Sprint naar content

Communicatie (incl. Advertising)

  • 4 jaar
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Eindhoven

Kom kennismaken

  • Open dagen
  • Meeloopdagen
  • Proefstuderen

Bij Communicatie in Eindhoven zijn we gek op mensen. Voetbalsupporters, badmintonners, kunstenaren, advocaten: wie of wat je ook bent, het maakt niet uit. We zijn benieuwd naar wat ze beweegt, nieuwsgierig naar hun motieven, geïnteresseerd in hun weerstanden. Omdat we weten dat ieder succesvol communicatieproject daar begint. Bij het kennen van mensen. Want als we dat voor elkaar hebben, kunnen we doen waar we goed in zijn: deze mensen in beweging brengen.

Over de opleiding

Het communicatievak is divers, uitdagend en altijd in beweging. Je probeert steeds op nieuwe manieren met mensen in gesprek te komen. Je leert mensen te inspireren, te informeren en aan je te binden. Hoe zet jij samen met organisaties met jouw frisse ideeën een verandering in gang? Alleen met scherp inzicht en grote verbeeldingskracht krijg je het juiste concept en de juiste content via het juiste kanaal bij je doelgroep. 

Waarom de opleiding Communicatie?

  • Je kunt alle kanten op en ontdekt alle facetten van het vak tijdens je studie.
  • Je kan de afstudeerrichting Advertising kiezen wanneer je wilt werken in de reclamewereld.
  • Vanaf dag één werk je aan de verhalen van echte opdrachtgevers!
  • We dagen je uit een originele blik te ontwikkelen.

Wil jij je opties nog openhouden?

Je wilt een economische opleiding volgen, maar welke? Als je nog niet weet welke opleiding het beste bij jou past, kun je kiezen voor de Oriëntatiepropedeuse Economie & Communicatie. Dit is een gezamenlijke propedeuse van de verschillende economische opleidingen van Fontys. Wil je er meer van weten? Kijk hier.

 

Wat ga je leren?

De wereld verandert continu. Dit vraagt om nieuwe ideeën en oplossingen. Je hebt de passie en het lef om in andere richtingen te denken. Je houdt er van om je ideeën te realiseren. Dit leer je bij Communicatie in Eindhoven. Bij ons leer je het vak, maar je leert vooral je eigen kracht ontdekken en je talenten vorm te geven. 

  • Vaardigheden, zoals: schrijven, samenwerken, presenteren, onderzoeken en conceptueel denken.
  • Kennisvakken, zoals: communicatietheorie, media, marketingcommunicatie en sociale psychologie.
  • Praktijkopdrachten, zoals: mediaplan maken en creatieve campagne ontwikkelen en uitvoeren.
  • Een goede mix tussen les, werkcolleges, projectwerk en zelfstudie.
Wat is Communicatie

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Opbouw studie

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

 
 

Binnenkijken bij de opleiding Communicatie in Eindhoven

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,7 gemiddeld, 305 respondenten
3,7 gemiddeld, 3364 respondenten
Aantal eerstejaars
 
245
131
Door naar het tweede jaar
 
84%
75%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 62%
48%
 
HBO-bachelor of hoger 65%
53%
Doorstuderen
 
29%
18%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
84%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 31-05-2022
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

Placeholder for Fontys video
Heb je nog een vraag over de opleiding Communicatie in Eindhoven? Stuur me gerust een app, ik beantwoord ze graag!"
Maud, tweedejaars student Communicatie Eindhoven
 

Opbouw

In het eerste jaar bestaat je lesweek uit: 

  • 20 uur les
  • 10 uur projectwerk
  • 10 uur zelfstudie

In het eerste jaar van de opleiding Communicatie leer je de 4 hoofdthema’s die centraal staan in de communicatie: Media, Branding & Activatie, Reputatie & Relatie en Content & Creatie. Per periode focus je op één van deze thema's en werk je met een projectgroep aan een project. Daarnaast werk je aan verschillende vaardigheden zoals Publiceren, Ontwerpen, Schrijven, Bloggen, Concept, Copy, Beeld en Onderzoeken.

Je krijgt grip op de veelzijdigheid van communicatie en beslist of de afstudeerrichting Advertising bij je past.

De sfeer bij de opleiding is natuurlijk heel belangrijk. Daarom vertellen we je in onderstaande video's meer over de sfeer en de projecten bij de opleiding Communicatie in Eindhoven.

Studeren bij Communicatie

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Projecten - Communicatie

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Vanaf het tweede jaar ontwikkel je je in de richting waarin je uitblinkt en kunt doen wat jij belangrijk vindt. 

