Sprint naar content

Onderwijsondersteuner Consumptieve Techniek (Associate degree)

Docent associate degree Onderwijsondersteuner Consumptieve Techniek aan het werk met een student

Onderwijsondersteuner Consumptieve Techniek (Associate degree)

2 jaar
Start februari en september
Nederlands
Associate Degree
Deeltijd
Eindhoven

Wil jij als onderwijsondersteuner jouw vakkennis van de voedselbranche overdragen?

Hoe werkt aanmelden?

Deadline: 1 september of 1 februari

Kennismaken?

Proefstuderen, open dagen en meer

Leer hoe je docent én leerling ondersteunt

Heb je al ervaring binnen de horeca en/of bakkerij? En wil je die kennis graag delen met leerlingen in het beroepsonderwijs? Tijdens de associate degree Onderwijsondersteuner Consumptieve Techniek leer je hoe je zowel docenten als leerlingen optimaal kunt ondersteunen tijdens de les.

Past de Ad-opleiding Onderwijsondersteuner Consumptieve Techniek bij jou?

  • Jij hebt relevante vakkennis binnen de horeca en/of bakkerij.

    Deze kennis wil je inzetten in het onderwijs.

  • Jij wilt anderen helpen en enthousiasmeren voor jouw vakgebied.

    Je helpt docenten en begeleidt leerlingen. Zo draag je bij aan succesvolle (praktijk)lessen.

  • Je wilt de studie in je eigen tempo afronden.

    Samen met je studentcoach stippel je jouw leerroute uit.

Bekijk ook deze opleidingen

Ik vind het leuk om met jonge mensen om te gaan; hun visie op de toekomst houdt me jong

Liselotte

Alumnus en instructeur bediening Koning Willem II College

Wij zijn de hele dag aan het pedagoochelen

Curd

Instructeur/Docent Consumptieve Techniek

Horecadier Curd zette de stap naar het onderwijs

Curd van Diessen is instructeur Horeca & Bakkerij en Dienstverlening & Producten (D&P) bij Campus 013. Vanaf zijn twaalfde werkt hij al in de horeca. Wanneer de geboren en getogen Tilburger een jaar of 35 is, zit hij zo’n beetje tegen het plafond. Maar werken in het onderwijs? “Nee joh, daar moet ik nog niet aan denken, daar ben ik veel te jong voor!”, aldus Curd. Maar dat liep anders…

“Ik begon als leerling op wat destijds de LTS was, en ben vandaar naar het mbo gegaan. Eerst niveau 2 en 3, daarna mbo-4 richting koken. Ik werd souschef, vervolgens chef-kok, keukenmanager en uiteindelijk leermeester. Kortom, ik had alle functies zo’n beetje wel gehad. Doordat ik ook al examineerde op de Rooi Pannen en het Vakcollege in Tilburg, werd ik op het onderwijs gewezen. Hoewel ik daar eerst sterk over twijfelde, dacht ik er wel over na om mijn leven een beetje te beteren. En niet meer zeven dagen per week feest te vieren."

Opstart

"Toch was de opstart naar het onderwijs aanvankelijk best moeizaam. Zo startte ik in 2010 met het voorbereidend leerjaar van de opleiding Consumptieve Techniek bij de Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH). Maar ik kwam er snel achter dat ik misschien wel een talenknobbel had, maar geen knobbel voor wiskunde of scheikunde. Na een half jaar gaf ik er de brui aan. Maar het onderwijs bleef trekken, en niet veel later werkte ik op het Stichting Markland College, waar ze mij voorstelden om de instructeursopleiding te gaan volgen.

Deze keer was mijn ervaring met Fontys veel positiever. De instructeurscursus deed ik aanvankelijk voor mezelf, maar ook voor mijn werk. Binnen de formatie hadden ze namelijk plek voor instructeurs. Mijn Fontys-docent Piet Lem zei toen al: “Instructeurs worden heel belangrijk, want we gaan gewoon geen docenten meer krijgen”. En hij had gelijk. Tien jaar later zien we dat er bijna geen docent meer aan de slag wil. Ze wíllen wel, maar haken af omdat de doelgroep of taakbelasting gewoon erg zwaar is."

Hapklaar

"Wat ik in de instructeurscursus heb geleerd is om de stof echt in hapklare brokjes uit te leggen. Niet denken dat de leerling jou gelijk begrijpt. Ook leerde ik om in het begin zoveel mogelijk vaktermen weg te laten. Begin gewoon bij de basis. Leg rustig uit: dit gaan we doen, en dit verwacht ik van jullie. Dat samenspel van die hapklare brokjes, het rustig uitleggen, dat zit er nog steeds ingebakken, om in culinaire termen te blijven."

