het klinkt zo cliché, maar het zijn echt mensen. Als student moet je daar echt gebruik van maken: het is zo’n fijn netwerk!”

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Scheikunde

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Scheikunde

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg

Stel je brede vraag aan Fontys Pro Educatie