Communicatie
In het tweede jaar maak je een verdiepingsslag rondom de communicatiethema’s Reputatie & Relatie en Branding & Activatie. Je volgt kennisvakken en ontwikkelt je professionele vaardigheden. Ook laat je in twee praktijkopdrachten zien dat je een echt bedrijf of organisatie een scherp advies kunt geven over een actueel communicatievraagstuk. Eerdere opdrachtgevers waren de Rabobank, PSV Eindhoven en Extrema. In de tweede helft van het jaar loop je je eerste stage. Stage in het buitenland is hierbij ook een optie. 

Advertising
In jaar 2 draait het om ‘campagnes’. Stap voor stap leer je vanuit een scherpe analyse prikkelende concepten te vertalen naar cross-mediale campagnes voor een merk of bedrijf. Compleet met de juiste content en uitwerking. De tweede helft van het jaar loop je stage bij een bureau dat je aanspreekt. 

Communicatie
In het begin van het derde jaar ga je aan de slag met een maatschappelijk probleem zoals bijvoorbeeld de plastic soep of eenzaamheid onder ouderen. Je doet communicatieonderzoek en ontwikkelt een communicatiestrategie die bijdraagt aan het oplossen van het probleem.  

Advertising
Je ontwikkelt een communicatiestrategie, je voert onderzoek uit en ontwikkelt je adviesvaardigheid. Ook adviseer je een opdrachtgever over een vernieuwende en onderscheidende communicatieaanpak.  

In het derde jaar kies je twee keuzemodules waarin je verder werkt aan je persoonlijk profiel als communicatie expert.  

Daarnaast volg je een minor. Ga voor een minor in het buitenland, onze eigen communicatieminor ‘Strategies for innovative communication’ of een minor buiten de opleiding.  

Communicatie
Je werkt aan twee teamopdrachten en je doet onderzoek naar een 'trending topic' in het vakgebied. Daarnaast voer je een individuele opdracht uit voor een organisatie waarvoor je een strategisch advies geeft. Als je deze ‘meesterproef’ met goed gevolg hebt afgelegd, laat je met de opdracht Persoonlijke Positionering zien dat je klaar bent voor het communicatievak.  

Advertising
Je gaat als junior creatief aan het werk bij Grof Geschut, ons eigen communicatiebureau. Je krijgt te maken met krappe deadlines en een hoog werktempo. Net als in de praktijk, waar je ook vaak ‘op commando’ creatief moet zijn. 

Daarna voer je bij een gerenommeerd reclamebureau een aantal complexe opdrachten van begin tot eind uit. Heb je deze ‘meesterproef’ met goed gevolg afgelegd? Dan laat je met een Persoonlijk Positioneringsstatement en een vol portfolio zien dat je klaar bent voor het reclamevak. 

 
 

Na je opleiding

Organisaties hebben professionals nodig om hun verhaal te vertellen, de dialoog aan te gaan met klanten, met burgers, met mensen uit de doelgroep. Hierin kun jij het verschil maken. Na je opleiding kun je aan de slag als: 

  • Communicatiemedewerker of -adviseur
  • Social media specialist
  • Eventmanager
  • Copywriter (tekstschrijver)
  • Conceptontwikkelaar
Wat kun je ermee - Communicatie

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Benieuwd naar het beroepenveld waar je terechtkomt?

Bekijk dit filmpje en zie waar onze studenten stagelopen.


 

Agenda

Meld je hier aan voor één van onze activiteiten. Zo weet je zeker of dit de opleiding voor jou is! Bekijk bijvoorbeeld een voorlichting vanuit huis of meld je aan voor een Open dag op de campus. Wat je ook kiest, hopelijk zien we je snel.

Open Dag
4, 5 & 25 november 2023
Programma

Heb jij al een paar opleidingen in gedachten? Fijn! Dan is het tijd voor de volgende stap. Bezoek onze open dag en kom sfeer proeven, want of het écht klikt merk je het beste op onze campus. Onze studenten en docenten leiden je met plezier rond. 

Onze open dagen zijn op:
4 november: Eindhoven, Utrecht en Venlo
5 november: Den Bosch, Sittard en Tilburg
25 november: Eindhoven*

*Extra open dag van een aantal opleidingen in verband met verhuizing naar nieuwbouw (Social Work, Logopedie, Podotherapie, Mens en Techniek, MBRT, Fysiotherapie, Verpleegkunde, Verpleegkunde - Technische stroom, Zorg en Technologie, Pedagogiek, Leraar Pedagogiek & Leraar Basisonderwijs.) 

Wil jij erbij zijn? Laat je gegevens achter en krijg als eerste bericht.