Stroomversnelling

"Ik heb jaren binnen het mbo gewerkt, maar in coronatijd heb ik een coach-traject gedaan waaruit bleek dat ik meer een vmbo-instructeur/docent was. Ik ben gelijk gaan solliciteren. Aangezien ik nog collega’s kende van vroeger, ging dat in een stroomversnelling. Bij Campus013 -zoals het Vakcollege intussen heette- konden ze mij 0,6fte als instructeur aanbieden, en voor 0,4fte als docent Dienstverlening & Producten (D&P)."

D&P

"Mij werd eerst uitgelegd wat D&P was, en dat ik bij Fontys de bijscholingsminor D&P kon volgen, zoals het professionaliseringstraject toen nog heette. Ik kreeg les van Lot Blaauw en Ralf Ghijsen, dat was gewoon goud. Wat ik leerde sloot heel goed aan bij mijn eigen onderwijspraktijk. Natuurlijk waren er discussies over de methodes die gebruikt werden. Maar de modellen die aangereikt werden, bijvoorbeeld hoe je een opdracht kan aanvliegen, gebruik ik nog steeds. Je kunt ze voor elke opdracht keer op keer aanpassen. Bij D&P staat het creatieve bovenaan, al die 156 dingen die onder één paraplu hangen: multimedia, hout- en metaaltechniek, ga zo maar door. Van al die facetten hebben we iets meegekregen. Heel breed.

Wat ik zelf als cursist heel tof vond bij de minor D&P, maar ook in de instructeurscursus, was dat we in de klas altijd een rondje deden: hoe is de week gegaan? Elke week werd er wel een casus besproken: waar ben je tegenaan gelopen? De oplossing werd dan door andere cursisten uit je klas aangedragen. Het vmbo vergt andere kwaliteiten dan het mbo. “Wij zijn de hele dag aan het pedagoochelen”, zeg ik altijd tegen mijn collega’s. Aan het voelen hoe die leerling, en hoe die groep binnen komt. Pas dán gaan we aan de slag."

Verwachtingen

"Ik ben er ook wel van overtuigd dat je constant je verwachtingen bij moet stellen, en niet de illusie moet hebben dat je de wereld gaat verbeteren. Ga er niet vanuit dat het allemaal ‘kokkies’ worden. Ze zijn bij ons op school om te spelen. En vooral wat D&P betreft: om te kijken waar ze naartoe willen in dat mbo. Besef dat je het verschil kunt maken, al is het maar voor één leerling. Zo’n opleiding naast je werk doen, dat is gewoon best pittig. Het kost je echt een zaterdag of zondag dat je jezelf moet afschermen. Tijdens de minor werkte ik met mijn werkgroepje door na de les, zodat in ieder geval het huiswerk voor de komende week klaar was."

Gegroeid

"Ik heb zelf het gevoel dat ik heel geleidelijk in mijn huidige rol ben gegroeid. Dat gaat me ook wel goed af. Maar natuurlijk heb ik ook wel een paar keer flink mijn hoofd gestoten. Met vallen en opstaan word je steeds wijzer. Toen ik nog in de horeca werkte was ik in mijn rol als chef-kok en keukenmanager ook al bezig met het opleiden en inwerken van leerlingen en stagiaires. Wanneer ik nu terugkijk, dan zou ik het nooit meer zo doen als toen. Toen gebruikte ik nog wel eens de botte bijl: “Dat moet je toch onderhand weten?” Nu doseer ik beter, en ik voel het nu ook veel meer aan. Laat die leerling of die student zélf nou óók gewoon nadenken, díe moet uiteindelijk het antwoord geven."

Goede basis

"Wanneer je net als ik in een bedrijf alles van A tot Z hebt gezien, denk ik dat je in het onderwijs een goede basis hebt. Alleen dan gaat het nog stééds om het persoontje. Vind je het onderwijs leuk of niet? Zelf wil ik bijvoorbeeld gewoon lekker op het VMBO rondfladderen, lekker gas geven. Wij zijn als Campus013 ook twee dagen per week een restaurant. Dan neem ik lekker die leerlingen mee. Dat ik dan zelf iets harder moet werken dan hen, dat vind ik helemaal niet erg. Maar dan kunnen ze het echte leven zien, hoe het écht werkt. Die vmbo-leerlingen vind ik fantastisch, ik ga elke dag blij naar mijn werk. Ik ben grotendeels uit de horeca, maar vier uiteindelijk tóch nog elke dag feest…"

Auteur: Erik Bienefelt

Studenten Onderwijsondersteuner Consumptieve Techniek in praktijklokaal
Jouw opleiding

Stap voor stap onderwijsondersteuner consumptieve techniek worden

Hoe vorm jij de schakel tussen docent en leerling en zorg je ervoor dat iedereen meekomt in de les? Met de opleiding Onderwijsondersteuner Consumptieve Techiek ontwikkel je vaardigheden om je kennis en ervaring in te zetten in het beroepsonderwijs. Je leert leerlingen begeleiden onder leiding van een docent.

Jouw opleiding

Wat ga je leren?

  • Je breidt je eigen kennis uit en leert anderen begeleiden.

    Dat doe je met vakken als voedingsmiddelenleer, hospitality, pedagogiek en didactiek.

  • Je ontwikkelt je vakinhoudelijk, vakdidactisch, pedagogisch en professioneel.

    Zo groei je in je rol als onderwijsondersteuner.

  • Je ontdekt welke onderwijsvormen wel en niet werken.

    Daar kom je meteen achter in de praktijk.

Jouw opleiding

Hoe zien de komende 2 jaar eruit? 

In deze flexibele opleiding werk je aan leeruitkomsten en stem je samen met je studentcoach de volgorde van jouw leerroute af. Je bepaalt je eigen tempo en ontdekt stap voor stap jouw rol als onderwijsondersteuner. Je volgt lessen en gaat meteen zelf in het onderwijs werken.

Docent Onderwijsondersteuner Consumptieve Techniek legt uit aan studenten
Jouw toekomst

Een belangrijke rol in het consumptieve techniekonderwijs

Met je associate degree ben je klaar voor een uitdagende loopbaan als onderwijsondersteuner in het consumptief-technisch beroepsonderwijs. Jij zorgt er mee voor dat lessen een succes worden! Wil je later alsnog docent worden, dan kun je instromen in het derde jaar van de lerarenopleiding.

Toelating & aanmelden

Toelatingseisen

  • Met een havo-, vwo-, of mbo-diploma (niveau 4) ben je direct toelaatbaar.

  • Niet de juiste vooropleiding?

    Geen zorgen. Je kunt mogelijk toch toegelaten worden. Bekijk de volledige toelatingseisen voor de mogelijkheden.

De campus

Kom studeren bij Fontys en ontwikkel jezelf tot een gewilde professional

Onze campussen bieden veel om jouw talent en kennis optimaal te ontwikkelen en te laten bloeien.

Kosten opleiding

Benieuwd wat deze opleiding kost?

Bereken je collegegeld met de collegegeldmeter. Buiten collegegeld heb je ook andere kosten zoals literatuur en materialen.

In sommige gevallen is subsidie mogelijk. Ontdek hier alle subsidiemogelijkheden

Collegegeld berekenen

Onderwijsondersteuner Consumptieve Techniek (Associate degree)

Startdatum

September, Februari

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

2 jaar

Opleidingstype

Associate Degree

Opleidingsvorm

Deeltijd

Locatie(s)

Eindhoven

Specificaties

Onderwijsondersteuner Consumptieve Techniek (Associate degree)

Startdatum

September, Februari

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

2 jaar

Opleidingstype

Associate Degree

Opleidingsvorm

Deeltijd

Locatie(s)

Eindhoven

Deadline: 1 september of 1 februari

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Ad Onderwijsondersteuner Consumptieve Techniek

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • 1 februari

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Ad Onderwijsondersteuner Consumptieve Techniek

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Er zijn op dit moment geen activiteiten gepland voor deze opleiding. Wil je toch graag langskomen of heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Eindhoven

Stel je brede vraag aan Fontys Educatie

Vragen die wij vaak krijgen

Consumptieve techniek gaat over het maken en bereiden van eten en drinken. Het omvat alles van koken en bakken tot het serveren van maaltijden en het ontvangen van gasten. Je leert hoe je binnen jouw vakgebied (horeca of bakkerij) op een veilige en hoogwaardige manier voedsel kunt bereiden.

De tweejarige associate degree is een educatieve opleiding op niveau 5 waarmee je onderwijsassistent wordt in het consumptief beroepsonderwijs. Je ondersteunt dan de leraar, vooral bij praktische taken. Met de vierjarige deeltijd hbo-bachelor Leraar Consumptieve Techniek word je tweedegraads lesbevoegd met de bijbehorende verantwoordelijkheden als docent.

Een onderwijsassistent of instructeur in het beroepsonderwijs wordt ingeschaald volgens de salaristabellen cao voortgezet onderwijs of cao middelbaar beroepsonderwijs, meestal in schaal 5, 6 of 7. Deze kun je vinden op de website van de Rijksoverheid. Dit hangt af van de specifieke functie, de taken en de verantwoordelijkheden.

Omdat je vaak al een aanstelling in het onderwijs hebt, is de kans groot dat jouw werkgever je Ad-opleiding tot Onderwijsondersteuner Consumptieve Techniek (mee) betaalt. Moet je de opleiding zelf betalen, dan zijn er regelingen en subsidies beschikbaar, ook speciaal voor de sector voortgezet onderwijs.