Hbo voorbereiding mbo Commercieel en Communicatie | Eindhoven
5 vrijdagen vanaf 24/11
Programma

Commerciële Economie

In het onderdeel Commerciële Economie maak je kennis met de basisbegrippen van Marketing en Sales. Je leert in een korte tijd een marketing analyse uit te voeren en een advies te formuleren. 

Communicatie

Bij het onderdeel Communicatie ga je aan de slag met een case omtrent communicatie. Hierbij komen begrippen aan de orde als naamsbekendheid, doelgroepen en creatieve concepten/advisering. 

Placeholder for Fontys video
Doe basiskennis op op het gebied van Marketing en Sales en Communicatie.

In vijf bijeenkomsten kijk je vanuit de invalshoek van een communicatieadviseur, een marketing-adviseur naar een aantal vraagstukken die in de opleidingen ‘Communicatie’, ‘Commerciële Economie’ aan bod komen.

Daarvoor zet je jouw onderzoeksvaardigheden in en ontwikkelt deze door deze toe te passen op een praktijkvraagstuk zoals dat in het hoger beroepsonderwijs van je verwacht wordt. Je reflecteert op de betekenis van deze ervaring voor jou in jouw proces om tot een passende studiekeuze te komen, met als doel om jouw vervolgstappen in dat proces duidelijk te krijgen.

Als je dit hbo voorbereidingsprogramma gaat volgen, ben je er zeker van dat je:

  • Basiskennis opdoet op het gebied van Marketing en Sales en Communicatie.
  • De markt gaat analyseren.
  • Leert hoe je een (marketing) advies oplevert.
  • Ontdekt hoe je een doelgroep bepaalt en communicatie advies opbouwt.
  • Leert wat de koppeling tussen mbo en hbo is op communicatie gebied.
  • Ontdekt welke stakeholders een rol spelen bij een vraagstuk.
  • Leert hoe je samen met je studiegenoten onderzoek doet naar een vraagstuk (met daarin het vergaren van informatie, analyseren en rapporteren/presenteren.
  • Een indruk krijgt van de vaardigheden, kennis en houding die van belang zijn om op hbo-niveau de opleiding Commerciële Economie / Communicatie te kunnen volgen.
  • Leer je reflecteren op je eigen handelen.
  • Inzicht hebt in hoe studenten de opleiding beleven en ervaren.
  • Meer duidelijkheid krijgt ten aanzien van de keuze tot het wel of niet verder studeren.

Het inschrijven voor dit hbo voorbereidingsprogramma is mogelijk van 13 oktober – 10 november. Meld je snel aan, want het aantal plaatsen is beperkt.


Data van de bijeenkomsten zijn:

  • vrijdag 24 november 2023
  • vrijdag 8 december 2023
  • vrijdag 15 december 2023
  • vrijdag 12 januari 2024
  • vrijdag 19 januari 2024

Contactpersoon Commerciële Economie

Stel je vragen aan Joost Wijen

Contactpersoon Communicatie

Stel je vragen aan Sabine Arkeveld

Aanwezigheidsplicht

Het 5-daags voorbereidingsprogramma wordt op locatie gegeven. 100% aanwezigheid is een voorwaarde voor deelname.

Meer weten over de opleiding Communicatie Eindhoven

Scroll door de agenda en krijg een sneak preview van onze opleiding en het beroep. Je kunt onder andere proefcolleges volgen en opdrachten maken. Zo krijg je een beeld of de opleiding bij je past.

Open de Sneak Preview

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en computer.   
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Heb je geen goede laptop? Schaf er een aan! Programma’s als InDesign, Photoshop of Premiere vragen nogal wat rekenkracht en geheugen en ook een goed beeldscherm is geen overbodige luxe. Met een tablet alleen kom je er niet!

Elke Apple Macbook Pro voldoet. Ze zijn stevig, hebben een goed scherm, gaan lang mee en hebben een prima accu.

Voor een Windows-laptop adviseren we minimaal een Core i5 snelheid, minimaal 2.4 Ghz, minimaal 8 Gb intern geheugen en een sterke videokaart van Nvidea of AMD. Windowsversie 7 of hoger voldoet.

Beide systemen – Apple en Windows – worden ondersteund door Fontys. Voor de opslag op harde schijf raden we een SSD harddisk aan. Ze schrijven en lezen niet alleen sneller dan een gewone harddisk, ze zijn ook nog eens schokbestendig

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je, bij voorkeur, vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Aanmelden na 1 mei? Informeer bij de opleiding naar de mogelijkheden.

Houd je Studielink berichten in de gaten, deze ontvang je ook op het emailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Vanaf half mei is het mogelijk om je betaalgegevens in te voeren in Studielink.

Stap 2: Je wordt uitgenodigd voor de Studiekeuzecheck.
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

 

Locaties en contact Communicatie